foder vid vila

Jag drar inte ner så himla mycket...ingenting på höt det får han fortfarande nästan fri tillgång på..Kraftfodret drar jag ner lite. Han får när han tränas 1.5 kg Groov och 1kg Lucern. Under vila så får han 0,5kg Groov och 1kg Lucern. Men nu har jag ingen häst som blir så jättestissig när han står heller..Första gångerna man rider är han väl lite pigg men sen som vanligt.
 
Ska hon vila 1 dag så drar jag inte ner. Vid några tillfällen har hon vilat 2 eller 3 dgr, då jag tex varit borta. Då har jag minskat lite.
Om det av nån anledning skulle bli längre vila än så får jag ta bort allt krafftfoder o bara ge vitaminer o mineraler, då hon har haft korsförlamning.
 
Blir det bara några dagar så drar jag inte ner alls. Hon blir lite rund av att lagra energi några dagar men det försvinner snabbt igen. Och visst är hon lite bråkig när man ska ut första dagen igen, men det brukar hon kunna vara även om jag dragit ned fodret, så det sitter nog mest i huvudet. Tycker inte om att dra ner och höja fodermängden en massa fram och tillbaka... :smirk:
 
Vid kortare vila, typ 2-4 dagar drar jag inte ner något. Ska hon vila 1 vecka eller mer drar jag ner från 58 MJ och 418 gSRP till ung 45 MJ och 340 gSRP.

//Alice
 
Ingenting om jag nu inte VET att hästen kommer att stå MINST 1 vecka eller mer. Finns liksom ingen anledning att höja och sänka i tid och otid om det bara handlar om 1-2 dagar.
 
Vanligtvis, om dom t.ex får två eller tre dagars vila så drar jag inte ner nånting. Men vid längr tid så brukar jag ta bort ca. Halva krafftransonen.
 
Intenting vid kortare vilor (2-3 veckor som längst) och han fortfarande går i hagen normalt etc.

Vid längre hagvila drar jag ner 10 MJ men så lite som möjligt på proteinet (dvs jag plockar ut energitäta fodermedel med ganska lågt proteininnehåll först).

Vid boxvila HÖJER jag ju foderstaten, annars rasar han ju som sagt i vikt.
 
ingenting om hon inte vilar mer än en vecka.
hon har aldrig vilat längre än en vecka i sträck eftersom hon blir så bråkig att rida sen, oavsett om man drar ner på kraftfodret eller ej.
 
Attack ska vila i 2 veckor (ev mer..) och jag har dragit ner 5dl på hans krafft foder nu. ska jag dra ner mera eller ska jag öka det igen?
 
Det beror ju lite på ... dels vad det är för hästtyp man har. Sen vad vilan beror på.
Är det en ofrivillig vila pågrund av skada så tar jag alltid bort nästan allt kraftfoder och ökar i stället mängden grovfoder. Även om vilan är kort... då minskar risken för en överpigg häst vid igångsättningen. Är det bara en normal vila eller för att man inte kommer att hinna med hästen, då drar jag ner krafftfodergivan olika mycket beroende på häst. Främst tar jag hänsyn till om det är en häst som lätt tappar i hull... Vill man ändå att hästen skall få något i krubban brukar jag skiva ner lite morötter och äpplen i stället för kraftfoder..

Tänkvärt....De gamla skogkörarna som körde med sina hästar i skogen gav inte hästarna något krafftfoder alls när hästen hade vilodag/vilodagar..Detta för att minska risken för korsförlamning.
 
Tänkvärt....De gamla skogkörarna som körde med sina hästar i skogen gav inte hästarna något krafftfoder alls när hästen hade vilodag/vilodagar..Detta för att minska risken för korsförlamning.

Fast då ska man komma ihåg lite andra saker. FÖr det första att timmerkörning är MYCKET HÅRT arbete, att dessa hästar stod på spannmålsgivor, och höga sådana (och hög havregiva har lättare att utlösa korsförlamning än hög giva av annat kraftfoder) och att dessa hästar ofta stod INNE i sina spiltor på vilodagen (om det inte var sommar).

Och en högpresterande galoppör som står på 6 kg havre drar man ju också ner vid vila, men hobbyhästen på några kilo kraftfoder får inte så himla stor skillnad i arbetsintensitet omd en en dag inte rids sin timme utan går i hagen en timme extra istället.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
859
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 664
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 402
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag har två hästar som behöver ett ganska bladigt foder för att inte få problem med fri fekalvätska. Jag köper därför helst andraskörd...
Svar
1
· Visningar
318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Fråga?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp