A

AWAKE

Hittade inget annat tänkbart forum att lägga denna tråden i. Flytta den om den ligger galet!

Kan Krafft Müsli och havrekross + mineraler vara ett komplett kraftfoder till en medelhårt arbetande halvblod?

Sv: Foder

Jag tycker du ska ringa till någon foderrådgivning, tex kraffts

Jag kollar aldrig upp värdet på grovfodret. Ser istället till att väga mina hästar och med ögat se hur de växer och minskar i hullet.

Det står på Müsli säcken att det tillsammans med havre och mineraler kan ge ett komplett foder.

Det är omöjligt att säga om det är ett lämpligt foder att komplettera med om du inte har den blekaste aning om vad ditt grovfoder innehåller. Även fast det viktigaste är att "fodra med ögat" så kan det vara bra att räkna och ha siffror ffa. på grovfodret då för att veta vad man behöver komplettera med, det ger liksom bra riktlinjer..

Där jag jobbade i somras gav dom hästarna :
Krafft Musli
Havre
Salt
Equion
Kalk
E-vit
B-vit

Sedan fick dom nåt mer tillskott för att "boosta" musklerna, men jag kommer inte ihåg vad det hette.

Det kan räcka som ett komplett foder, men det kan även vara onödigt mycket...

Det vet man inte om man inte har värdena på grovfodret.
Visst står det så på säcken, men tillverkaren utgår från en tabellhäst som äter ett tabellhö, och den kombinationen existerar nog mycket sällan i verkligheten.;)

Antingen får du analysera höet eller så får du fortsätta att titta på hästen och fodra på känn.
Tyvärr kan man inte ge råd över internet utan siffror, då man inte ser hästen i verkliga livet under en längre tid.

Antingen får du analysera höet eller så får du fortsätta att titta på hästen och fodra på känn.

Jag fortsätter att titta på min häst och fodra därefter.

Tyvärr kan man inte ge råd över internet utan siffror, då man inte ser hästen i verkliga livet under en längre tid.

Ni kan ju ge råd rent generellt om det skulle vara ett kompett kraftfoder. Jag ser ju min häst i verkliga livet, räcker inte det? Jag vill bara veta om Müsli, havre och mineraler är ett komplett kraftfoder?

Ni kan ju ge råd rent generellt om det skulle vara ett kompett kraftfoder.
Man måste alltid se till hela foderstaten, allt som hästen äter.
Kraftfodret är ju bara en liten del av totalfoderstaten, så grovfodrets värden är det alltid det allra viktigaste.

Kraftfodret är ju bara ett tillskott som man ger för att komplettera eventuella brister i grovfodret. Ett kraftfoder som passar bra för en häst som äter ett visst hö kan alltså vara helt onödigt eller inte tillräckligt alls i en annan foderstat. Utan att se vad grovfodret innehåller så vet man inte om ett kraftfoder är "bra" eller inte.

Jag ser ju min häst i verkliga livet, räcker inte det?
Det kan räcka, men eftersom det är du som ser hästen, inte vi som sitter här bakom våra datorer så kommer du att göra den bästa gissningen om vad din häst behöver äta.
Mineralbrist ser man dock aldrig med blotta ögat, inte förrän det gått såpass långt att det är alldeles för sent.:crazy:

Jag vill bara veta om Müsli, havre och mineraler är ett komplett kraftfoder?
Det kan det vara, men det kan även räcka med bara havren, bara müslin eller bara mineralerna. Eller så behövs något helt annat...

Vad är det som gör att du undrar över fodret? Verkar hästen sakna något? Vad äter hästen nu?
Vi kanske kan börja nysta i den änden...:idea:

Jag ser ju min häst i verkliga livet, räcker inte det? Jag vill bara veta om Müsli, havre och mineraler är ett komplett kraftfoder?

Och som alla säger så är det omöjligt att avgöra om det är komplett kraftfoder till din häst eftersom det är så mycket vi inte vet. Hade du haft analysvärdena på ditt grovfoder, arbete/dräktighet samt en bild så hade vi kunnat hjälpa dig.

Med ett tränat öga kan man avgöra om hästen behöver mer/mindre MJ och/eller protein. MEN mineralerna har du absolut ingen möjlighet att SE på hästen. Då får du be till han där uppe o hoppas att han hör dig så att höet är "normalt" annars kan det gå åt pipsvängen.
// Linda

Läste du denna del av mitt svar?
Vad är det som gör att du undrar över fodret? Verkar hästen sakna något? Vad äter hästen nu?
Vi kanske kan börja nysta i den änden...

Det kanske går att ge några råd om man börjar "bakvägen" sas?

Varför frågar du öht? Du bara läser av hästen så SER du ju vad som behövs, eller hur? Lätt som en plätt.

Jag kollar aldrig upp värdet på grovfodret. Ser istället till att väga mina hästar och med ögat se hur de växer och minskar i hullet.

Det står på Müsli säcken att det tillsammans med havre och mineraler kan ge ett komplett foder.

Jag analyserar inte heller mitt hö. Gör precis som du, man ser på hullet och hur hästen mår.
Min får marstrall havrefri Musli, mineraler, olja.
Morötter ibland.
Tycker att musli, havre, minraler är tillräckligt

Har för mig att det också står på säcken att för att man skall veta om fodret är/blir komplett så bör man göra en grovfoderanalys.

Jag analyserar inte heller mitt hö. Gör precis som du, man ser på hullet och hur hästen mår.
Min får marstrall havrefri Musli, mineraler, olja.
Morötter ibland.
Tycker att musli, havre, minraler är tillräckligt

Ja, men då gör vi ju precis likadant! :idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 352
Senast: Ise
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 065
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka