foder till tjock häst....?

melvin

Trådstartare
vilket foder är att rekomendera till en häst som blivit tjock av att gå på bete? hästen i fråga är mkt lättfödd...:angel: finns det ngt annat kraftfoder som är bättre att ge en sådan häst än havre?

Sv: foder till tjock häst....?

hon ska väl få vara häst också...:smirk: hade jag fått bestämma så hade det inte blivit nåt mega-bete, men det är mamma som äger hästen, så jag hade inte mkt att säga till om i den frågan...:angel:

Fast det är ju inte olika foder som gör en häst fet. Kolla vad ditt hö innehåller, därefter väljer du lämpligt foder, därefter drar du ned i behovet lite samt motionerar mera.

Inget kraftfoder om hästen är tjock, se om grovfodret räcker så länge. Sen om det behövs ge kraft.

Ja, man måste ju anpassa betet och betestiden efter hästen. Jag tycker mer synd om feta hästar än de som inte får gå på bete.

Är hästen fet så kan du utesluta kraftfodret med en gång. Sedan får du helt enkelt räkna på grovfodrets värden och se hur mycket du behöver ge för att hästen ska få i sig det den behöver.

hon ska väl få vara häst också...:smirk: hade jag fått bestämma så hade det inte blivit nåt mega-bete, men det är mamma som äger hästen, så jag hade inte mkt att säga till om i den frågan...:angel:

Man måste BEGRÄNSA betet till lättfödda hästar! T ex ha gräsreducerare på dom, ha dom inne på natten, ha dom i en skogshage utan gräs halva dygnet...
Du får försöka att övertala din mamma. Kanske med hjälp av en veterinär?

Och om hästen är lättfödd och fet ska den inte ha kraftfoder överhuvudtaget. Kraftfoder är till för hästar som inte klarar att hålla hull på enbart hö ELLER om höet har dåliga värden.

Om höet ni har är kraftigt kan man ge delvis halm istället.

okej, ska ta bort kraften hon får nu. Och jag vet att man bör begränsa betet till såna här hästar, men det var som sagt inget att göra åt det, hade bla. inte tillgång till stall eller annan hage under ett par veckor osv...

hade bla. inte tillgång till stall eller annan hage under ett par veckor osv...

Men då kan man ha en gräsreducerare ("munkorg") på dom! :idea: Fungerar oftast kanonbra! (men helst ska de inte ha på dom dygnet runt jämt) De kan äta LITE (alltså begränsas tillgången) och även dricka med dom på.

Har provat det, upskattades inte av damen kan jag ju säga, den åkte av innan jag hade hunnit säga "tjock häst"...:angel: får väl prova igen nästa sommar, tror dock inte att den får sitta kvar...:crazy:

vilket foder är att rekomendera till en häst som blivit tjock av att gå på bete? hästen i fråga är mkt lättfödd...:angel: finns det ngt annat kraftfoder som är bättre att ge en sådan häst än havre?
ojoj, ja den senaste hästen jag kände som fick äta sig megafet på bete fick kronisk kotledinflammation i båda fram av övervikten, bara att ta bort sa veterinären..

blott 6 år gammal fick han somna in men hey! har fick ju vara häst och gå på bete så allt är väl frid och fröjd då? ;)

ang fodret.. räkna ut en foderstat som passar hästens idealvikt och håll er till den foderstaten samt motionera så kommer han att komma ner i vikt (förhoppningsvis utan belastningsskador på skelettet från övervikten)

Har provat det, upskattades inte av damen kan jag ju säga, den åkte av innan jag hade hunnit säga "tjock häst"...:angel: får väl prova igen nästa sommar, tror dock inte att den får sitta kvar...:crazy:

Vilken har du provat? Green Guarden fungerade inte heller på vår dam (en nordis) , den fick hon av inom tio minuter. Men i år köpte jag en gräsreducerare från GLOBUS till henne och den fungerar kanonbra! Hon försöker inte ens få av sig den. :idea:

ojoj, ja den senaste hästen jag kände som fick äta sig megafet på bete fick kronisk kotledinflammation i båda fram av övervikten, bara att ta bort sa veterinären..

blott 6 år gammal fick han somna in men hey! har fick ju vara häst och gå på bete så allt är väl frid och fröjd då? ;)

ang fodret.. räkna ut en foderstat som passar hästens idealvikt och håll er till den foderstaten samt motionera så kommer han att komma ner i vikt (förhoppningsvis utan belastningsskador på skelettet från övervikten)

Jag har väl inte sagt att det svara frid och fröjd att bli tvungen att ta bort sin häst för att den hade blivit sjuk på grund av betet??!! hästen motioneras ordentligt dagligen, går i hage med mkt magert bete, är på ngt oförklarligt vis rund om maggen ändå...

kommer inte ihåg nu vad det var för märke på den, men får väl kolla upp det och prova en Globus nästa år om det inte var det jag hade sist!

skrev jag att den blev SJUK pga betet? nej jag skrev att den gick sönder pga fetma..

men räkna ut en foderstat för hans idealvikt och håll er till den så kommer han att gå ner i vikt..

Nyss var det mega-bete, och nu magert bete? :confused:

Ta bort kraften till att börja med. Vill du ge nått i krubban kan du ge ett äpple lr en näve av ngt annat.

Tänk på att inte ge för lite grovfoder bara för att hästen är tjock, den måste få tillräckligt att tugga på, annars finns det risk att den fortsätter se fet ut.
Se till att räkna ut en bra foderstat & rid lagom hårt så kommer hästen så småningom bli normalviktig.

Betesbegränsare kan man enkelt göra själv av köldridå-plast. Den är mycket mjukare och trevligare för hästen än de färdiga. Erfarenheten av betesbegränsare hos oss är att hästen lär sig att äta saktare efter ett tag så den behövs egentligen mest i början av betessäsongen.

skrev jag att den blev SJUK pga betet? nej jag skrev att den gick sönder pga fetma..

men räkna ut en foderstat för hans idealvikt och håll er till den så kommer han att gå ner i vikt..[/QUO

med "sjuk" menade jag att det inte mådde bra/gick sönder/kotledsinflammation...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 958

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat