foder under transport

S

Silly

min häst tycker att det kan vara lite obehagligt att bli transporterad men hon är snäll att lasta o vi kör försiktigt med henne. jag provade att ge henne tillgång till hö under transporten o det bidrog till att hon lugnade sej. sen sa ägaren till stallet jag står i att hästen kunde få foderstrupsförstoppning om dom äter under transporten eftersom att dom inte har tillgång till vatten o ändå inte gärna dricker. är det sant/vanligt o vad ska jag göra? förut åt hon 2-4kg hö/h under transport men nu plockar hon mest bara med det

Sv: foder under transport

Ge hästen hö under transporten. Det skall vara trivsamt att åka och hästen är betydligt mer avslappnad när den har hö att tugga. Jag skulle aldrig köra mina hästar utan att dom hade hö i släpet.

mina hästar får aldrig hö i transporten.
dom rör det inte, så det är ingen idé.

Jag ger aldrig/sällan hö under transport.
Har med mig foder i bilen/trailern om jag skulle bli ståendes.
Har med mig på tävling.

Hästen äter inte udner transport.
Och jag vill heller inte utfodra i trailern pga foderstrupsförstoppning.

Men, det händer att jag kan ge en sudd, innan avfärd, (som belöning eller kalla det va man vill) just när häst har gått in, och när vi håller på att spänna fast hästen, och bommar å stänger igen allt ihopa, det tar ju lite tid innan man börjar rulla ;)

Jag fodrade i trailer med hö förr men gör det inte längre eftersom hästen ändå inte äter men något kilo bara för pillandets skull om det lugnar henne hade jag vågat tror jag. De kan ju faktiskt bryta ett ben av att gå i hagen och de flesta hästar jag känner går ändå i hage,..

En häst kan lika gärna få foderstrupsförstoppning i hagen eller boxen, så jag tycker du kan fortsätta ge hö under transportfärden, mina har alltid fri tillgång på strå, även när vi reser till tävlingarna, vissa resor kan ta upp emot 5 timmar, och då uppskattar de att ha lite pill, visst äter de mindre under tiden vi reser, men det finns ändå alltid något att göra, de tuggar i sig litegrann då och då. Bättre än att stå och glo rakt in i en transportvägg.

jag ger inte hö i transport under färd, därimot när man står still på tävlingsplatsen. Jag ger det av flera olika anledningar, mina hästar behöver inte det, dom står lugna ändå. Efter att ponnyn en gång fastnade i hönätet och fick skäras loss, gick visserligen bra förutom något litet sår, men jag anser att det är en onödig risk. Samt då det gärna blir dålig luft och ger risk för foderstrupsförstoppning, men visst risken finns alltid. Men om din häst håller sig lugn med hö, men inte utan tycker jaga tt du ska ge hö.

Transportsjuka är förknippat med dammpartiklar som yr runt. Vilka inte sällan kommer från just höfodring i transport.

Jag försöker i det längsta undvika att fodra hö under färd, tar hösilage eller stannar och fodrar om jag kör långt.

Jag ger hö i transporten för att hästen ska ha något att göra. De flesta jag känner gör det och jag har aldrig hört om nån häst som fått foderstrupsförstoppning pga det. Självklart finns säkert en risk men för nervösa hästar som känner sig lugnare när de äter är det ju en större risk att åka utan. Så allt beror väl på hästens behov. Känns det tryggare att köra med hö, så gör det!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 685
Senast: Lhas
·
Hästvård Har en häst hemma på prov som har problem när han sväljer/äter hö/hösilage. Övrigt foder serveras väl upp lätt och märks därför inte...
Svar
3
· Visningar
1 368
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 660
Senast: svea
·
Hästhantering Jag har ett 165 cm sto och en 1 meter shettis. Behöver lasta dom tillsammans i min transport och köra en sträcka som kommer ta ungefär...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 202
Senast: D&D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar