Foderbyte, lite hjälp behövs.

muppia

Trådstartare
Nu är det så att de slutar sälja Vom og hundemat där vi brukar handla hundmat, vi har tidigare provat lite olika torrfodersorter men han har inte varit speciellt glad i mat. VoH var verkligen något för honom så vi vill fortsätta med färskfoder.

Nackdelen med VoH är att hunden blivit lite väl hård i mage men det var när vi inte gav lax eller valpfoder så vi har gett torrfoderkulor för magens skull, vi fick iallafall tipset och det har fungerat bra.

Jag kollar nu på Fodax men det är lång leveranstid och det är för oss en nackdel att inte kunna köpa i butik. Så den är utesluten.

Nordic då? Jag vill ha era erfarenheter, vad man ska ge till en hund som inte arbetar hårt? Är det Nordic Bas man ger?

Behöver man ge något utöver fodret? Hur fungerar magen på enbart det fodret? Det skulle ju vara trevligt att slippa ge torrfoderkulor (även om han bara får en näve idag).

Han har inga andra besvär med foder, dvs inte känslig i magen eller så.

Prismässigt verkar VoH lite dyrare än Nordic och Fodax så det är inget problem, vi har frysbox så plats har vi för lådor om nu vi skulle behöva köpa lådor. Vi har hittills endast köpt 500 g korvar till honom.

Berätta nu lite så man kan bestämma sig snart :banana:

Jo just det... Behövs invänjningsperiod? Några dagar kanske?

Sv: Foderbyte, lite hjälp behövs.

Jag rekommenderar nog Fodax ändå. Bilen brukar komma runt var 6:e vecka, och har ni plats så är det ju bara att köpa hem tillräckligt. Det är dessutom billigare kilopris vid större beställning. :)

Använde Fodax 1½ år fram till i somras och var jättenöjd!

Men ingen av oss är tillgängliga när de är ute med sin leverans, sambon kör lastbil om dagarna, jag är i skolan om dagarna och kan inte ta leveransen. Jag kollade turlistan men i dagsläget kommer det inte fungera tyvärr. Därför ville jag veta med om Nordic, de har inte så mycket information ute på sin sida ang sitt foder, man ser bara innehållet och pris.

Nordic finns i butik där hunden har sin dagmatte och därför vore det perfekt om jag kunde handla där.

Bravo finns i en djurbutik nära oss också men jag har inte hört så mycket gott om Bravo och är inte riktigt intresserad av det fodret.

Jag har varit väldigt nöjd med Nordic, både bas och special :) Men nu sist köpte jag Bravo bas med vom. Och det är jättepraktiskt med burgare! Rekommenderas! Något billigare också och mina hundar funkar lika bra på det också, då är ändå min store känslig i magen.

Nordic tyckte jag var jobbig att hantera (kladdig) och dosera. Den är tvungen att vara tinad vid utfodring, annars får man inte ut nåt ur korven. Och så läcker det blod vid upptining och det är lite kladdigare. Men den kanske är lite mer aptitlig iom att den är lite lösare och slabbigare.

Jag har bytt rakt av och det är inga problem.

Senast ändrad:

Vi har ju redan korv och det läcker ibland blod vid upptining men det har inte stört oss så det ska inte vara jobbigt med nordic då. ;) Vad är det för skillnad på Bas och Special egentligen? Hur är Nordic att dosera? Jag tycker som sagt att hemsidan inte ger så mycket info så jag är osäker på hur det fungerar. Som det ser ut ska hunden ha ca 600 g om dagen (ca 25 kg).

Det är 100 gram i en dl :) Min beardis med en normalvikt på 25 kilo fick 500 gram om dagen, började med 600 men då gick han upp i vikt. Min 4-kiloskille gick även han upp i vikt på rekommenderad dagsgiva (200 g) så där fick jag halvera.

I specialen är det inget vete, bara korn. De påstår att apecialen är glutenfri, men det stämmer ju inte. Annars är det samma!

Hittade burgare á 200 g som säljs, då kan man ge 3 av dem på en gång, enkelt.
Säljs de annars i korvar, såg ut så iallafall... :crazy:

Okej, han får 500 g idag, kanske kan fortsätta med det, jag har inte vägt honom men han väger nog runt 20-25 kg, inte större eftersom han är ganska liten :p Jag har räknat med 25 kg och det har fungerat bra hittills.

Men magrar han av märker ju jag det.

Så det är antingen special eller bas man ger och mängden anpassar man efter arbete? Så fattade jag det. VoH och Fodax har ju olika foder för olika hundar så jag är lite förvirrad det här med Nordic...

Det är nog bara att öka på om han rör på sig mycket :) Mina är inte jätteaktiva och håller sig fint på 500 gram. Vore jag du skulle jag börjat med 600 och hålla koll på hullet :)

Aha på det viset. Då kör jag på 600 om dagen :laugh:

Kom på att han har 500 g i färskfoder men också lite torrfoder utöver det = mer än bara 500 g foder ändå.

Hur mycket han aktiveras varierar.

Liknande trådar

Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
2 076
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Jag har ju hört om hundar med järnmage men här hemma kämpar vi med att få till ett foderbyte utan att behöva leva med konstant diarré...
Svar
10
· Visningar
2 328
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 287
Senast: Lillebjörn
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 231
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar