Foder vid vila?

L

loctite

Min 12-åriga tävlingsvalack får ca 2,2 kilo havre och 0,5 kg krafft grund under vintern när han är igång, men nu under vilan måste jag dra ner på kavregivan så han inte blir tokig. Han är dessutom väldigt svårfödd så kan inte ta bort för mycket av krafftfodret ändå då han redan äter ca 15 kg hö per dag oxå och jag vill inte att han magrar av. Har inte riktigt koll på höets värde då det är rundbalar tagna från olika åkrar och vid olika tillfällen. Men vad kan jag ge istället för all havre? Nån müsli med lågt havreinnehåll? Såg på kraffts blå müsli men har ingen eg koll på allt färdigfoder.....
 
Sv: Foder vid vila?

lucernmix som innehåljer olja, eller vanlig lucern? ger jag min fbl valack, håller hullet kanonbra utan att ge för mkt av den "oönskade" energin :)
 
Sv: Foder vid vila?

om du ger lika mycket av lusernen som av havren så hamnar du någorlunda i rätt region. Det blir aningen mindre energi och lite mer protein.
 
Sv: Foder vid vila?

han har fri tillgång på hö, bra hö, så jag brukar ge mellan 2-3 kg lucern per dag, uppdelat på 2 fodringar.
 
Sv: Foder vid vila?

okej, tack. Började fodra med lusern pellets igårkvälls så får öka på det successivt. Hästen åt det iaf så får se om han kan lugna sig något :)
 
Sv: Foder vid vila?

3 dl vanlig matolja motsvarar 1 kg havre, oljan är ren energi men utan det "laddade" i havre som dom blir heta av. Det har jag använt på flera hästar istället för havren när jag vill ha energi/fett utan att få en het häst.
Dessutom blir pälsen jättefin på köpet :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 159
Senast: ufot
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 352
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp