Foder till tävlingshäst?

H

Hoppryttarinnan

Vad ger ni era hästar tävlingshästar för foder?
Vilket märke? Vilket foder anser ni ha högst kvalité?

Söker foder till min ponny som är lite småseg. Vill ha henne piggare. Hon har en oändlig kondition så det är inte det som gör henne seg =)
Tävlas på nat LA hoppning och ska deb MSV om någon månad. Gärna med lite fart =)

Har tidigare gått på Hippoextra olja, men har slutats säljas i blekinge. Hon blev väldigt väldigt pigg på det, och jag var supernöjd med hennes pigghet då. Vad tycker ni om Emin Enertol?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foder till tävlingshäst?

om detta är nytt för henne alltså att hon nyligen har blivit seg så tror jag att det kan bero på pälsfällning/brunst.
om hon har varit seg länge så skulle jag se över foderstaten så att energi intaget är tillräckligt, ska ni debutera MSV så har troligen hennes energi behov ökat och du kanske inte har ökat maten tillräckligt.... kan bero på många olika saker svårt att säga exakt....

Hon får en liter korn och en liter havre, B-vitamin, Linfröolja 2 gånger om dagen. Har (såklart) fri tillgång till vatten och mineraler. Hon får ca 10 kg hö/dag uppdelat vid 4 tillfällen.

Jag slutade med hippoextra för någon veckan sedan och hon har tappat mer och mer energi sedan dess...

Hon var segare än gammalt tuggumi innan vi började med hippoextra olja, men nu går det inte att köpa som skrivet, då jag söker ett tillskott som kan ersätta detta. Funderar på Enertol?

nu vet jag inte vad hippoextra olja är men om du tittar på innehållsförteckningen så är det säkert vanlig rapsolja som går att köpa på mataffären. mitt fullblod får rapsolja då han går hårdare just för att han inte orkar äta upp maten som motsvarar energin som oljan innehåller och rapsolja är väldigt energirikt.

hur ser din ponny ut??? tjock? vältränad? hur mycket rider du henne? höjd? är ditt hö analyserat?

jag skulle försöka räkna ut en foderstat till henne! alternativet är att du testar med rapsolja då hon var mycket bättre på den förra oljan du använde.

Hon är väldigt slimmad och vältränad! :) Hon är 137 cm, tävlar nat. LA hoppning.
Nej, mitt hö är inte analyserat!

Men kan du inte fortsätta med en annan olja? Ersätta det du tagit bort helt enkelt.
// Linda

Hej!

Jag hittade efter lite letande innehållsförteckningen på hippo extra oljan och det är Sojaolja. Så vill du ha nåt liknande kan du ju se om du hittar nåt med just sojaolja i:-).

/Lavinia

Vi ger Havens pellets foder från Holland. Vill man ha ett med mycket energi så finns Derby compact som är bra "turbo" foder. Det kan jag rekommendera.

Jag gav tidigare Pavo, men har gått över till att ge Krafft Sport till min mer än lite lata valack. ;) I relationen 1/3 Sport och 2/3 svarthavre så tycker jag att han får bra med energi och blir roligare att rida.

Jag föredrar att ge svenska foder numer när kraven på dopingfria foder ökat och exempelvis Pavo inte kan garantera att deras foder inte innehåller otillåtna substanser - också viktigt att tänka på när man som du tävlar hoppning nationellt. För mig är risken att åka ut för ett dopingtest på regional knattedressyr typ obefintlig, men vill ändå känna att jag följer de regler som finns.

Hon är väldigt slimmad och vältränad! :) Hon är 137 cm, tävlar nat. LA hoppning.
Nej, mitt hö är inte analyserat!
Om du tränar på den nivå du gör gissar jag att du för en liten dagbok också kanske. Kolla i så fall upp hur du tyckte att din häst var förra året vi den här tiden. Kan mycket väl ha med pälsfällning att göra också. Skaffa också en liten hushållsvåg (finns på J**a för någon hundring) och väg ditt kraftfoder istället. Risken är att du får med mer skal nu än tidigare och då väger kraftfodret mindre och har mindre näringsinnehåll men har samma volym.

Liknande trådar

H
Foder & Strö Jag har 2 st ponnyer. Båda är hopp ponnyer. Idag fodras de med Krafft Sport och Krafft Grund, men eftersom man ska ge en häst mellan 4-6...
2
Svar
28
· Visningar
2 826
Senast: Highcat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar