Foder till vilande häst?

pixietail

Trådstartare
Min häst är halt och står f.n i sjukhage, och kommer göra så ett tag. Hon har fri tillgång på ensilage ute, totalt 4 kg hö inne (1+3, de fodras 2 ggr per dag), och så ger jag 1,5L lusernhack (0,5+1)

Har börjat ge glukosamintillskott till kvällen, men utblandat med lusernhacket blir det nästan till synes "mjälligt" och hon äter runt det och lämnar.., funderar på om man ska ge henne någon form av blött foder, och blanda i glukosaminen där till kvällsmålet. Men vad? en litenliten mängd betfor? eftersom hon vilar vill jag inte tillföra en massa energi, då blir hon en tickande bomb... Kan man blöta upp lusernhack? eftersom jag har hackat lusern nu vilket hon gillar känns det dumt att köpa lusernpellets också för att blöta...

Finns det någon annan form av tillskott som kan vara bra till vilande häst med benproblem?
 
Sv: Foder till vilande häst?

Man måste inte ge massa tilskott bara för att hästen är halt! ;)

Ja betfor kan vara bra om man vill få i hästen nått och det räcker ju med bara ett par dl, men det är ju inte säkert att det fungerar.
Varför vill du blöta lucernhacket?
 
Sv: Foder till vilande häst?

*ler* nej, kanske inte, men som kan vara bra för henne när hon står såpass länge, och som kanske även är bra för lite äldre hästar (16) med benproblem.

Blöta det? för att jag blandar i glukosamin, och

...men utblandat med lusernhacket blir det nästan till synes "mjälligt" och hon äter runt det och lämnar...

helt enkelt för att kunna blanda upp det bättre och "dölja" det, för min gnälliga häst ;)
 
Sv: Foder till vilande häst?

16 är inegn ålder ;)

Okej, men jag tänkte om du skulle blöta det men lägga medlet i betforn.
Tänkte nog inte så långt. :angel:

Men det är klart att det går att blöta lucernhacket!
Borde bli lite saftigare då också. haha.
 
Sv: Foder till vilande häst?

Men det blir liksom inte dåligt av att ligga blött några timmar innan själva fodringen?
 
Sv: Foder till vilande häst?

Nej då, det blir inte dåligt och näringsinnehållet förändras inte heller av blötläggning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp