Kalaspinglan

Trådstartare
Hur tusan ska man veta vilket foder man ska ge till sin hund??!

Vår uppfödare skickade med oss en 15 kg säck med valpfoder (Nutra Nuggets). Valpen verkar gilla maten och hans päls är glansig och fin. Vi har blivit rekommenderad av flera personer som använder detta foder att efter halva påsen blanda i vanligt "vuxenfoder" (av samma märke) för att minska risken att valpen växer för fort. Jag har ringt återförsäljaren i Sverige och de rekommenderar samma sak, och menar också att fodret är till för storväxta hundar (vi har ju en Ridgeback). Men så ringde jag veterinären och frågade och de påstår att vi ABSOLUT INTE ska frångå valpfodret och rekommenderade Hills foder hit och dit. Så var jag dum nog att fråga ytterligare en person som hade ännu en variant på vilket foder jag ska ge min hund. Och så håller det på i all oändlighet..

JIIIIISES. Hur fasen ska man göra rätt? Jag känner mig precis lika dum som när hovslagare står och pratar skit om varandra därför att bådas sätt att sko verkar helt logiskt...

Pinglan

Sv: Foder

om detta tvistar de lärde. bevisen för att valparna växer fortare med valpfoder är få och ej helt tydliga. att veterinären säger hill's är inte konstigt då de säljer det märket. mitt råd är att följa uppfödarens rekommendationer.

Följ uppfödarens råd.

Jag har en Golden Retriever valp på snart 5 månader och hon har gått på vuxenfoder sen hon var ca 12 veckor, efter uppfödarens rekommendationer.

Min tös växer och frodas bra och är i ett fint hull, är fin i päls och mår prima.

Tack för era svar.

Jag gör som ni säger, följer uppfödarens råd. Jag misstänker att jag kommer märka om detta inte passar vår hund...

TACK!
Pinglan

Våran gick på Nutra nugget från början, uppfödaren gav valpfoder ibörjan med hade redan vant över dem på vuxenfoder när vi hämtade. Först iår har jag bytt foder (han är 4 år) pga att det har varit jättesvårt att få tag på Nutra nugget här om kring. Nu går han på Eukanuba och det känns som det funkar nu, men det tog låg tid innan han blev fin.

Jag hade exakt samma problem när jag hade föl, att vissa påstod att hon inte skulle ha så mycket mat, andra att hon skulle ha så mycket hon orkade. Den första kategorin ansåg då att hon kunde växa för fort med förslitningsskador som följd. Men en person av den andra kategorin berättade för mig att växandet är "förprogrammerat" redan och att vi kan påverka det ytterst lite geonom att ge för MYCKET mat, att få en undernärd hund är ngn lättare. Det är ju samma som med barn, aldrig säger nån till dig att akta vad du ger barnet så att det inte växer för fort, du ska bara hålla det i "normalfacket". Alla har växperioder som är svåraatt påverka allt för mycket.
Att få en övergödd valp anser jag vara svårt, de springer ju och använder det mesta, men skulle de bli det så får man ju minska lite.

Min unghund är nu ett år och får fortfarande valpfoder, det ska hon ha tills hon blir 24 månader. Jag tror på fodertillverkarna, varför tillverkar de foder för 2-24 månader om det är farligt...?

Innehållsmässigt är det inte så stor skillnad, skiljer lite på mineraler mest.

Gör vad du vill, men jag tror inte du behöver ha så bråttom till vuxenfodret, jag hade väntat ett bra tag. Läs på deras innehålssförteckning och se vad skillnaden är.

//E

risken med att övergöda unghästar är att de får uppdrivna kotor. men de ska helt klart ha mer mat än en vuxen häst.

Visst är det så, men det är skillnad på en övergödd hund/häst och en välfodrad som utan problem kan sätta muskler och hålla värmen...

//E

Det är en djungel, skulle följa uppfödarens rekommendation jag. Min ska äta valpfoder tills han är ungefär 6 mån, har nyss öppnat sista 15-kilos säcken för någon dag sedan, ska börja blanda i vuxenfoder om nån vecka och övergå till det. Vet dock inte riktigt vilket jag ska välja, samma märke såklart men det finns flera vuxenfoder.

Jag skulle hellre lita på folk som kan rasen bra än en på en veterinär. Veteinärer verkar okritiskt rekommendera Hill's.

Folk väl insatta i rasen vet hur valparna utvecklas och bör ha kunskap nog att kunna ge dig råd om foder. Mao, prata med uppfödaren.

Jag tror det beror lite på vad det är för hundras och vad de har för anlag.
Att vissa hundar växer fortare än andra och då kanske mår bättre av ett vuxenfoder är ju väldigt stor skillnad från individ till individ.
Jag hade gjort som uppfödaren sagt.

Vi har en dobermann-hane som är 18 månader.
Han har för länge sen gått över alla tillåtna mått för rasen och är mycket för hög.
Därför har han nu gått på vuxenfoder ett bra tag.
Enbart därför att ett valpfoder är så proteinrikt och det gör ju att en hund som kommer bli stor växer så mycket den första tiden. Ett sånt foder gör att hunden växer ännu fortare och kan därför få ont i leder m.m
Mera växtvärk och liknande.

Men gör som din uppfödare råder dig till för hon vet ju hur hennes valpar har varit och är.
Och hon har säkert stor kunskap om just den rasen. ( Jag har INTE det..;))

Lycka till!

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
518
Hundhälsa Min tvååriga tik har precis blivit diagnostiserad med en autoimmun ögonsjukdom och vi ska påbörja behandlingen där immunförsvaret trycks...
Svar
1
· Visningar
666
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hej! Finns det någon foderkunnig här? Sitter och kollar foder till min valp som kommer i veckan. Jag gillar egentligen att ge rå mat...
Svar
6
· Visningar
1 446
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
6 094
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023