foder under betet.

B

Bonbina

Min häst är väldigt fet och går på ett ordentligt bete dygnet runt,och om det inte vore för bronkiten så skulle jag inte ge henne någon extra mat alls.
Men pga bronkiten så måste hon få i sig 2msk vitlöks pulver per dag och ca 1kork b-vitamin,förtilfället ger jag det tillsammans med två nävar betfor är det smart?eller finns det något annat bättre alternativ.
Är det okey att fodra hästen olika gånger på dygnet från dag till dag?,eftersom dom går på betet så åker jag oftast bara dit och kollar till dom när jag har tid.
 
Hm, själv får jag fodra min häst extra för att han är för tunn för att bara klara sig på betet men jag ger oftast inte vid en och samma tid punkt eftersom det då kan bli "panik" om man skulle vara sen någon dag. Men man kan ju bestämma sig för att ge på förmiddagen/eftermiddagen eller senare kväll
 
Så fasta rutiner behöver man inte ha, tycker jag...
Om hästen ska äta två tuggor foder för att få i sig sitt tillskott så skulle inte jag bry mig om att det är på samma tid från dag till dag.
 
Jag tycker det låter helt okey. Hur många sekunder kan det ta att få i sig det där. Min tar 30 sek( ungefär )på sig.
 
Betfor väger ju inte så mycket så två nävar kan du nog ge utan problem! Jag ger också lite betfor för att Mirage ska få i sig vitlöken och det ger jag när jag är ute vilket kan variera i tid en hel del! Han har ju gräs hela tiden så det blir ju mer som godis.
 
2 nävar betfor gör nog varken till eller från, är ju egentligen nästan ingenting ;). När det gäller tillskott så spelar det ingen roll när/hur/var man ger. Det är ju inte det som är deras egentliga mat. I såfall hade nog min häst haft smärre problem med matsmältningen eftersom vi ger havre 1 ggr/dag och vi ger när vi hinner. Annat är det ju när dom är installad. Då är dom ju helt beroende av OSS...på betet äter dom ju när dom har lust. Ang Bronkiten, är det så smart egentligen att hästen går på så rejält bete och är överviktig ? En massa extra kilon gör ju att det blir tyngre att andas...eller åtminstone jobbigare. Kan du inte begränsa lite ?
 
Har inte sagt att alla ska ge så men vi gör det och våra får en hel giva lika som på vintern.
Om vi inte kommer vid den tiden så står dom bara vid grinden och hänger tills vi dyker upp :D och missar att beta gräs..
Alla gör olika och man ser väl bäst själv hur hästarna reagerar
 
För henne tar det ganska långtid när hon har fått ovanan
att det är mycket mysigare när matte matar en :D
Men när jag ger i krubban ja då försvinner det i samma
sekund som det kom i!
 
Jag håller på att arbeta bort överflödiga kilon nu men eftersom min lilla dam VÄGRAR att gå i en hage utan
kompis och jag tror ingen annan är sugen på att sätta sin
häst i en annan hage.
Men hon har inga större problem av bronkiten,idag red vi
långritt för att bada (vilket blev som det blev :crazy:
men det är en annan historia).Och hon hostade aldrig har
aldrig hört henne hosta när jag har ridit på flera
månader :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 370
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 493
Senast: svea
·
Foder & Strö Köpte en ny häst på våren, ett sto på 16år, ca 165cm. Har nu gått på bete sen början av sommaren och magrat av! Har blivit smal över...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 997
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Nu måste jag få skriva av mig och få lite input och andra människors synpunkter i detta. Vet inte själv vad jag ska göra och tiden...
Svar
2
· Visningar
1 227
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp