Foderallergi, bild

Mirabell

Trådstartare
dsc_0104_118835686.jpg


Såna här små "bortslitna" hudpartier får Mira runt halsen / huvudområdet då & då. Vet. sa utan att egentligen titta att "det där är foderallergi", så hon får specialfoder. Men ändå så dyker dom upp ibland, börjar tvivla på om det verkligen beror på fodret. Dom läker ganska fort som tur är så hon verkar inte lida massor utav det.

Vore skoj & veta vad det egentligen beror på?...
 
Sv: Foderallergi, bild

Är hon testad för foderallergi? Om inte bör det göras i första hand, man vet ju aldrig om det utvecklas. Såg inte fint ut iaf :(
 
Sv: Foderallergi, bild

Jag tror veterinären har rätt i sin bedömning att det är foderallergi, det ser ut som typiska sådana utslag och de kommer oftast runt huvud och hals. Vad jag vet så finns det inget helt tillförlitligt test för foderallergi utan det är att prova sig fram med olika foder som gäller. Om inte detta foder hjälper så prova ett annat (om du gett det tid, man ska inte byta ofta förstås), det finns flera "allergifoder" på marknaden. Hoppas det löser sig!

/Erica
 
Sv: Foderallergi, bild

Liknar eosinofila plaque. Detta är ett ganska ospecifikt symptom och behöver inte betyda att katten har allergi. Även andra sjukdomar, ringorm mm ger liknande förändringar.

En ordentlig utredning vore på sin plats. Vad är det för specialfoder kisse får? Är ni strikta med dieten eller får hon lite annat också?
 
Sv: Foderallergi, bild

Nää jag är riktigt strikt med fodret. Hon får inget annat än det. Just nu får hon James wellbeloved anka. Som tydligen skulle vara bra för allergikatter.

Men kanske bättre & skicka på utredning direkt istället för att pröva 1000 olika foder.

Hills ska tydligen ha ett bra specialfoder också va?
 
Sv: Foderallergi, bild

Något jag inte förstår är hur dte kan gå så snabbt att det faller bort en bit hår helt plötsligt. Eller kliar hon bort det så fort/kraftigt?

I övrigt mår hon ju bra & är fin i pälsen & hull. Men jobbigt att hon ska få utslag då & då.
 
Sv: Foderallergi, bild

Hills i/d är inget allergifoder, det är för katter med tarmstörningar!

James Wellbeloved är väl inget riktigt allergifoder heller? Jag skulle provat med ett allergifoder från veterinären i ett par månader. Sedan låter det klokt att utesluta andra sjukdomar.

/Erica
 
Sv: Foderallergi, bild

kl

Varken James Wellbeloved eller i/d är allergifoder. Det första kanske kan betraktas som ett foder med ovanliga protein- och kolhydratkällor, men utan att först ha utrett vad katten ev är allergisk mot är det fullständigt bortkastat. I/d är ett bra foder, men inte ett allergifoder i den bemärkelsen.

z/d 12 veckor som eliminationsdiet, inget annat foder/godis/tillskott under den tiden. Därefter blanda hälften James och hälften z/d under 14 dagar - en försämring av symptomen nu = foderallergi.

Det är smart att först utesluta svamp och parasiter!
 
Sv: Foderallergi, bild

Ja kul att vet. inte änns säger det... :D

Utan bara " det är foderallergi" utan att knappt tittat på det...

Det är som att säga att en häst har kotledsinflam. när dom inte vet vad felet är heller.....
 
Sv: Foderallergi, bild

Det är ju dessutom lite märkligt att veterinären säger att det är foderallergi och sedan inte informerar om vad ett allergifoder är och varför man ger det. Vilken veterinär har du gått till?

/Erica
 
Sv: Foderallergi, bild

Gick till en i Hornstull (sthlm)!

Ja det är ju himla konstigt, fick bara förklaringen att man vet mycket lite om denna sjukdom.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 407
Senast: Whirlie
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Hästvård Hej! Jag skrev ett inlägg för ett år sedan om detta och sökte svar, utan resultat, tänkte prova igen eftersom vi och veterinärer börjar...
Svar
12
· Visningar
1 465
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp