Foder till muskelfattig häst.

N

Nostalgitripp

Nu är skrittperioden över och vi ska börja försöka på riktigt. Jag måste ha ett bättre foder till min häst. Hon äter ensilage med fri tillgång men det är bara kraftfodret jag behöver hjälp med.

Det är inte en full foderstat jag är ute efter heller utan bara tips på avd jag kan mata kamelen med. Nu äter hon Krafft miner grön samt betfor men måste givetvis ha något mer. Funderar på soja och krafft groov. Är jag helt ute och cyklar?

Någon som vet ungefär vad dessa två kostar på lantmanna?

Edit: Såg att jag placerat denna i fel forum så om någon ansvarig känenr sig manad så får dom såklart flytta tråden till foderdorumet! :)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foder till muskelfattig häst.

Lucern, hmm. Jag ahr som fått för mig att man brukar ge lucern till hästar man vill ska gå upp i vikt? :confused:

Min häst är en tjockis så någon viktuppgång är inte att önska. ;)

Men om jag är helt fel ute, ger man lucern och soja ellelr istället för soja? :)

Jag kan ingenting om ensilage så jag minns inte precis vad analyssvaret blev men det ska iaf vara bra.

Hej!

Om din häst har dåligt med muskler behöver den dels korrekt motion (vilket du ju tydligen håller på att fixa) och dels proteiner för att kunna bygga. Mycket protein finns i tex lucern, soja, diverse färdigfoder mm. Att en häst är tjock är ingen orsak att inte ge proteiner, snarare tvärt om.

Och är pålle tjock är det helt onödigt med betfor och andra foder med (mkt) energi, det blir den bara fetare av.

Har man en analys på silaget kan det mycket väl visa sej att man inte behöver ge något tillskott alls (kraft eller mineral).

/Lavinia, som tyvärr får leva utan analys fn och därför fodrar häst på känn..

Jag pratade ju själv om soja osv för att jag vill ha mer proteiner. Klart som fan hon ska få proteiner, hur ska hon annars klara att bygga muskler? :d

Det jag syftade på gällande lucern är att jag hört att man brukar ge det till hästar som behöver gå upp i vikt. Att det är väldigt fettrikt(?). Jag vet inte om detta stämmer men jag vill ha ett foder som ger mycket proteiner utan att vara så sjukt viktökande.

Och orsaken till att hon får betfor just nu är för att hon gick utan kraftfoder länge innan jag köpte henne och hon fick betfor när jag köpte henne mest för att hon skulle få ngt att tugga på när de andra hästarna fick mat. Hon vägrar äta mineralerna utan betfor.

Jag pratade ju själv om soja osv för att jag vill ha mer proteiner. Klart som fan hon ska få proteiner, hur ska hon annars klara att bygga muskler? :d

Leta fram analyssvaret först och ta reda på hur mycket protein och energi grovfodret innehåller. Sen kompletterar du med det som behövs beroende på vad grovfodret har för värden

Jag kan ingenting om ensilage så jag minns inte precis vad analyssvaret blev men det ska iaf vara bra.

Vad menar du med att du inte kan något om ensilage:confused:
Du måste ju ha analysen att utgå ifrån när du räknar foderstaten, annars vet du ju inte vad hästen får i sig via ensilaget.

Kanske behöver den massor av extra protein bara i underhålls foderstat, kanske behöver den inget tillskott alls även i träning, om du nu inte vet vad du har för analys så ta reda på det i första hand.

Lucern ges ofta till hästar där grovfodret innehåller för lite protein, inte för att de ska gå upp i vikt.

Jag hade inte börjat experimentera med soja om jag inte visste vad grovfodret innehöll, risken är att du överutfodrar med protein helt i onödan.

Det jag syftade på gällande lucern är att jag hört att man brukar ge det till hästar som behöver gå upp i vikt. Att det är väldigt fettrikt(?). Jag vet inte om detta stämmer men jag vill ha ett foder som ger mycket proteiner utan att vara så sjukt viktökande.
Nej, lusern är inte fettrikt, det är rikt på proteiner. :)

Analys hit o dit... Är det ingen längre som gör som jag o använder det sunda förnuftet när det gäller utfodringen? Eller är jag omodern o luddig i huvet som bara har lite bonnvett med hästarnas mat?

Kan tipsa om Hippo Grow Alfa om du vill att hästen ska bygga muskler. Det i kombination med bra motion så blir det kanon!

Analys hit o dit... Är det ingen längre som gör som jag o använder det sunda förnuftet när det gäller utfodringen? Eller är jag omodern o luddig i huvet som bara har lite bonnvett med hästarnas mat?

Snarare brist på kunskap...

Visst är det viktigt att använda ögat för att se hur hästen tar sig, de är ju så klart individer. Dock har jag mkt svårt att tänka mig att ditt öga kan se om ca/p-kvoten är ok, eller om hästen får tillräckligt mg.

Ger du för lite proein tar det dessutom ett tag innan det uppdagas och då är det alltid jobbigare att få ordning på det hela, speciellt med tanke på att du inte vet hur stor bristen är. Eller kanske fodrar du för mycket och bara slänger pengarna i sjön.

Självklart är det viktigt att använda det sunda förnuftet, men min åsikt är att de som väljer att inte analysera gör det pga bristande kunskap och motvilja till att ta in ny!

Kan tipsa om Hippo Grow Alfa om du vill att hästen ska bygga muskler. Det i kombination med bra motion så blir det kanon!
OM man nu har en häst som är muskelfattig och har proteinbrist så är det attans så mycket enklare att fixa till det om man har ett hum om vad grovfodret innehåller i proteinväg.
Vet man inte vad grovfodret innehåller så kanske man ger för lite proteintillskott även om man tycker att man ger jättemycket. Eller också kanske man ger för mycket proteinkoncentrat och orsakar en tarmflorestörning modell jättestor, så att hästen blir sjuk av det... Plus att man eldar för kråkorna.

En analys är ett hjälpmedel för att slippa prova sig fram alltför vilt för att hästen ska få en bra foderstat. Med hjälp av analysen kan man räkna ut en grundfoderstat att börja med. Och med den som grund använder man sedan ögon och händer för att se och känna på hästen hur den reagerar på den aktuella foderstaten.

Jag tror er! Det låter som ett jättebra hjälpmedel o jag tror att det visst har någon mening o kan vara jättebra så som ni förklarar!

Men! Innan någon smart människa kom på det här med analys o olika värden överallt- hade alla hästar proteinbrist eller fel foderstat då? :crazy:

Men! Innan någon smart människa kom på det här med analys o olika värden överallt- hade alla hästar proteinbrist eller fel foderstat då? :crazy:
Nej, givetvis hade inte alla hästar fel foderstat. Hade man tur och lyckades fodra med ett grovfoder som hade "rätt" innehåll så hade man en välbalanserad foderstat till hästen, utan att veta om det.
Och jodå, många fler hästar lär ha varit felfodrade förr än nu.
Det är till exempel så att man förr talade om bra och dåliga årgångar av unghästar. När man i efterhand kollar upp detta så ser man att de dåliga årgångarna av unghästar var födda de år som höskördarna varit dåliga (= sent slaget = lågt proteininnehåll), så det var liksom ingen slump att det blev så.

Sen kan jag väl säja att efter 15 år av analyser och foderstatsberäkningar så har jag själv blivit bättre på att fodra med ögat också. Dvs jag har lärt mig att se även de små förändringarna som gör att man behöver korrigera foderstaten, förmodligen tidigare än de flesta som enbart fodrar med ögonen.

Sen en sak till och det är detta med mineralbalansen.
Man vet idag hur viktig mineralbalansen är och via analysen kan man lätt komplettera med rätt sorts mineraler utan att proppa i dem för mycket av någon sort.
Utan analys kan man hamna jättefel i mineralbalansen och orsaka benskörhet och allt det kan medföra...

Att det alltid tjatas analys här beror ju också på att "vi" inte sett hästen o följt hur hullet ändras. Då kan det vara svårt att komma med tips.

På den gamla goda tiden berodde fång på proteiner och höet tappade näringsvärde över vintern. Nu vet man bättre.
// Linda

Hur ser hästen ut i hull/muskler nu?
Jag antar att din häst har vilat ett tag och därför tappat muskler?
Då för att bygga upp hästen är det viktigt med en balanserad foderstat och bra ridning.
Att ge mer protein kan vara bra vid muskelbyggning, men om du inte har någon analys på ensilaget skulle iaf jag välja att ge lusern...

Jag tycker att det är väldigt viktigt att du räknar ut en foderstat till din häst, det kanske är så att det räcker att ge din häst enbart hö och mineraler, bara den får rätt mängder:D är den redan tjock låter det ju som att du inte bbehöver ge något kraftfoder då det är ett tillskott då inte höet längre täcker, och hästar bygger muckler av fetter, därför bygger en "lite fetare" häst lättare muskler en en smal häst, och det är endast den häst som behöver mer som ska ha mer, men det är viktigt att räkna ut foderstaten och se med ögat:D kommentera gärna :D

Jag har gett luzern, E-vitamin o selen och hästen har fått mkt bättre muskler. analys var värdena bra, men alla hästar tar ju inte upp lika bra...

Lucern, hmm. Jag ahr som fått för mig att man brukar ge lucern till hästar man vill ska gå upp i vikt? :confused:

Min häst är en tjockis så någon viktuppgång är inte att önska. ;)

Men om jag är helt fel ute, ger man lucern och soja ellelr istället för soja? :)

Du har fått många goda råd redan.

Som du kan läsa tycker dom flesta här att du ska göra en ordentlig foderstatsberäkning istället för att ge din häst lite foder på känn. Jag är av samma åsikt. Börja med att räkna ut din hästs energi- och proteinbehov och se hur mycket energi och protein ditt grovfoder ger. Har du ingen analys av ditt grovfoder så får du ta ut ett prov och skicka på analys.

Signaturen “Ameo” sa några mycket kloka ord som jag gärna vill upprepa:

“Man vet idag hur viktig mineralbalansen är och via analysen kan man lätt komplettera med rätt sorts mineraler utan att proppa i dem för mycket av någon sort.
Utan analys kan man hamna jättefel i mineralbalansen och orsaka benskörhet och allt det kan medföra... “

För att bygga muskler behöver hästen arbeta och dessutom behöver den tillräckligt med protein bl.a. (den behöver mineraler också och det är därför så viktigt att man gör en ordentlig foderstatsberäkning). Protein består av aminosyror och främst är det de grenade aminosyrorna som behövs för att bygga muskler (BCAA:s).

Om du vill ha ett foder som innehåller mycket protein och lite energi så får du jämföra kvoten mellan protein och energi (kvoten SmRp / OE ska vara så stor som möjligt). Potatisproteinkoncentrat har t.ex. kvoten ca. 52 medan lusern endast har kvoten ca. 12. Lusern är således inte särskilt lämpligt proteintillskott om man vill hålla nere energitillskottet (t.ex. för tjocka hästar). Rapsprotein är en annan möjlighet. Själv skulle jag undvika att ge stora mängder sojamjöl särskilt till problemhästar, t.ex. IR-hästar.

Liknande trådar

Foder & Strö Nytt år men kanske samma gamla foderstat? ;) Jag har iaf ändrat lite i Herr Hästs foderstat då det blev en jäkla massa kraftfoder i...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 817
Senast: Gesska
·
Foder & Strö Hej på er det finns säkerligen samma fråga på forumet redan men jag tycker det är lite krångligt o söka så därför skriver jag en...
Svar
6
· Visningar
1 266
Senast: poetin
·
A
Foder & Strö Jag satt här å funderade på min treårings kommande foderstat (går på bete nu) och han fick betfor hela våren tillsammans med kornkross...
2
Svar
30
· Visningar
2 918
Senast: Underbar
·
E
Foder & Strö Jag behöver verkligen hjälp! Jag har en Varmblodsvalack på 11år. Lite förhistoria: Jag köpte honom 1februari i år, då såg han...
Svar
8
· Visningar
1 079
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama