Foder = Vad för effekt?

Z

Zannaah

Vill gärna ha lite svar på om vad foder ger för effekt, beronde på typen av foder. Även vitaminer och mineraler. Jag kan skriva upp lite, fyll gärna på sedan med foder och svar.

Vad för effekt får det om man ge hästen:
Havre
Betfor
Kli
Pellets
Kornkross
Müsli
Lucern
E-vitamin
B-vitamin
C-vitamin
Olika typer av mineraler

Som sagt, fyll på och ge gärna svar =)!

Hmm, hoppas den tråden blir godkänd iallafall :P? Har inte hittat någon samlingstråd för effekt på foder. Kan tillägga att jag la in den på Foder, men datorn eller något hacka, så den kom inte in på foder, utn hästvård. *grrr*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foder = Vad för effekt?

Ska svara så gott jag kan!

Havre
Innehåller mycket energi främst pga högt stärkelseinnehåll (kärnan innehåller ca 9,7 MJ och 74,8 g smältbart råprotein). Vissa hästar blir extra "pigga" av havre eftersom det innehåller en aminosyra som heter tryptofan. Tryptofan är ett av substraten vid bildning av serotonin ("lyckohormon" som bildas i hjärnan) varför vissa hästar tycks få lyckorus av mycket havre. Havre kan med fördel komplettera ett grovfoder som är välbalanserat med avseende på energi och protein (ca 6 g smältbart råprotein/MJ). För mycket havre kan störa grovtarmsmiljön varför en övre gräns per utfodringstillfälle är 0,4 kg/100 kg häst (överkant för en vanlig ridhäst).

Betfor
Utmärkt komplement till grovfoder som innehåller lite mindre energi i förhållande till protein. Innehåller ca 80 % fibrer och 20 % lättlösliga kolhydrater. Fibrerna bidrar till en god grovtarmsmiljö och bryts ner i grovtarmen. De lättlösliga sockerarterna bryts ner i tunntarmen och ger en relativt snabb blodsockerhöjning varför hästen kan "piggna till" lite efter utfodring med betfor. Högt energiinnehåll, 11,3 MJ/kg (jämf havre 9,7) men något lägre proteininnehåll (66 g smb rp).


Kli
I stort sett innerskalet på havrekärnan som alltså är fiberrik men inte så näringsrik. Vissa hästar kan reagera negativt på kli då vissa fält- och lagringssvampar tillväxer utanför mjölkroppen och alltså ger kli ett något högre innehåll av mögeltoxiner (mögelgifter).

Pellets
Pressat foder som kan innehålla i stort sett vad som helst. Ofta värmebehandlade, vilket kan vara positivt om fodret exempelvis innehåller soja, eller andra fodermedel med anti-nutritionella substanser som i obehandlat tillstånd kan påverka hästens matsmältning negativt.

Kornkross
Kornkärnan är ganska hård, varför man brukar krossa den för att öka smältbarheten. Korn innehåller mycket energi (11 MJ/kg) men ungefär lika mycket protein som havre. Kan alltså komplettera ett grovfoder med lite för lågt energiinnehåll i förhållande till protein. Stärkelsen i korn har något sämre nedbrytning än stärkelsen i havre men vid mindre givor märks inte detta. Maxgräns även här på 0,4 kg/100kg häst.

Müsli
Består liksom pellets av det som tillverkaren väljer att stoppa i. Viktigast att välja den musli som kompletterar grovfodret och eventuella övriga foder i foderstaten.

Lucern
Baljväxt som är mycket proteinrik och räknas till grovfoder. Något besk i smaken varför inte alla hästar tycker om det. Pga det höga proteininnehållet (150 g/kg) kan det komplettera ett annat grovfoder med för lågt proteininnehåll.

E-vitamin
Fettlösligt vitamin som finns i grovfoder och fungerar som antioxidant i kroppens celler. Eftersom Selen och E-vitamin förstärker varandra kan de också till viss del ersätta varandra.

B-vitamin
Ett vattenlösligt vitamin som hästens mikroorganismer bildar i grovtarmen då de bryter ner fibrer. Om hästen av någon anledning har en störd grovtarmsflora eller kroniskt dåliga hovar kan B-vitamintillskott ges. Om hästen är frisk är det en onödig utgift. B-vitamin ges ofta i tron om att det ska främja pälstillväxt, men eftersom päls består av svavelhaltiga aminosyror (alltså protein) är det ett proteintillskott hästen ska ha vid pälsfällning (ex foderjäst eller linfrö el dyl som har en bra proteinsammansättning)

C-vitamin
Vattenlösligt vitamin som hästen bildar själv i levern. Brukar finnas i foder då det har konserverande effekt.

Mineraler
Några makromineraler..
Ca (kalcium)- bygger upp skelett och behövs också för att musklerna ska fungera korrekt. Ska alltid finnas mer Ca än fosfor i foderstaten, sträva efter en kvot på 2:1. Behovet ökar med arbete utöver underhållsbehov.

P (fosfor) - behövs också främst för skelettet. Behovet ökar med arbete.

Mg (magnesium) - krävs för muskelarbete, förloras bla via svetten.

Viktig mikromineral...
Se (selen) - i Sverige har vi selenfattiga jordar, tillskott behövs oftast. Skyddar bland annat cellernas membran.


Hoppas det gav nått!
 
Sv: Foder = Vad för effekt?

Har inte hittat någon samlingstråd för effekt på foder.

Men det kan bero på att effekten inte är så där tvärsäker. De flesta fodersorter du räknat upp är ju komplement till grovfodret, och därmed kommer basen i foderstaten också att påverka genom att grovfodret kan ha olika näringsinnehåll. Dessutom har olika hästar olika behov, så "effekten" går inte att ringa in så lätt.

Ser man till mineraler så finns det vedertagna rekommendationer om kvoter mellan t ex kalcium/ fosfor, så de flesta märken har några variationer för att man skall hitta rätt. Sen finns t ex fosforbalans med ren fosfor.

Jag tycker att Plancks/ Rundgrens bok "Hästens näringsbehov och utfodring" som du kan köpa på de flesta internetbokhandlar är en väldigt bra grund. Det blir en bättre helhetsbild då.
 
Sv: Foder = Vad för effekt?

Kornkross
Kornkärnan är ganska hård, varför man brukar krossa den för att öka smältbarheten. Korn innehåller mycket energi (11 MJ/kg) men ungefär lika mycket protein som havre. Kan alltså komplettera ett grovfoder med lite för lågt energiinnehåll i förhållande till protein. Stärkelsen i korn har något sämre nedbrytning än stärkelsen i havre men vid mindre givor märks inte detta. Maxgräns även här på 0,4 kg/100kg häst.

Är rekommenderat att ge mindre än 0,4kg/100kg häst och utfodringstillfälle, eftersom korn innehåller mer stärkelse än havre. Korn innehåller 53-67 % stärkelse och havre 39-55 % stärkelse.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 577
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
3 300
Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 655
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 848
Senast: gloiredor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp