Foder till stissig häst

Fonzie

Trådstartare
Såhär i installnings- och fodertider går jag i fodertankar. Jag har ett 17-årigt varmblod som är stissig, stressar upp sig och bli nervös. Han har tidigare fått havrefritt kraftfoder tillsammans med kamomill/ magnesium blandning för att han ska coola ner sig lite. Men vet inte om det har funkat riktigt, ibland är han lugn och ibland sissar han upp sig. Så skulle vilja ha förslag på annat kraftfoder att prova nu i höst. Helst skulle jag vilja ha det så naturligt som möjligt. Dessutom skulle ha behöva muskla sig, men han behöver inte så mycket energi då han redan är pigg.

Någon som har något tips som jag kanske kan prova?
 
Första frågan: hur ser totalfoderstaten ut i MJ och smrp? Vad behöver hästen för att hålla sig fin?

Temperament kan man inte fodra annorlunda, visst kan man undvika för mycket energi till heta hästar. Men humör blir inte annorlunda i den meningen.

Behöver hästen kraftfoder ö h t? Räcker det inte med grovfoder?
 
Min stressiga (men numera oftast lugna) ponny får enbart hösilage/hö, mineraler och lite (havrefria) proteinpellets om det behövs (beror på höets värden). Bäst fungerar hon när hon står på halm så att hon har något att göra när höet är slut. På hösten när det blir kallt får hon valeriana för att hålla nerverna i styr. Mycket utevistelse motion hjälper henne bättre än tillskott, har egentligen aldrig märkt effekt på annat än vissa örter och valeriana. Även där mycket måttlig effekt. Mycket grovfoder och lite kraft är väl generellt bra för de skuttiga. Protein utöver rekommenderad giva får mina hästar inte, de är fina som de är. Men det kan säkert andra uttala sig om effekten av.
 
Temperament kan man inte fodra annorlunda, visst kan man undvika för mycket energi till heta hästar. Men humör blir inte annorlunda i den meningen.

Visst kan man påverka hästens humör genom foderstaten. Dock är det inte energiinnehållet i foderstaten som påverkar humöret (om man bortser från en kortvarig glukoskick som kan göra hästen exalterad) utan vissa aminosyror. Aminosyror är s.k. utgångsämnen (precursors) för signalsubstanser. De signalsubstanser i hjärnan som man främst försöker påverka för att få en lugnande effekt är serotonin och GABA. Serotonin skapas genom biokemisk omvandling av bl.a. aminosyran tryptofan. GABA syntetiseras från aminosyran glutamat med vitamin B6 som kofaktor.

Valerians som någon nämnde tror jag verkar genom påverkan av signalsubstansen GABA.

Det här med signalsubstanser i hjärnan är dock oerhört komplicerat. Det är inte alltid det fungerar med att ge t.ex. extra tryptofan eller glutamat. Det finns även signalsubstanser som har motsatt verkan, t.ex. adrenalin och noradrenalin. Det är snarast balansen mellan olika signalsubstanser som är det primära.
 
Min stressiga (men numera oftast lugna) ponny får enbart hösilage/hö, mineraler och lite (havrefria) proteinpellets om det behövs (beror på höets värden). Bäst fungerar hon när hon står på halm så att hon har något att göra när höet är slut. På hösten när det blir kallt får hon valeriana för att hålla nerverna i styr. Mycket utevistelse motion hjälper henne bättre än tillskott, har egentligen aldrig märkt effekt på annat än vissa örter och valeriana. Även där mycket måttlig effekt. Mycket grovfoder och lite kraft är väl generellt bra för de skuttiga. Protein utöver rekommenderad giva får mina hästar inte, de är fina som de är. Men det kan säkert andra uttala sig om effekten av.


Vad för havrefritt proteinpellets ge du? Vart köper du valeriana? Du skrev "vissa örter", vilka örter har du provat?

Min häst får inte mycket kraft alls. Men mycket hösilage och halm så att han ha något att pilla på. Dessutom gå han ute mellan 06.00/06.30-20.00/22.00 (just nu gå de ute dygnet runt ett par dagar till). Jag kan hålla med dig om att motion är viktigt för att coola ner dom. Men just nu rid han inte tillräckligt för han ska lugna ner sig tillräckligt.
 
Jag ger Krafft Pluss just nu, säkert onödigt dyr proteinkälla men supergott enligt mina damer. Valeriana köper jag på vanlig hälsokostbutik för människa, örter Wendal Calm eller MD Calm from MD Kleen. Hoppas det är ok att skriva ut varunamn så här. Men var lite kritisk och ge inte slentrianmässigt för det blir bara onödiga utgifter om det inte funkar. Jag tror örter, aminosyror etc är väldigt individuellt om man får någon effekt eller inte. Massage, streching och mycket markarbete har hjälpt min ponnydrake också, glömde det innan.
 

Liknande trådar

Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 778
Senast: MaritH
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 675
Senast: axel
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack som är en jätteglad och superpigg häst. Han är känslig och lättlärd, helt fantastisk helt enkelt. Jag...
Svar
7
· Visningar
1 488
Senast: Tapas
·
Foder & Strö Har problem att hitta en bra foderstat till min häst. Han föll ur under hösten och tappade allt hull och muskler. Detta pga dåliga...
2
Svar
24
· Visningar
2 288
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp