Foder till stressad häst.

Sv: Foder till stressad häst.

Än så länge går de kvar i beteshagen och jag stödfodrar med hö nu.
De ska snart få gå in på nätterna. På vintern har de fri tillgång på hö.

Hon får:
4dl (mätt torrt) betfor.
5dl kornkross.
+ mineraler.

Hästen är ett Halvblod på 19år.

Men vad väger fodret?

Betforen är ju väldigt bra för mage och tarm och det är extra viktigt för en häst som lätt stressar. för att få bort melass från betforen kan du spola av den ordentligt i ett durkslag innan du fodrar.

Det tror jag inte, hon får så mycke hö så hon har kvar på morgonen, och så får hon ganska mycke morötter och står på halm, så hungrig är hon inte.

och då skulle han ju tagga ner på sommaren när de går på bete där det finns obegränsat med gräs.

Givetvis är tänder kollade, gör det 1gång/år.

Däremot har hon lindrig sadeltvång, så hon har fått en luftstoppad sadelgjord som gjorde skillnad, men hon är ju ändå stressad i huvudet.

Jag har bytt till musli istället.
nu får hon 1kg Müsli + betforen och mineraler.

Har du inte fått effekt på Equi-Calmen på en hel flaska så skulle jag överge det. Har för mig att det står 14 dagar till full effekt nås.

Själv ger jag min häst ett mått (medföljer) Magnesium per dag, jag har köpt av tillverkaren Biofarmab. Detta efter att ha testat Equi-Calm, där jag tyckte att priset verkligen inte motsvarade effekten. Tycker mig se skilland i hetsigheten med denna åtgärd :)

Jag köpte en flaska Equi-Calm och en liten hink med magnesium som jag täbkte ge efter, på flaskan står det att man ska ge i 7 dagar för att få effekt.
jag har lite kvar i flaskan, sen ger jag väl magnesium som jag köpt och blir det ingen skillnad så köper jag inte mer.

Fast..vadå mycket hö ? Har du bra värden då ? Det kanske är bara bukfylla ? Morötter och halm, känns ju inte riktigt som näringsdepå presis.

Det tror jag inte, hon får så mycke hö så hon har kvar på morgonen, och så får hon ganska mycke morötter och står på halm, så hungrig är hon inte.

och då skulle han ju tagga ner på sommaren när de går på bete där det finns obegränsat med gräs.

Precis som någon annan skrev i den här tråden så kanske maten bara är bukfylla. Man vet ju själv hur man känner sig om man bara äter skräpmat som egentligen inte ger någon näring. man blir mätt just när man äter, men känner sig hungrig snabbt igen och ibland även lite "orolig" i kroppen. och jag tyckte rent spontant att 5 dl lät ganska lite för ett halvblod..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
940
Senast: Tonto
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 332
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18