Foder till stressad häst.

Inka-90

Trådstartare
Jag undrar om det finns något som man kan ge till min ena häst så hon lugnar ner sig i huvudet?
Hon är lugn och snäll i hagen, i stallat och att hantera.
Men i ridningen är hon väldigt duktig på o stressa upp sig själv i huvudet.
Hon är helt lösgjord i sidorna och bogen men när hon stressar upp sig blir hon stel och så fort jag lägger mot skänkeln lägger hon in egna galoppfattningar.
Det räcker med att jag byter sittben så försöker hon lägga in galoppfattningar.

Så jag skulle önska att hon kunde lugna ner sig lite så vi kan tävla lite smått..
Några tips?

Sv: Foder till stressad häst.

placid från dodson & horrel tar bort de lilla extra från huvet, desamma equi - calm från bio farmab.

du har equi-calm från biofarmab som fungerar kanon ett flytande preparat som tar bort de lilla sista "stressen" i huvet. använde de på en hingst som inte riktigt kunde hantera sina känslor och stallägaren klarade ej av honom, märke en stor skillnad på honom när han fick detta regelbundet. fick tipset att använda de av frun i huset där briar är född, de använder de flitigt för att ta bort de "lilla sista".

sen har du placid från dodson & horell, ett ört preparat som finns i både torkad och flytande form. har inte provat de själv men flera runt mig använder de och fått bra resultat.

citerar mitt eget svar i från ett annat svar

Equi-Calm har fungerat för oss, en häst med misstänkt magnesiumbrist. Hon var m e m elektrisk och glömde andas när man red, väldigt enerverande. Med en kur Equi-Calm kom vi tillrätta med elektriciteten, men det var ju fortfarande en allert och skuttig häst. Vi underhöll det sedan med rent magnesium.

kl
jag gav mitt fullblod bio mag, funkade kanon på honom :)

Än så länge går de kvar i beteshagen och jag stödfodrar med hö nu.
De ska snart få gå in på nätterna. På vintern har de fri tillgång på hö.

Hon får:
4dl (mätt torrt) betfor.
5dl kornkross.
+ mineraler.

Hästen är ett Halvblod på 19år.

Stress i samband med ridning är inte helt sällan förknippat med smärta/obehag. Är hästen uppkollad rent fysiologskt?

Senast ändrad:

nej hon har inte ont någonstans.
Hon är sån i sitt temperament. hon är väldigt speciell.

Ok. Då kan jag också rekommendera equi-calm, har lugnande effekt;). Men kolla först att mg är väl tillgodosett i foderstaten.

Jag har inte fått analysen än, var lite sen o skicka in det.
Men självklart ska jag räkna ut en bra foderstat till alla hästarna.

Ni som provat equi-calm, behöver man ge det hela tiden eller bara under en period?

har du testat att ta bort betforen? Min blir alldeles till sig av betforen om han så får den på kvällen innan enl vet är han socker känslig....Och det hjälper inte att skölja den...

Mitt under betesperioden får hon inget kraftfoder alls, och det gör ingen skillnad. Eller måste man låta bli en längre period?

Har oxå en sån häst. Hon är dessutom ganska svårfödd, vilket gör det hela lite knepigare då stora fodermängder oxå gör henne pigg. Använder Gains cool n' easy mix, Jätte bra havrefri musli, det innehåller mkt magnesium och andra saker som tillför energi men inte gör hästen knäpp, så att säga. När jag bytte från korn till detta blev det en riktig aha-upplevelse. stor skillnad! Men tror eg. att man kan lägga till extra magnesium till korn och få liknande effekt om man itne har det där problmemet med att hålal vikten. Lycka till!

Det var inte det lättaste o få tag på equi-calm. Jag har varit runt till alla butiker och ingen har det..

Equi-calm såg jag på citygross sist jag var där för ett par dagar sen.

Vad för symptom gör att man kan misstänka mg-brist?

nu har jag gett min häst en flaska Equi-calm, och tyvärr så märker jag ingen skillnad alls på henne..
Är det någon ide, ska jag fortsätta o ge ett tag till eller borde jag ha sett en liten förbättring redan?

Kanske din pålle behöver mer mat helt enkelt ? många gånger kan en stressad häst tolkas fel, dvs ägaren drar ned på fodret eller ger för lite för hästen är *het*, då den i själva verket är hungrig. hunger utlöser stress och är lätt att blanda i hop med hethet. Jag vet personer som haft heta hästar, eller hästar som du beskriver din som till slut testat att verkligen ösa på med mat...och hästarna har coolat ned rejält. En jag vet om drog upp havregivan rejält, och hästen taggade ned.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
940
Senast: Tonto
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 332
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18