Foder till överviktig men omusklad häst?

T

Tofflan

Min häst är väldigt tjock och har absolut inga muskler efter att ha stått i nästan ett år. Sedan i juni har hon ridits ganska lugnt, först nu har jag satt igång henne ordentligt.
Det mest en gräsmage hon har fått av allt bete tror jag för hon är inte jättetjock utan har mer en liten kula.

Ska jag ge henne kraftfoder (lusern och lite korn) för att hjälpa henne bygga muskler eller blir det bara fett? Jag vill ju banta henne samtidigt som jag vill att hon ska bygga muskler snabbt.

Sv: Foder till överviktig men omusklad häst?

Först och främst är det ju bra om du har analys på grovfodret, därefter kan du bedöma om kraftfoder behövs.

Fick själv hem en överviktig och ganska omusklad häst. Då var det uträknad foderstat med ett bra grovfoder som bas. Jag behövde endast lägga till mineraler.

Så om det inte p g a grovfodrets värden är absolut nödvändigt att lägga till kraftfoder så hade jag inte gjort det heller.

Tömkörning och skogspromenader är super för att få hästar att muskla sig fint.

Sv: Foder till överviktig men omusklad häst?

Som sagt, ta analys på grovfodret först. Man bantar inte en häst utan man sätter en överviktig häst på den mängd underhåll den hade behövt om den hade varit normalviktig. Inkl eventuellt tillägg för träning då förståss.

Så ta reda på vad som är hästens normalvikt (alltså när den är i normalt hull) och gå efter det.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 043
Senast: TinyWiny
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat