tinis88

Trådstartare
hej! Ni ssom har islandsvalack på 1.5 år. Vad går ni dom för kraftforder? och hur mycket? får de fri tillgång till hö?

Sv: foder

Det handlar ju främst om vad grovfodret innehåller, tillräckliga värden inget kraftfoder.

Sv: foder

Nu har jag visserligen inte en valack men väl ett islandssto på 1,5 år. Och nej, hon får tyvärr inte fri tillgång på hö pga att hon går i åldersblandad flock med ett par extremt lättfödda vuxna hästar, hon fodras istället flera ggr per dag. Hon får inget kraftfoder, hon äter just nu 5,5 kg hö och 1 kg lucernhack. Jag är ingen anhängare av kraftfoder till så unga hästar, tror mer på lucern faktiskt som ju är grovfoder. Men som Boj säger, det beror ju helt på grovfodrets värden hur mycket och vad de ska ha.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
789
Senast: matson
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
982
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 073
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 158
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka