Foder till unghäst, ardenner

Bonett

Trådstartare
Ni som har kallblod, eller rättare sagt ardenner unghästar vad utfodrar ni med ?

Har en ardenner på tre år som nu är precis hemkommen från betet men som fortfarande går och betar gräs i en stor hage här hemma.

Vad ger ni andra era ardenner unghästar för foder?

Min kommer att gå på fri tillgång på hösilage, vet ej värden på det då analysen ej kommit än.

Men om hon nu skulle behöva kraftfoder vad är bäst, färdigblandat, kornkross, havre eller blanda själv?

Är det något man ska passa sig för att utfodra ardennerhästar med?

Tacksam för all hjälp jag kan få !

Sv: Foder till unghäst, ardenner

Har en ardennerkorsning treåring, och hon har gått på fri tillgång på hö fram tills nu, men det fungerar inte! Hon blir alldeles för fet och tung, inte bra för hennes ben alls..så nu blir det ransonering istället. På dagarna går hon enbart på gräs, står inne på natten och får hö då, ca 6 kg. Står på halm och har halm i ligghallen ute om hon vill äta där med. Får för tillfället bara en näve mineraler och någon dl avelsmusli för gottis,samt saltsten för häst med selen och biotin i. höet innehåller tillräckligt för övrigt. Allt hänger på vad det är för värden på ditt hö/silage, om det innehåller nog protein så behövs inte det, men om det ionte gör det så är det ju väldigt viktigt att tillsätta det genom tex lusern.

Sv: Foder till unghäst, ardenner

Du måste ha grovfoder analysen för att kunna se om hon behöver något extra.
Det finns inget som är speciellt för en ardenner, eller för någon annan ras heller.
Det viktiga är helt enkelt analysen annars är det som att en blind leder en blind.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 970
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama