Foder till unghäst

R

Reingan

Många ger sina hästar alla möjliga tillskott, unga som äldre..men hur är det egentligen med unghästar? Behöver de normalt fodertillskott i deras kroppsutveckling och i sådana fall vad och varför?
Jag har nu en ettåring som går på lösdrift - fri tillgång till halm, ensilage (gräs på sommaren) och vatten. Ibland tar jag in henne och då får hon lite kraft, men är det så att hon kanske behöver någonting mer för ex. skelettutveckling?

//Nadia

Sv: Foder till unghäst

Du bör vara noga med att ha rätt balans mellan kalcium och fosfor -samt såklart tillräcklig mängd av de båda mineralerna- de första åren.

En ettåring har dessutom ett något högre proteinbehov än vad en 2- eller 3-åring har. Främst aminosyran (=proteinslaget) lysin är vikigt att ge tillräckligt av.

Ett analyserat grovfoder är en bra start! :)

Jag håller med och lägger till att man inte får glömma att våra jordar oftast är selenfattiga så ett selentillskott behövs också.

Det en ettåring behöver allra mest av är proteiner.
För att täcka proteinbehovet under den första vintern krävs ett grovfoder med väldigt högt proteininnehåll.

OM du ska ge kraftfoder så bör du ge det varje dag och i lika stor mängd, annars blir det liksom pannkaka av det varje gång det kommer en liten skvätt. Tarmfloran är anpassad efter den mat hästen får och när det kommer ett nytt foderslag blir det obalans i tarmfloran, med försämrat näringsupptag som följd.

OM jag får vara fördomsfull och gissa så skulle jag misstänka att trådskaparens unghäst är ganska vass över ryggen och kanske även tunn över revbenen. För enbart grovfoder är ingen bra foderstat för föl upp till 8 månader - vilket en nybliven ettåring bara precis har passerat nu...

(utvecklar gärna mer i morgon, om så önskas)

Det är otroligt viktigt att unghästar efter avvänjning får en noggrannt uträknad foderstat med både grovfoder och kraftfoder (om man nu inte har världens superhö med helt idealiska värden) just för att de växer som mest i förhållande till sin vuxenstorlek då. Jättevanligt med brister om man bara ger hö, vilket senare i livet aldrig går att reparera om de t.ex. fått skelettförändringar p.g.a. för dålig mineralkvot etc.
Samt att ett proteinunderskott gör att det tar tid att bygga upp hästen.
Köp en foderbok och läs på. Det är ett ansvar att ha häst och det betyder att man ska söka kunskap om allt man inte redan kan, samt att man behöver uppdatera sig hela tiden. Man kan inte bara 'anta' och 'tro' att det man gör är nog. Man måste veta.

Det där med kraft och hästens tarmflora visste jag redan, eftersom hästar är känsliga för förändringar vad det gäller foderstat. Just därför har hon endast fått någon näve kraft de gånger jag tagit in henne (det tog lite tid innan hennes förra ägare villa sära på henne och mamman), men nu när de är separerade så får jag äntligen möjligheten att ta in bebisen och ge henne kraft varje dag. Kraftfodret håller jag på att öka succesivt samtidigt som hon numera får msn (selen innehåll). Håller på att leta efter kalcium och fosfor.
Utifrån alla artiklar jag läst på internet så kom jag fram till samma svar ni givit mig. Tack alla!

Jag menar VSL när jag skrev MSM...För det är ju VSL som innehåller selen och vit. E inte msm. :P

Slutsumma..Ska köpa vitaminer av A,B, D och E samt tillskott av kalcium samt fosfor. Nu blir det storhandling :D

Det är a-ö att ge unghästar riktigt kraftfoder, risken är att dom inte håller när dom blir äldre tex kalkar dom ut sitt egna skellet, då blir dom utdömda.

Det är a-ö att ge unghästar riktigt kraftfoder, risken är att dom inte håller när dom blir äldre tex kalkar dom ut sitt egna skellet, då blir dom utdömda.

Det bästa måste ju vara om man har ett bra grovfoder.
Men samtidigt undrar jag hur mängden kalk beror på om de får riktigt kraftfoder eller ej. Hur menar du? Ett kraftfoder ger man väl för att höja protein och energimängden? Kalk tillför man som mineral även om det finns i fodret.

Det bästa måste ju vara om man har ett bra grovfoder.
Men samtidigt undrar jag hur mängden kalk beror på om de får riktigt kraftfoder eller ej. Hur menar du? Ett kraftfoder ger man väl för att höja protein och energimängden? Kalk tillför man som mineral även om det finns i fodret.

Det pågår en ständig transport av kalcium och fosfor in och ut ur skelettet. Vid för låg tillförsel fungerar skelettet som reserv för dessa ämnen, så att livsviktiga funktioner som energiomsättning & muskelarbete upprätthålls.
En vuxen häst kan klara en tillfällig brist eller obalans utan symtom, men om bristen blir långvarig kalkas skelettet ur och försvagas. Hos den växande hästen, somska bygga ny skelettvävnad, kan även en kortvarig brist eller obalans störa skelettutväcklingen.:crazy:

Dom svenska jorden är väldigt kalkfattig. Du ger kraft foder till din häst av olika anledningar, det finns kraft foder med väldigt låg energimängd.

Hej svejs:banana:

Det pågår en ständig transport av kalcium och fosfor in och ut ur skelettet. Vid för låg tillförsel fungerar skelettet som reserv för dessa ämnen, så att livsviktiga funktioner som energiomsättning & muskelarbete upprätthålls.
En vuxen häst kan klara en tillfällig brist eller obalans utan symtom, men om bristen blir långvarig kalkas skelettet ur och försvagas. Hos den växande hästen, somska bygga ny skelettvävnad, kan även en kortvarig brist eller obalans störa skelettutväcklingen.:crazy:

Dom svenska jorden är väldigt kalkfattig. Du ger kraft foder till din häst av olika anledningar, det finns kraft foder med väldigt låg energimängd.

Jo, det stämmer ju i stort, men kraftfoder är knappast huvudkällan till mineraler... ;)

Jag håller helt med dig i det du skriver här. Men det var inte det jag menade med mitt inlägg till dig tidigare i tråden. Precis som pinky redan har svarat så är nog inte kraftfoder ngn speciellt extra källa till kalktillskott vilket du påstod. Det reglerar man ju dessutom med mineraltillskott.
Med detta menar jag än en gång att man inte behöver ge kraftfoder till unghästar för att de ska få i sig kalk. Det är mkt möjligt att man kan behöva göra det av andra anledningar.

Vad finns det för alternativa fodertillskott som innehåller kalcium och fosfor?
Har sett att det finns någonting som heter foderkrita och dikalciumfosfat..vad tycker ni är bäst?
Är det farligt förresten att ge för stora mängder?

Saken är att snart är vintern slut..och jag funderar på om jag ska ta foderanalys på det grovfoder som gården ska slå inför nästa vinter istället för den lilla mängd grovfoder vi har nu. men saktidigt vill jag ju ge min häst fosfor och kalcium redan nu, men jag vet då inte hur mycket hon får i sig via grovfodret..

Tack så mkt. Kollade faktiskt upp det kraft jag ger henne och det innehåller både Ca och P, men om det täcker hennes behov är dock osäkert. Ska ta en analys till nästa skörd.

Ger du inte mycket kraft så får hästen inte i sig speciellt mycket.
Just yngre hästar har större behov av Ca. Ger du lusern så kommer du lätt upp i Ca-behovet.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 158
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
795
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 102
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 904

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat