L

Lisa_

Vad bör en kanin ha för mat och grönsaker. Vitaminer o allt sånt. Vore super om någon ksulle kunna skriva ett foderstat :)

fint hö, gärna en pinne att tugga på...

kan rekomendera lantmännens/granngårdens kaninpellets... i storsäck... som "kraftfoder"... det är jättepraktiskt..

sen gillar de ju oftast morötter, äpplen, salladskål osv... syrran har gett dem squash och det gillade det ena av våra två... så prova dig fram...

Större delen av året lever kaniner i det vilda på en oerhört proteinfattig och vitaminfattig kost som de klarar av eftersom de själva tillverkar C-vitamin samt B från blindtarmen. Men för att blindtarmen ska klara av att tillverka B-vitamin så kräver kaninen mycket cellulosa eller fiber då.

Summan av detta är alltså:

* de klarar av att äta ett foder med låg proteinhalt och våra pelletsar har hög, därför blir djur utom produktion feta.

* de klarar av att även när de har ungar äta "smalmat" men då under förutsättning att de inte får kull efter kull.

*de kräver mycket hö och fiber i sin kost.

* grönsaker är inte nödvändigt, men då pelletsen är så fel för kaniner som inte avlar eller så, så är grönsaker bra att ersätta den lilla mängd pellets man ger, samt för att alla vitaminer ger kaninen stor motståndskraft mot stress och stressrelaterade sjukdomar som coccidos och pasturella, i samband med god hygien-då kaniner i det vilda aldrig behöver gå i sin egen avföring.

Mat:

Frukost: kaninpellets som man köper i matbutiker. INTE sådan som är blandad med majs och havre, utan ENDAST de bruna ”plupparna”.

3 Matskedar ska kaninen ha. Vid 5 minusgrader ger man 1 msk till det är ½ dl! För varje -5 grader ökar man på med 1 msk men max 1 dl pellets per dag om det är så kallt att inte ens grönsaker kan ges för att det fryser! Lämpligast isåfall är ½ dl på morgonen o ½ på kvällen . Observera att på en sådan diet måster det var mellan 15 – 25 minus är det varmare blir kaninen fet av så mycket pellets!

Kvällsmat: Grönsaker och kanske lite frukt.

Grönsaker är nyttigast! Du kan ge kaninen te x: 1 morot, 2 broccolibitar, ½ äpple, en liten bit kål- ca ½ blad-annars får den ont i magen!

Du kan också ge kaninen ibland: en liten bit banan, ½ tomat, ½ päron, lite sallad, lite alfaalfagroddar,selleri,palsternacka, clementin eller apelsin (lite),2 stycken rädisor.

Man behöver inte skära grönsakerna i jättesmå bitar, det är bara bra om kaninen måste bita med tänderna när den äter! Vid många minusgrader fryser grönsakerna fort,så man bör bara ge så mycket grönsaker som kaninen kan äta upp fort o komplettera med pellets eller bara hö.

VARJE DAG: Måste kaninen ha HÖ hela tiden, detta kan man köpa i matbutiker el zoo men hos en bonde kan man köpa en hel bal, som räcker ca 6 mån eller mer och kostar ca 72 kr- det blir alltså MYCKET billigare!

VATTEN ska kaninen ha i skål eller flaska. Skål vid minusgrader för annars spricker flaskan!

Lite av mina tips från min egna hemsida, men olika kaniner behöver olika mycket mat.

Tack, du har precis förstått hur jag ville ha det :)
Detta ville jag ha för både till min egna kanin och till studiecirkeln jag ska ha (du har kanske läst tråden?).
Superbra, jätteglad nu, perfekt :)

Vart köper man hö för 72:-/balen???? Blev bara lite nyfiken... ;)

M.

Sorry 45 kr /balen kostar det 72 var när han bara had elite kvar innan skörd o sålde dyrt! En bonde i partille utanför gbg som har hyrstall oxå.

Vi köper iofs en hel transport med hö i taget. Vi betalar 800:- för drygt 50 balar och det blir ca 15:-/bal. Jag tar hem en kaka hö i taget och den jag tog hem sist märks knappt att jag har tagit av än...

M.

kaniner behöver egentligen bara fri tillgång på vatten och hö. vitaminer behöver dom bara ifall höet är extremt näringsfattigt. själv brukar jag bara ge nån grönsak eller en bit bröd då och då som "tilltugg".

Men tror du att det räcker om man tävlar och tränar i hoppning då?
Bara undra...

räcker alldeles utmärkt.. iaf för min.. kanske beror på ens kanin men för min funkar det alldeles utmärkt! :bow:

Hur mycket motionerar du din kanin?

Jag vill gärna ge min kanin extra mat så för att jag ska vara säker på att hon orkar, då jag kan hoppa rätt mycke ibland :D det är ju bara för kul :bump:

dagligen fast hon är ganska gammal så det blir bara korta stunder och jag hoppar sällan. hon är väldigt "lättfödd" oh blir dessutom väldigt lätt dålig i magen. Därför så har jag med tillsammans med veterinären bestämt hennes foderstat ; fri tillgång till hö (och vatten såklart) och lite grann bara att tugga på morgon och kväll.. funkar utmärkt
:bump:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 740
Senast: Krålus
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 420
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 185
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA