Foder till stoet?

rostad

Trådstartare
Fick läsa en artikel skriven av veterinären Lone Christiansen (som även födde upp danmarks dyraste dressyrföl 2007 & 2008). Han skriver att det är viktigt med vitamin A (Betacarotin), vitamin E och Selen för reproduktionen.


Hur tänker ni? Hur ser era stons foderstat ut? Från hon betäcks till det är dax att föla.
 
Sv: Foder till stoet?

såvitt jag vet är höga halter av A-vitamin fosterskadande, så man ska nog i alla fall inte tillföra det extra.
 
Sv: Foder till stoet?

Det står att Vitamin A kommer i form av betacarotin och Vitamin E och Selen som kompletterande foder. Hur vet man hur mycket man ska ge? Eller om man ska ge något?

Hittade på en hemsida:

Undersökningar kan visa att Beta Karotin ensamt har en bytande roll för fortplantningen. En underförsörjning av Beta Karotin kan förosaka störningar i fruktbarhetscyklen. En tillförsel av Beta Karotin i fodret är därmed att rekommendera. En Karotin brist uppkommer oftast vid kontroversiell fodring (hö/havre), då torkningen av hö minskar Karotin innehållet med 10%, för att sedan konstant minska under lagring. En Vitamin E brist uppstår även under uppstallningsperioden.
 
Sv: Foder till stoet?

"kontroversiell fodring" *fnissar*

Vi ger bara fri tillgång på grovfoder och mineraler samt selentillskott.
 
Sv: Foder till stoet?

Kan du länka?
Skulle vilja läsa :)

Fodrar själv med fri tillgång på hö, selentillskott & E-vitamin och ett färdigfoder jag har tappat namnet på just nu...
 
Sv: Foder till stoet?

Alltså, en normalt välbalanserad foderstat täcker de behov hästen har, särskilt om du ger tillskott av mineralfoder som har vitamintillskott.
Selen har vi brist på i svenska marker (och därmed också i grovfodret), så det behöver tillföras till alla hästar på ett eller annat sätt - antingen via mineralfodret (möjligen i färdigfoderblandningen) eller separat. E-vitamin samverkar med och kan i viss mån ersätta selen.
Hästarnas huvudsakliga källa för betakaroten är gräs och grovfoder. Det kan möjligtvis behövas extra tillskott av detta mellan typ nyår och tills gräset börjar växa. Men man kan lägga på minnet att vitamin A, som bildas av betakaroten, är fettlösligt och också lagras i kroppsfettet, så även om halten minskat i grovfodret under lagringstiden så täcker det behovet ett bra tag ändå.
 
Sv: Foder till stoet?

Alltså, en normalt välbalanserad foderstat täcker de behov hästen har, särskilt om du ger tillskott av mineralfoder som har vitamintillskott.
Selen har vi brist på i svenska marker (och därmed också i grovfodret), så det behöver tillföras till alla hästar på ett eller annat sätt - antingen via mineralfodret (möjligen i färdigfoderblandningen) eller separat. E-vitamin samverkar med och kan i viss mån ersätta selen.
Hästarnas huvudsakliga källa för betakaroten är gräs och grovfoder. Det kan möjligtvis behövas extra tillskott av detta mellan typ nyår och tills gräset börjar växa. Men man kan lägga på minnet att vitamin A, som bildas av betakaroten, är fettlösligt och också lagras i kroppsfettet, så även om halten minskat i grovfodret under lagringstiden så täcker det behovet ett bra tag ändå.

Så, om man är orolig att hästen har brist på Vitamin A, kan man ge dem lite Lucernhackelse?

Men hur är det med Vitamin E? Vet om att den är muskel syreförhöjande samt innerhåller antioxidanter, men bör man ge extra av det (så som selen)?
 
Sv: Foder till stoet?

vad en säljare av vitaminer och mineraler säger ska du ta med en nypa salt, de vill sälja....

och sen, som sagt, balanserad foderstat räcker gott.
 
Sv: Foder till stoet?

Så, om man är orolig att hästen har brist på Vitamin A, kan man ge dem lite Lucernhackelse?

Men hur är det med Vitamin E? Vet om att den är muskel syreförhöjande samt innerhåller antioxidanter, men bör man ge extra av det (så som selen)?
Såvitt jag förstår så försvinner A-vitaminet med lagring, så på vårvintern är det nog snarare rent vitamintillskott som behövs - fast det finns i de mineraltillskott som också har vitaminer tillsatt.
Jag ser inte A-vitaminbrist som något stort problem.

Och ja, man bör nog ge Evitamin och selen tillsammans eftersom de samverkar...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Funderar lite på hur jag ska formulera ett kontrakt. Tänkte sälja mitt sto i vår, med fördel till avel, men att jag har kvar henne tills...
Svar
15
· Visningar
1 322
Senast: ameo
·
Övr. Hund Sitter och kollar runt på foder och ser detta, vilket är ett nytt foder för mig. Jag är mest nyfiken om vad ni tycker och tror om den...
Svar
13
· Visningar
1 409
Senast: svea
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 274
Avel :D Har en 2 årig Amerikans Miniatyr-hingst som jag tänkt ska brukas lite i avel. Än sålänge så har han inte fattat att han är född...
Svar
9
· Visningar
2 121
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp