Foder till "slö" dressyrhäst??

Kim_N

Trådstartare
Är det ngn som har en bra idé om hur man skulle kunna få ihop en foderstat som ger massa energi, men som samtidigt inte gör så att hästen lägger på sig??

Har ett 13-årigt Master-sto som jag ska ha under året. Hon har ingen naturlig motor (vilket många master hästar inte har vad jag hört..?) och jag skulle gärna lassa i henne hur mkt mat som helst. Det är bara det att hon har ganska så lätt att lägga på sig och blir rund framförallt om magen vilket gör att det blir jobbigt i ridningen.

Tanken är att hon ska få gå på 3 kg havre (fördelat på 3 mål), ca 1 liter betfor och vitaminer och mineraler. Så det är ju en ganska "basic" foderstat.

Jag undrar om det är nån som känner till ngt tillskott eller liknande för dom ska bli piggare, eller så kanske det är bättre att köra på havre rakt av och öka på om det behövs??

Alla råd mkt välkomna!!

Sv: Foder till "slö" dressyrhäst??

min häst lägger på sig jätte jätte lätt just om magen och seg var han... tills jag bytte ut havren mot edel champen:banana:! elelr bytte ut o bytte ut lite havre få r han än, det finns dessutom bra "foderstater" på baksidan av påsen.

Jag hade inte kört med enbart havre.
Har du provat i müsli med extra energi? Jag gav min ena häst enbart Eggersmann High Energy müsli ett tag och det funkade jättebra!

min häst lägger på sig jätte jätte lätt just om magen och seg var han... tills jag bytte ut havren mot edel champen:banana:! elelr bytte ut o bytte ut lite havre få r han än, det finns dessutom bra "foderstater" på baksidan av påsen.

Okej, vad är det för ngt? Nu blev jag nyfiken!

Jag hade inte kört med enbart havre.
Har du provat i müsli med extra energi? Jag gav min ena häst enbart Eggersmann High Energy müsli ett tag och det funkade jättebra!

Jag har funderat på musli faktiskt, kanske värt att prova! Har kompisar som gett musli till sina hästar länge. Det där med extra energi låter väldigt bra:D

Träffade en tjej som också har haft en Master-avkomma utan energi - hon testade en massa och hittade tillslut ett galoppfoder som funkade super!!
Hon skulle kolla upp namnet på fodret till oss, vi väntar med spänning på det :D.

Annars har vi förut kört med Salsa Hot Mix, men ena storhästen reagerar inte så mkt på det så vi ville hitta ngt med ännu mindre protein och mer energi.

Tack för tipset! Master verkar ge ganska speciella hästar..:angel: Känner till ett antal master-hästar sen innan och dom är ganska speciella i huvudet faktiskt! Vore jättekul om du får reda på vad det där galoppfodret heter, allt är värt att prova!

Jo, Masterhästar är speciella :angel: - o de behöver inte ha honom i första led för att man ska märka av honom! Har märkligt nog fått 4 hästar i stallet med honom som farfar :o (ett sv.hbl e.Tip Top och 3 sv.ridponnyer e.Vermont) och alla 4 har drag av honom enkelt uttryckt. Det är Tip Top-stoet jag tänker köra galoppfodret på, Vermonterna behöver det inte då de är så fulla av krut så det räcker o blir över :angel: :D, de har andra bitar av Mastergenerna.

Jag rek. att du analyserar ditt grovfoder och utgår i från det. För mkt kraftfoder som ges utan att ta hänsyn till grovfodret kan få motsatt effekt från den önskade, alltså att din häst blir slöare än vad den redan är.

Det är helt värdelöst att ge massor av "uppiggande" foder utan att veta vad det är som behövs! Och du fick ett tips högre upp i tråden om att använda dig av foderstatsförslagen på baksidan av påsen, det tipset skulle jag då inte ens bemöda mig att läsa :smirk:

Vet du inte själv hur man räknar (vilket jag antar att du inte gör med tanke på din tråd) så kan man vända sig till ex. Krafft foderrådgivning eller ta hjälp av program på internet.

I några veckor för något år sen provade jag Kraffts energiolja, på rekommendation av foderrådgivare. Samtidigt åkte vi iväg på fälttävlansläger, och trots två rätt hårda pass per dag så har jag aldrig suttit på hetare häst. :o Det blev så att jag fick rida en annan häst i terrängen, eftersom det inte kändes säkert ens när tränaren red henne.

Det är inget jag kommer använda igen på min häst som redan är rätt pigg, men på en häst som behöver lite extra kan det nog bli bra. Och man ger bara någon matsked olja/dag, så tjock borde den inte bli av det, allt går direkt upp i huvudet.. :D

Och då kan man lika bra låta bli och gissa istället... Blir ungefär lika bra...

Men om du läser vad jag skrivit så står det "ta hjälp av" . För mig är det inte samma sak som att lita blint på något utan man kan få en ganska hyfsad översikt och utveckla därifrån. Jag trodde det var självklart för alla att man inte bara "köper" något rakt av utan räknar med att man måste utveckla, vrida och vända lite innan det blir bra. Men det finns ju folk till allt å andra sidan...

Ett alternativ kan ju vara att ge krafft energi som ett komplement, hade en kompis med samma problem som du, dock gällde detta en ponny, hon la på sig om man gav henne mycket foder men hade ingen direkt framåtbjudning så därför testade kompisen att ge krafft energi som ett komplement. Funkade helt utmärkt och hästen är mycket piggare och har mycket bättre bjudning med den nya foderstaten, du kan ju alltid testa och se om du märker någon skillnad. Annars håller jag med många andra här, varför inte testa müsli med mycket energi i, det är visserligen dyrt men märker man skillnad så är det värt det. Min häst har själv saknat bjudning och nu i sommar vart han även skadad och fick stå en längre tid, trodde han skulle vara super seg efter all vila, men han har en enorm bjudning nu, jobbar från början direkt när man sitter upp, samlar man honom går det till och med att få upp honom i passage, och då har jag en hopphäst :D Dock ska vi satsa mer på dressyren nu när han äntligen har kommit i form, han har riktigt bra trav och är jämt villig att arbeta och göra sitt bästa så vi får se hur det går vägen framöver :)

Nu när flera nämnt müsli så kan jag tillägga att Salsa Hot Mix är müsli, mkt energirik och dessutom inte dyr :bow:, ialf inte här vi köper den.

Och vart kan man köpa "Salsan" kan man beställa den, eller finns den i nån foderbutik?

Måste säga att mitt Master-sto är allt annat än konstig eller speciell, så ni har nog bara haft orut med dom ni träffat:p

Har precis börjat komplettera havren på mina tävlingshästar med Mustang Active (finns som müsli oxå vilket jaginte vill ge mina hästar), kan dock inte säga än om det har effekt! Tyckte Hippo ProChamp verkade riktigt bra oxå!

Vet ni förresten att d flesta foderrådgivare inte rekomenderar müsli eftersom att det är svårt att få samma innehåll per skopa varje gång? Det som är tyngst kommer ju att sträva efter att åka långt ner i säcken och vice verca! Bara ett litet inlägg:D

Den tillverkas ursprungligen i Ljungbyhed i Skåne, vet inte om det utvecklats till fler ställen eller hur, men vi har det i en mindre gårdsbutik i närheten av oss ialf, blir allt vanligare då det är särskilt gammalt.

Är det ngn som har en bra idé om hur man skulle kunna få ihop en foderstat som ger massa energi, men som samtidigt inte gör så att hästen lägger på sig??

Har ett 13-årigt Master-sto som jag ska ha under året. Hon har ingen naturlig motor (vilket många master hästar inte har vad jag hört..?) och jag skulle gärna lassa i henne hur mkt mat som helst. Det är bara det att hon har ganska så lätt att lägga på sig och blir rund framförallt om magen vilket gör att det blir jobbigt i ridningen.

Tanken är att hon ska få gå på 3 kg havre (fördelat på 3 mål), ca 1 liter betfor och vitaminer och mineraler. Så det är ju en ganska "basic" foderstat.

Jag undrar om det är nån som känner till ngt tillskott eller liknande för dom ska bli piggare, eller så kanske det är bättre att köra på havre rakt av och öka på om det behövs??

Alla råd mkt välkomna!!

1: Jag tror inte att du behöver ge så mycke havre, eftersom det inte bara ger energi, det sätter sig även i huvudet. Om hon bli för pigg skulle jag rekomendera korn (har jag för mej att det var), det ger energi, men sätter sig inte så i huvudet.

2: Betfor är igentligen bara socker, men med mycket vitaminer/mineraler (kommer inte ihåg vad, men är väldigt bra). Du behöver kanske inte såmycket. Men om hon har diaré så är betfor väldigt bra, det kör igång tarmarna elr vad man ska säga...

3: Höet, det ska ges minst 1 kg per hundra Kg och högst 2 kg per hundra kg per dag.

Vart finns det att köpa och hur lång tid/hur länge behöver man ge det innan det börjar verka? :angel:

Nu kommer mitt inlägg:

1. Betfor är mkt snällt mor hästens magem men inget jag rekomenderar om hästen har problem med magen, betfor får inte heller överdoseras så kolla på förpackningen.

2. Musli kan kanske fungera, eggersmann har jag provat o va väldigt nöjd med finns i många varianter. Sedan finns Salsa som även kan sätta ihop en mix som passar just din häst och ditt grovfoder (kräver analys) sedan har ju även fibergi, krafft och hippo musli som jag inte vet mkt om.

3. När det kommer till grovfoder så är det följande som gäller minst 1 kg ts per hundra kg häst. Vilket kräver analys om du ger hösilage, ger du hö har det en ts-halt på 84 %

Har man ingen analys är mitt råd att ge ett färdig foder som passar din häst + ev. ett komplement.
Jag har alltid räknat foderstat på min häst fram tills för 3 år sedan och ska absolut börja göra det igen fast han har varit jätte fin i hull o ridning men inte fungerat på tävlingsbanorna av ngn anledning. Kan bero på annat men jag kan kanske elimenera att det är fodret..Har man gjort en foderstat som inte fungerar är det bara att börja om och ev använda ett annat fodermedel.

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
4 021
Senast: Mustang
·
Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 567
Senast: Smokey
·
Foder & Strö Jag har under alla år som hästägare varit en 'dålig' häst'ägare och fodrat med ögat, dvs utan foderstatsprogram, I år har jag för...
Svar
9
· Visningar
1 610

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka