F

fialotta71

Hej:banana:
Jag har köpt en ponny new forest som är 15 år.Hon har bara fått hö +mineralsten. i bland har hon fått morötter.. Jag rider mer än förra ägaren skall jag börja ge henne kraft foder å i så fall vad skall jag välja som är bäst!! skall jag ge henne bara när jag rider eller på kvällarna. Mvh amanda

Sv: Foder

Bara för att du rider mer innebär inte automatiskt att du ska ge kraftfoder. Har du ett analyserat grovfoder? Kolla först vad du ger nu. Behöver hästen mer energi, börja med att ge mer grovfoder. Kraftfoder är alltid en sista utväg när inte fodret för övrigt håller tillräckligt hög kvalitét.

Grovfodrets kvalitet ska alltid vara bra!
Det är när näringsvärdena inte är i balans eller ej tillräckliga som man ger kraftfoder..

Som de övriga sagt: Det beror på värdena i ditt hö. INTE på huruvida du rider henne mer eller inte.

Men har du som många andra (tyvärr) inte analys på ditt hö så skulle jag rekommendera dig att ge ponnyn lite lusern - 0.75-1kg. För att ev. proteinbrist i höet ska täckas av lusernet, åtminstone till en del. Det är ganska vanligt med låga proteinvärden i både hö och silage... särskilt om det är sent skördat.
Lusern är som ett hö med väldigt bra värden och INTE farligt att ge på nåt sätt även om höet skulle vara proteinrikt. (ifall du inte visste det)
Och använd ett mineralfoder på det (ger du lusern så passar Krafft Miner VIT bäst).
Om hästen inte håller hullet/muskler på det som du ger (Xkg hö och Xkg lusern) så ökar du bara mängden hö/lusern.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat