CA

Trådstartare
Vet att det finns triljoner fodertrådar redan, men ingen av dem svarar riktigt på det jag behöver.

Min hund går just nu på Nutra Nuggets Performance, men trots att jag strypt ner på givan betydligt, så går hon ju ner i vikt, men eftersom att hon får såpass lite, är hon hunrig för det tar inte lång tid att äta upp.

Hon får även BARFgröt som ersättningen för en del av givan.

Vilket foder är bra att fodra med?

På My One i Borås finns det
Nutra Nugget
Nutro Choice
Ekanuba (stavning?)
Royal Canin
Robur

Sen tror jag inte att det finns fler fodersorter där, men har hört talas om ett foder som heter Standardt. Är det bra?
Kan butiken ta in fodret trots att det egenteligen inte finns i deras sortiment?
Vilka foder "brukar" Granngården ha?

Jag vill ha ett foder som hon inte går upp i vikt av, men samtidigt är hon kräsen vad gäller foder, så det ska vara ett foder med mycket kött i.

Något som har förslag?
 
Sv: Foder

Lägger in bilder så, den tagen ovanifrån är några veckor gammal, hon har fått mindre midja efter det, men den är på ett ungefär.

PICT0026.jpg


PICT0129.jpg


PICT0108.jpg
 
Sv: Foder

Finns det inte olika varianter av lightfoder? Har för mig att jag sett det...Vilka märken det är vet jag inte exakt då jag inte behöver det själv... Men ring till din djuraffär och fråga! Dom brukar vara hjälpsamma.
 
Sv: Foder

Ja, eller ett lightfoder. Som det är nu så ställer kroppen in sig på "svältläge", därav att den inte går ner i vikt.
 
Sv: Foder

Hej där!
Varför fundera du inte på ett tex Bravo färskfoder är hunden kräsen så äter den med god aptit mina är kräsna men denna mat äter dom jättebra de går inte upp i vikt av den maten man får ju ge efter hur mycket den aktiverats.
Bara ett förslag lägger in sidan så du kan läsa om maten oxå..

http://www.bravohundfoder.se/index.html
 
Sv: Foder

Oki, tack för infon! Men är det jättedyrt att utfodra med färskfoder? Jag kan helst inte lägga ut mer än 500kr i månaden på foder:S
 
Sv: Foder

*knapplån*

om ni kollar på bilderna, ser hon jättetjock ut då? Det är så lätt att bli "hemmablind" när man ser henne varje dag.
 
Sv: Foder

Standardt är säkert ett jättebra foder, men inget för hundar som lägger på sig. Det där med att fodret är så bra så tjocka hundra går ned i vikt av det fungerade inte på mina hundar. De fick till slut så liten giva att de inte kunde skita. Färskfoder har jag också försökt med och jag lovar att min hund aldrig varit så FET! Då var hon riktigt tjock och det tog lååång tid att få ned henne igen.

Jag har jagat runt foder som en galning och har väl eg. inte hittat något som varit helt perfekt. Svårt det där...
 
Sv: Foder

Love_travare skrev:
*knapplån*

om ni kollar på bilderna, ser hon jättetjock ut då? Det är så lätt att bli "hemmablind" när man ser henne varje dag.


Enkelt sätt o ta reda på om hunden är Tjock är o ta handen o dra finger topparna över revbenen de ska kännas men inte för tydligt

sen stryka handflatan över ryggraden den ska där också kännas men inte mer ändå ganska enkla för o se om det är åt helskotta eller inte.
 
Sv: Foder

Min fd "Tjockis" blev fetare av lightfoder.
Nu håller hon perfekt hull med just Standardt.

Väldigt många hundar blir tjocka av kolhydrater, då de inte har någon nytta av dom.
Protein & fett omsätts ju däremot till muskler och energi.

Av de foder Love_travare frågar om, skulle jag välja Nutro Lamm & Ris.
Som allt för många andra foder har det tyvärr väl låga vitamin- och mineralnivåer, men det kan man ju bättra på.
 
Sv: Foder

Love_travare skrev:
*knapplån*

om ni kollar på bilderna, ser hon jättetjock ut då? Det är så lätt att bli "hemmablind" när man ser henne varje dag.

Jag tycker inte alls att hon ser tjock ut...men samtidigt är det ju alltid svårt att se på ett foto. Men gör som någon sa här...Känn över revbenen och om du inte känner dem så är hunden överviktig.
 
Sv: Foder

Love_travare skrev:
Oki, tack för infon! Men är det jättedyrt att utfodra med färskfoder? Jag kan helst inte lägga ut mer än 500kr i månaden på foder:S

Fodrar vår schäfertik med Bravo Bas färskfoder. En hel låda Bravo Bas (24kg) kostar 310-320kr och räcker till henne i ca 40 dagar.
Hon mår jättebra på det.:bump:
Viktigt bara att det får tuggben att gnaga på så de får använda tänderna ordentligt eftersom färskfodret ju inte är "hårt" som torrfodret är! Finns risk för tandlossning annars!
 
Sv: Foder

Standart finns ju i tre varianter, Högenergi - Normal och Låg. Du kanske använde fel sort?
 
Sv: Foder

Love_travare skrev:
Oki, tack för infon! Men är det jättedyrt att utfodra med färskfoder? Jag kan helst inte lägga ut mer än 500kr i månaden på foder:S


Hej där!
Det är inte dyrt med färskfoder.. Inte 500 kr.
Jag köper 24 kg 330 kr till min Irländsk röd setter han får 3 st bitar / dag han håller hullet jättebra på det, ibörjan gav jag 4 st men han blev för tjock så fick minska till 3 st det räcker till han i 4,5 vecka här har vi leverans var 4:e vecka så jag måste beställa då & har alltid mat över.. Jag har ju 3 st hundar & köper 24 kg + 12 kg det räcker till mina har alltid över snart får jag hem en till men behöver inte beställa mera för det så jag tycker det är billig mat.. :banana:
 
Sv: Foder

PIRU skrev:
Enkelt sätt o ta reda på om hunden är Tjock är o ta handen o dra finger topparna över revbenen de ska kännas men inte för tydligt

sen stryka handflatan över ryggraden den ska där också kännas men inte mer ändå ganska enkla för o se om det är åt helskotta eller inte.

Ja, när jag gör det så känner jag utan att jag behöver trycka, och ryggraden kan jag också känna.
Så då är hon i bra vikt om man kan göra det?
 
Sv: Foder

Tippan skrev:
Standardt är säkert ett jättebra foder, men inget för hundar som lägger på sig. Det där med att fodret är så bra så tjocka hundra går ned i vikt av det fungerade inte på mina hundar. De fick till slut så liten giva att de inte kunde skita. Färskfoder har jag också försökt med och jag lovar att min hund aldrig varit så FET! Då var hon riktigt tjock och det tog lååång tid att få ned henne igen.

Jag har jagat runt foder som en galning och har väl eg. inte hittat något som varit helt perfekt. Svårt det där...

Så Standardt funkar inte på hundar som har lätt för att lägga på sig?
 
Sv: Foder

Rose skrev:
Min fd "Tjockis" blev fetare av lightfoder.
Nu håller hon perfekt hull med just Standardt.

Väldigt många hundar blir tjocka av kolhydrater, då de inte har någon nytta av dom.
Protein & fett omsätts ju däremot till muskler och energi.

Av de foder Love_travare frågar om, skulle jag välja Nutro Lamm & Ris.
Som allt för många andra foder har det tyvärr väl låga vitamin- och mineralnivåer, men det kan man ju bättra på.

Så Nutro (heter det Nutro Choice?) är bra?
Finns även ett foder som heter James Wellbeloved eller något liknande. Är det ett bra foder?
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej. Vi behöver lite hjälp med fodertips till min mammas katter. Utekatter 8 & 12 år. Den äldre har problem med att hon kräks ofta och...
Svar
2
· Visningar
851
Senast: Rund
·
Katthälsa Veterinären ringde just och Missias sköldkörtelprov såg bra ut... men hon har som sagt gått ner i vikt. Han tyckte jag skulle leta upp...
2
Svar
23
· Visningar
2 614
Senast: Fille
·
Hundhälsa Foderfråga igen... Ras: Tibetansk terrier, snart 6 år. Problem: Äter inte, eller äter iaf väldigt dåligt. Ska byta foder hur...
Svar
10
· Visningar
1 210
Senast: Priscilla
·
P
Hundhälsa Hej! Min hund (stor pudel, hane, 6 år) har hela sitt liv haft ostabil mage. Jag har genom åren använt olika foder till honom och...
Svar
9
· Visningar
4 492
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp