Foderautomat

Nominous

Trådstartare
Jag är ute efter en foderautomat till min häst att ge ett mål extra hö i boxen sent på kvällen. Har googlat en det och hittar bara lunchboxen, men tycker den känns ohyggligt dyr. Känns som det måste vara lätt att snickra ihop en låda och fixa nerfällbar botten med hjälp av elektromagnet och timer. Så det borde finnsn fler som säljer liknande lösningar?

Kommer ihåg när jag var mindre så hade ett stall jag var i en typ av höautomater som bestod va typ gröna backar som var fästa på ett stag i botten. När timern löste ut så släppte de i bakkant och snurrade framlänges och släppte ut höt. Jäkligt enkel uppfinning. Men kan för mitt liv inte hitta nåt liknande.

Någon som har en bra idé på hur man bygger en box eller liknande själv (tänkte på hur man kopplar elektromagneter) eller om det finns någon konkurrens till lunchboxen man kan kika på? Är inte intresserad av grind då det är i boxen jag vill fodra. :)
 
Sv: Foderautomat

Hungry Horse finns också!

Tyvärr är timern bara på 12timmar så jag väntar in att den ska komma med 24timmar så ska jag ha en i hagen.
 
Sv: Foderautomat

Du kan oxå testa köpa ett slowfeeding-nät. Ett hönät med små hål som gör att portionen mat tar längre tid att äta. En kompis har det till sin box-häst o det tar tydligen hela natten innan hästen är klar. Lägg bara i kvällsmat+nattmat i nätet så har hästen länge att göra.

Googla på slowfeeding
 
Sv: Foderautomat

jag har från hungryhorses, som sagt, hade varit bättre om det varit 24 h men tycker dom är jätte bra annars.. (förutom att min häst kom åt påsen och gjorde sönder den haha) men lätta att sätta upp och ingen ström krävs. värt varje krona enligt mig!!
 
Sv: Foderautomat

Någon här på forumet byggde en väldigt enkel egen med ikeakasse där ena handtaget var fäst i en "ögla" som öppnade sig på timer och därmed tippade påsen och höet ramlade ner i boxen.
Kommer inte ihåg mer men borde nog gå att söka fram även om det var en del år sedan jag läste om det.
 
Sv: Foderautomat

Vet inte om det är samma som du menar, men Alexandra_W har gjort egna till sina hästar med hjälp av en grindutlösare har jag för mig.
 
Sv: Foderautomat

Finns en del till färdiga, t ex Sesame the drop.

Jag har som sagt byggt egna, mha automatiska grindtimers och IKEApåsar. Inte billigt eg då timern kostar drygt 3 000 kr/st. Men fullt programmerbar (digitalt).

Jag har rep, block och taljor och hissar upp maten, som sen på valt klockslag släpps ner, en timer servar enkelt 2 boxar (fler om jag velat/behövt).

Går bygga en liknande med hjälp av solenoider mkt billigare, men får då koppla det till ström. Hur man bygger vetefan, men pappa konstaterade att det var billigt och enkelt bygga. Jag behövde dock ngt med batteridrit så då blev det timersen. De nya är solcellsdrivna så man får hänga ut dem ibland.
 
Sv: Foderautomat

Bilder på dte nedsläppt och tomt, det hissas upp fyllt sen, kan ta bild på det.

382195_162485353847446_100002579461412_271776_120981764_n.jpg


297614_162485657180749_100002579461412_271779_100135871_n.jpg


308475_162485733847408_100002579461412_271780_1725257935_n.jpg


378562_162486630513985_100002579461412_271782_104948239_n.jpg


Felvänd video (då körde jag med hönät, nu med IKEAkassar så maten ramlar ner)
http://www.youtube.com/watch?v=orxdfr_T4nw
 
Senast ändrad:
Sv: Foderautomat

Hungry Horse finns också!

Tyvärr är timern bara på 12timmar så jag väntar in att den ska komma med 24timmar så ska jag ha en i hagen.

Hmm ska genast kolla in vad det är för något! :idea:

Du kan oxå testa köpa ett slowfeeding-nät. Ett hönät med små hål som gör att portionen mat tar längre tid att äta. En kompis har det till sin box-häst o det tar tydligen hela natten innan hästen är klar. Lägg bara i kvällsmat+nattmat i nätet så har hästen länge att göra.

Googla på slowfeeding

Nej vill inte ha hönät! Tror inte på ätställningen när de sitter högt då min redan har problem med svag och sänkt rygg och att försöka med något sådant i låg höjd så ligger min häst på backen med hopknutna ben då han sparkar boll med krubbor och allt han har i boxen på nätterna. Har skrapmärken från framhovarna 1.30 högt upp på väggarna! Han älskar att leka och stöka med frambenen.. :crazy::crazy:

Finns en del till färdiga, t ex Sesame the drop.

Jag har som sagt byggt egna, mha automatiska grindtimers och IKEApåsar. Inte billigt eg då timern kostar drygt 3 000 kr/st. Men fullt programmerbar (digitalt).

Jag har rep, block och taljor och hissar upp maten, som sen på valt klockslag släpps ner, en timer servar enkelt 2 boxar (fler om jag velat/behövt).

Går bygga en liknande med hjälp av solenoider mkt billigare, men får då koppla det till ström. Hur man bygger vetefan, men pappa konstaterade att det var billigt och enkelt bygga. Jag behövde dock ngt med batteridrit så då blev det timersen. De nya är solcellsdrivna så man får hänga ut dem ibland.

Detta hade vart sjukt smart! Tyvärr har vi lägre i takhöjd så att hänga dem i taket skulle nog ändå vara för lågt för att min skulle få tag i dem om han ville. :( Han är ordentligt högrest i halsen och kommer med säkerhet riva ner sånt där då vi inte har sådär härligt högt i taket som du har. Vi har väl strax över standardmått/tillåtna mått kan jag tänka mig.
 
Sv: Foderautomat

Hungry Horse finns också!

Tyvärr är timern bara på 12timmar så jag väntar in att den ska komma med 24timmar så ska jag ha en i hagen.

jag har från hungryhorses, som sagt, hade varit bättre om det varit 24 h men tycker dom är jätte bra annars.. (förutom att min häst kom åt påsen och gjorde sönder den haha) men lätta att sätta upp och ingen ström krävs. värt varje krona enligt mig!!

Jag måste vara talanglös!! Jag hittar bara en restaurnagkedja och en motorcykelklubb med det namnet... :rofl: Ett restaurangbesök är nog det sista fetknoppen behöver.. :angel::D

Nån som kan hjälpa mig hitta vad jag söker? :p
 
Sv: Foderautomat

Du är ju så jävla driftig kvinna!! :D Det inte du kommer på eller gör det gör ingen.. ;) Men Har du erfarenhet av Sesame? Vet du hur Sesame the Box funkar? Vad är skillnaden mellan den och the drop? På the drop står det att den ska sättas på hög höjd, men det gör det inte på boxen. Står ju inte så bra beskrivet hur de funkar.

Hittade en annan sida nu där de förklarar lite mer. Boxen verkar ska hänga i utfodringshöjd och är stängd och öppnas vid klockslag. = min häst kommer strimla påsen!

Alex, vad har du använt för timer till dina påsar?

Såg även nu att Sesame ÄR hungry horses.. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Foderautomat

Du är ju så jävla driftig kvinna!! :D Det inte du kommer på eller gör det gör ingen.. ;) Men Har du erfarenhet av Sesame? Vet du hur Sesame the Box funkar? Vad är skillnaden mellan den och the drop? På the drop står det att den ska sättas på hög höjd, men det gör det inte på boxen. Står ju inte så bra beskrivet hur de funkar.

Hittade en annan sida nu där de förklarar lite mer. Boxen verkar ska hänga i utfodringshöjd och är stängd och öppnas vid klockslag. = min häst kommer strimla påsen!

Alex, vad har du använt för timer till dina påsar?

Såg även nu att Sesame ÄR hungry horses.. :D

Inte provat dem, men the drop är väl gjord för att sättas högre.

Jag har fått höja mina, nätet t ex på filmen, han stod ¨på bakbenen och tömde det. Sen bytte jag till IKEApåsar som vecklar ut, för att dels slippa 'tömma nätet', och dels inte ville ha dem äta ur nät hela tiden.

Det släpps samtidigt ner i shettisens box, och har fyra timers så kan ge upp till fyra automatiska fodringar.

Jag har novel ways battlatch. Den på bild är modell äldre (12 år gammal typ) och laddas med 12V (eller via 220V och konverterare), medan de nya (3 st) är blå och har solcellspanel, så man får hänga ut dem ibland för att ladda.

Men googla battlatch så hittar du, första träffen.

Kostar sin slant, men programmerbara digitalt. Dvs vilken tid du vill, t ex 23.47 om du nu vill det. Kan programmera dem att släppa dagligen, vissa dagar eller 'all days'. Kan programmera upp till tre jobb/timer, men du måste ju 'haka på' handtaget igen mellan gångerna då.
 
Sv: Foderautomat

Jäkla skit.. Tänkte att det går nog att sätta upp nåt liknade hos oss för han kan väl inte nå så högt hästskrutten.. Men jo då.. Han når så det är 30 cm kvar till taket när han sträcker sig rakt upp, så han kommer hä sönder grejjorna.. :devil: Han blir ju typ 4 meter hög när han sträcker på sig. Har aldrig sett en häst med så högrest hals.. :cool: Så det finns ju bara låda kvar.. Jag hade ju velat hitta ett enklare och billigare alternativ. :(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp