Foder till pigg häst

Matildaaklahoma

Trådstartare
Hej! Jag har en väldigt pigg häst som absolut inte ens kan äta havre. Jag har testat lusern men känner att hon blir för pigg och nästan lite stressad av det med. Hon är ett energiknippe som tar upp all energi hon kan få tag på. Jag ska köpa magnesium till henne för att hon är så nervös och stressad och blir nästan svår att hantera.

Har ni tips på kraftfoder till väldigt pigga och stressade hästar?
Snälla hjläp..
 
Vad du bör ge för kraftfoder beror helt på vad grovfoderanalysen visar. Det är inte ens säkert att du behöver ge kraft.

Hon behöver ha fodertillskott som hjälper henne att lugna ner sig, därför känner jag att hon behöver lite kraft att blanda ut det med.. Hon jobbar ganska hårt när vi rider och därför känner jag att hon kan behöva lite extra näring än bara hö.
 
Hej! Jag har en väldigt pigg häst som absolut inte ens kan äta havre. Jag har testat lusern men känner att hon blir för pigg och nästan lite stressad av det med. Hon är ett energiknippe som tar upp all energi hon kan få tag på. Jag ska köpa magnesium till henne för att hon är så nervös och stressad och blir nästan svår att hantera.

Har ni tips på kraftfoder till väldigt pigga och stressade hästar?
Snälla hjläp..
Vad har du för analys på grovfodret och hur mycket får hon? Håller hon hullet och sätter muskler som hon ska? Det är vad som borde ligga till grund för ev tillskott av kraftfoder utöver grovfodret
 
Hon behöver ha fodertillskott som hjälper henne att lugna ner sig, därför känner jag att hon behöver lite kraft att blanda ut det med.. Hon jobbar ganska hårt när vi rider och därför känner jag att hon kan behöva lite extra näring än bara hö.

Fast det beror ju helt på vad ditt hö har för värden :)
Jag behöver tex absolut inte ge mina hästar kraftfoder, vårt hö ligger väldigt högt näringsmässigt. Jag blandar ut mineralerna med några morotsbitar bara!
 
Hon behöver ha fodertillskott som hjälper henne att lugna ner sig, därför känner jag att hon behöver lite kraft att blanda ut det med.. Hon jobbar ganska hårt när vi rider och därför känner jag att hon kan behöva lite extra näring än bara hö.
Fast det är alltid grovfodret, hö/hösilage, som avgör vad hästen behöver eller inte behöver. Du kan aldrig få en balanserad foderstat om du utgår ifrån något annat. Om din häst är så stressad och överenergisk som du säger skulle jag börja med just en grovfoderanalys och sedan skapa en balanserad foderstat utifrån den och sedan se över utevistelse, hästkompisarna, ridningen, utrustning, variationen, mental stimulans osv. för att utreda varför hästen är så stissig. Psykologiska och/eller träningsrelaterade problem kan inte lösas med tillskott om du inte tar tag i det grundläggande problemet.
 
Hon behöver ha fodertillskott som hjälper henne att lugna ner sig, därför känner jag att hon behöver lite kraft att blanda ut det med.. Hon jobbar ganska hårt när vi rider och därför känner jag att hon kan behöva lite extra näring än bara hö.

Ska du ha något att blanda ner mineraler eller liknande hade jag försökt med lite betfor eller betfiber, en näve som man blöter upp.

Även om hästen jobbar hårt är det inte alls säkert att den behöver kraftfoder alls, öka i första hand grovfodret om hästen minskar i vikt. Tapper den muskler/sätter inte muskler som den borde så ska den i första hand ha tillskott av proteinrikt foder. Analysera grovfodret om du vill vara säker! Mitt grovfoder förra vintern var fullt tillräckligt för min häst i hård träning, han fick då fri tillgång, endast tillskott av E-selen "nersköljt" med lite betfor.
 
Hej! Jag har en väldigt pigg häst som absolut inte ens kan äta havre. Jag har testat lusern men känner att hon blir för pigg och nästan lite stressad av det med. Hon är ett energiknippe som tar upp all energi hon kan få tag på. Jag ska köpa magnesium till henne för att hon är så nervös och stressad och blir nästan svår att hantera.

Har ni tips på kraftfoder till väldigt pigga och stressade hästar?
Snälla hjläp..
Jag hade i ditt läge om hästen hade sån enorm överskottsenergi trots lite tuffare träning osv så hade jag sett över stallplatsen. Längre utevistelse eller kompis att leka med osv ska man inte underskatta. Du kommer aldrig kunna fodra den typen av häst lugn.

Min häst fungerade väldigt bra på bara hö trots tuffare träning och mineralerna åt han ibland upp utan att jag blandade det med något ofta och när jag väl blandade det så gav jag en näve betfor. Behövs inte mycket.
 
Fast det beror ju helt på vad ditt hö har för värden :)
Jag behöver tex absolut inte ge mina hästar kraftfoder, vårt hö ligger väldigt högt näringsmässigt. Jag blandar ut mineralerna med några morotsbitar bara!
Vi har ganska dåligt hö, men väldigt lite näring tyvärr..
 
Jag hade i ditt läge om hästen hade sån enorm överskottsenergi trots lite tuffare träning osv så hade jag sett över stallplatsen. Längre utevistelse eller kompis att leka med osv ska man inte underskatta. Du kommer aldrig kunna fodra den typen av häst lugn.

Min häst fungerade väldigt bra på bara hö trots tuffare träning och mineralerna åt han ibland upp utan att jag blandade det med något ofta och när jag väl blandade det så gav jag en näve betfor. Behövs inte mycket.

Tack! Vi ska byta stall till ett mindre och lugnare stall, detta hjälpte mig mycket. tack!
 
Mitt sto är svårfött och en sk "rakethäst". dvs extremt explosiv vid överskottsenergi.
Hon får 2,5kg krafft groov utöver grovfodret för att hålla hullet ordentligt.
Tyvärr har jag fått inse att det beror på hennes utevistelse, som i dagsläget enbart är ca 7 timmar.
Hon blir en ängel igen så fort utevistelsen blir längre till våren, så jag får helt enkelt hålla i mig lite hårdare i sadeln under vintermånaderna. :banghead:
 
En mycket vanlig orsak till att hästar blir pigga på vintern är att dom har ont/känningar från magen. På sommaren finns det gräs i de flesta hagar och många går på bete. Så kommer hösten och det blir mindre tillgång på gräs till hästen. Man går då över till grovfoder i form av hö eller ensilage och så börjar hästen kanske tappa lite eller det är helt enkelt så att det är rutin att ge kraftfoder.
Tyvärr så är det då många hästar som får för lite grovfoder och börjar få magsår. En häst med magsår eller början till det är het och stressig för den har ont i magen. Många hetsäter också sitt kraftfoder (och grovfoder) för att just äta lindrar lite i magen.

Så har men en häst som blir betydligt piggare på vintern se över hur mycket grovfoder den egentligen behöver och hur mycket den får. Speciellt om hästen blir lugnare på sommaren när det växer ute.
 
Hej! Jag har en väldigt pigg häst som absolut inte ens kan äta havre. Jag har testat lusern men känner att hon blir för pigg och nästan lite stressad av det med. Hon är ett energiknippe som tar upp all energi hon kan få tag på. Jag ska köpa magnesium till henne för att hon är så nervös och stressad och blir nästan svår att hantera.

Har ni tips på kraftfoder till väldigt pigga och stressade hästar?
Snälla hjläp..

Ingen häst blir för pigg/stressad av lucern. Tror inte att du kan fodra bort ditt problem, utan som många andra redan skrivit är det nog hästens livsstil du får se över.
 
Ingen häst blir för pigg/stressad av lucern. Tror inte att du kan fodra bort ditt problem, utan som många andra redan skrivit är det nog hästens livsstil du får se över.
Jag tänker att vissa kanske borde kunna reagera på ett lucern med tillsatt melass. Då på melassen och inte lucernet i sig.
 
Hej! Jag har en väldigt pigg häst som absolut inte ens kan äta havre. Jag har testat lusern men känner att hon blir för pigg och nästan lite stressad av det med. Hon är ett energiknippe som tar upp all energi hon kan få tag på. Jag ska köpa magnesium till henne för att hon är så nervös och stressad och blir nästan svår att hantera.

Har ni tips på kraftfoder till väldigt pigga och stressade hästar?
Snälla hjläp..
En pigg och stressad häst blir inte lugnare för att du ger den kraftfoder. Du får istället aktivera hästen så att den gör av med överskottsenergi på annat än ridningen. Ge hästen utmaningar i form av hjärngympa och ledarskapsövningar så lugnar nog hästen ner sig i alla fall när du umgås med den. Känner hästen trygghet hos dig har den ofta ingen anledning att stressa upp sig. :up:
Du kan blanda tillskottsfodret med i princip vad som helst om du bara ska använda det som krubbskrammel. Det kommer mest troligt inte att påverka hästens temperament. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 439
Senast: Shaggy
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 048
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 860
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 727
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp