Foder...vid vila...

valentine

Trådstartare
Drar ni ner på hästens foder vid vila? Gör vi det även vid 1-dags vila?
Hur mkt i så fall? Och slutligen varför?

Berätta hur ni gör!!!! :)

Sv: Foder...vid vila...

Jag minskar inte på fodret vid en dags vila, endast vid längre viloperioder.

Han har en viloperiod på vintern (2-3 veckor) då brukar jag minska kraftfodergivan till hälften men ha samma grovfodermängd som tidigare. Under sommaren minskar jag oxå kraftfodergivan till hälften och vilar han en längre period då får han inget kraftfoder alls.

Jag har nog inte någon konsekvent strategi :-)

Men om hästen någon dag få stå inne och jag vet detta så brukar jag byta ut ett av de två kilona havre mot ensilage (motsvara ungefär varandra i MJ, blir liite mer MJ med ensilage). Fast detta är mer för att hon skall ha något att göra.

Enstaka vilodagar med normal hagvistelse ändrar jag inget.

Nej, jag ändrar ingenting.

Min häst får så lite eller inget kraftfoder, så det är liksom ingen mening.

Jag ändrar inte vid vila. Endast om han ska stå en längre period tex. vid skada eller så. Annars får han det samma.
Utom på sommaren förstås. Men då ändara väl alla sina foderstater. Då får dom tillräckligt med mineraler och vitaminer från gräset. Under sommaren fick min häst bara lite betfor och alfer och kalk. Betforen fick han eftersom algerna måste blandas ut och blötläggas ett tag.

Jag ändrar inte heller vid 1-2 dagars vila...ser ingen anledning till det.

Jag sänker aldrig fodret vid en dags villa det kan ge hästen en massa konstiga problem om man slänger runt fodret på det visset, vet en kille med islandshäst som numera inte kan tävla pågrund av att han gjorde det med sitt jätte fina tävlingssto, nu får han inte vara med på tävling för att hästen måste ha specialskor, vilket är förbjudet på dessa tävlingar.

Sänker jag ner fodergivan ska hästen ställas av ordentligt och stå i minst två veckor och seddan sättas igång på ordentligt viss samtidigt som man ökar upp fodret i en bra takt igen.

Som de flesta andra ändrar jag inget vid korta viloprioder (en eller ett par dagar) men vid avställning mer än ett par veckor ändrar jag om en del.

Ullis

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
524
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 280
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 004
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka