E

Ecalyptuz_

jag beöver lite svar från er. ;) hur mycket kraftfoder får era hästar och vad för något? i stallet där jag är får hästarna 5 dl havre och 5 dl korn samt betfor morgon/kväll vilket jag kan tycka är ganska lite... och behövs ens korn egentligen om man har en häst som har bra me hull ?

Sv: foder!!

Det beror ju på vad deras behov är och vilket värde op höet ni har, så det är jätte olika.
Min häst äter 0,25 l betfor samt mineraler.
Hon behöver inget mer då vi har ett såpass bra hö :)

Du tycker det är lite, men tror inte det behövs? :p

Som sagt, vad man ger beror ju på vad hästen behöver, hur mycket grovfoder de får och vad det innehåller, hur stor hästen är samt hur mkt den motionerar.

Jag ger 5 dl torr betfor, några dl havre och lite soja.

Mina hästar får inget kraftfoder alls, undantaget fölungen som får 1 lg lusern och ½ kg proteinmineral utöver fri tillgång till bra hösilage.

Det är omöjligt att säga. Vad är det fär typ av hästar, hur arbetas dom, vad har ni för värden på grovfodret etc.
Min ponny får inget kraftfoder alls, tvååringen får tre kilo krafft groov. Så skillnaden kan vara ganska stor ;)

det beror helt på värdet på höet, hur mkt hästen arbetar, typ av häst osv..

min pålle får 12 dl havre, 7½ dl vetekli, 1½ dl mineraler o ca 4-5 dl uppblött betfor. (får 10 kg hö om dagen)

Våra hästar äter bara Lusern, samt mineraler. (förutom lill-tjejen som äter dynavena för att få upp hullet)
Vi har ett väldigt bra hösilage till dem.

Våra har fri tillgång till hösilage dygnet runt. Ston + föl får ett kg Hippo utom en märr som får två kg hippo 1 kg lusern och ½ kg soja, men så är hon stor som ett hus och ska fö sig själv, fostret i magen och fölet vid sidan. Dessutom var hon ordentligt sjuk större delen av sommaren och missade således betet. = var svår att få igång igen och öka muskelmassa och hull, men nu börjar hon få en acceptabel överlinje igen. Samt se trevlig ut för ögat.

övriga får en slatt betfor i med mineraler och ca 1 hg soja per skalle. Många unghästar som går på lösdrift och det är full rulle mest hela tiden. Med stora hagar på flera hektar så gör de av med energin och behöver ha något att bygga av. En del har växt otroligt mycket i höst :eek:.

De enda som äter endast hösilage är 4 feta små shettisar och två hingstar som rullar fram. Hingstarna har fri tillgång och shettisarna får ganska fritt, även om vi inte ger helt fri tillgång.

Gira

Våra hästar äter bara Lusern, samt mineraler. (förutom lill-tjejen som äter dynavena för att få upp hullet)
Vi har ett väldigt bra hösilage till dem.

Skriv gärna vad det är för värden på silaget, lite nyfiken;)

Nej, har hästen "bra" hull behövs nog inte kraftfodret, är den i perfekt hull så får den nog alldeles lagom. Så hur kan det vara för lite kraftfoder? ;)

Kraftfoder är inte livsnödvändigt för hästar, det ger man bara om höet inte täcker hästens behov av någon anledning.

Min häst har i princip aldrig ätit kraftfoder, hon har fått lusern eller något proteinkoncentrat, beroende på vad höet haft för värden det året.

hästen kanske ÄR fin i hullet för att den får korn ;)

Min får 2kg Galax Utmärkt för att proteinvärdet i höet är kasst och 0,25 kg betfor för att blöta upp pelletsen med.

Skulle helst inte ge något kraftfoder men det går alltså inte i år pga hövärdena.

Fullblod, -97, lätt arbete.

Min häst får en näve havre tre gånger om dagen. Sen får han luzern och betfor oxå men det är ju inga kraftfoder.

Jag ger inget kraftfoder alls. Hösilage, lucern och lite mineraler är allt. Ena hästen går i full träning och den andra är under sadelvänjning/insittning.

Min gamling (28 år, pensionär) får pga dåliga hövärden - fritt hö (äter runt 10 kg, tyvärr för lite:(), 1 kg lusern, 0.7 kg Edel Avel, 0.6 kg havre + 4 dl betfor (torrvikt), 4 dl vetekli.
Är svårfödd.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 933
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar