Foderbyte till Fånghäst?

mimus

Trådstartare
Råd mottages! Mitt hösilage tog slut tidigare än beräknat och det var slut hos bonden så jag måste byta.
Hur gör jag då med mitt gamla halvblodssto på 28 år som fick ETT fånganfall i juni-04.

Idag får hon lusernhack,KGP,och hösilage med analys 38Smrp/11MJ
(Alexandra hjälpte mig räkna :bow: )
Hon får även probimin varje dag.

Ska jag försöka vänja in henne på nya hösilaget 57Smrp/7MJ och räkna om resten av fodret. Är det värt risken när gräset snart :angel: börjar växa och det blir ännu en ny omställning.

Eller ska jag ge henne av mitt "skit hö" (Alex kommentar) och öka hackgivan betydligt. Har kvar hösilage som jag kan ge henne ca 2 veckor till, men då får de andra en snabbare invänjning på det nya(men det oroar mig inte)

Nån som kan ge råd?
 
Sv: Foderbyte till Fånghäst?

Eftersom det blir en omställning av foderstaten hur du än gör så spelar det nog ingen roll om du tar av det nya braiga :bow: höet eller om du väljer skithö + lusernhack...
Eftersom det nya höet dessutom är såpass högt i protein så gör det inget som det blir lite proteinöverskott, så varför inte ge enbart hö? Möjligen lite skrammel i krubban (2 dl havre eller nåt) så att hon inte blir avundsjuk när de andra får... Det had enog jag gjort i alla fall..
Det tar nog åtminstone en dryg månad till innan det kommit upp så mkt gräs att det spelar nån roll i det stora hela, skulle jag tro..
 
Sv: Foderbyte till Fånghäst?

Jo, så tänkte jag först med, men efter som jag, tack och lov, inte har erfarenhet av fånghäst så funderade jag på om det var dumt att utsätta henne för foderbyten.
Men har man inget val.....

Nån gång är det ju dags för henne att gå vidare, men det vore trist om det skulle bli av att jag utsatte henne för något oegenomtänkt.
 
Sv: Foderbyte till Fånghäst?

foderbyten kommer du inte undan hur du än bär dig åt. Det är ju foderbyta när gräset börjar komma också.. ;)
Det viktigaste är att du gör bytena så successivt som är praktiskt möjligt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 818
Foder & Strö Är det någon här som har en häst med allergi i form av urtikaria mot någon viss grässort? Förra sensommaren reagerade min häst på något...
Svar
14
· Visningar
2 815
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 181
Senast: Madick
·
N
Hästvård Attans, det jag inte ville skulle ske har nog hänt! Var tvungen att ge mig på ett hö byte till min fångis då det "gamla" snart är...
Svar
2
· Visningar
798
Senast: Ninne77
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp