Foder till muskelfattig häst.

Sv: Foder till muskelfattig häst.

Krafft groov är att rekomendera, jag har alltid gett mina hästar det just för muskeluppbyggnad osv. Ett väldigt bra foder!

lucern är ju samma sak som hö/hösilage, isf kan man lika gärna ge mer av det istället för att köpa dyra säckar lucern.

Jag har aldrig analyserat höet/hösilaget som mina hästar ätit, bättre att fodra med ögat än att stirra sej blind på en massa siffror och värden :)

lucern är ju samma sak som hö/hösilage, isf kan man lika gärna ge mer av det istället för att köpa dyra säckar lucern.

Det är just det här som är anledningen till att det är klokt att ta en analys på grovfodret. Lucernens innehåll av protein (och energi också för den delen) skiljer sig avsevärt från ett normalt hö/ensilage, lucern kan alltså inte jämföras med hö/ensilage avseende näringsvärde. Sedan har vi ju det där med mineraler osv. Det syns inte på på hästen förrän efter lång tids brist/överkonsumtion, och då kan det vara försent att rätta till.

Jag har aldrig analyserat höet/hösilaget som mina hästar ätit, bättre att fodra med ögat än att stirra sej blind på en massa siffror och värden :)

Det är INGEN som säger att man ska stirra sig blind på siffror bara för att man vet vad höet har för näringsinnehåll. Analysen är ett hjälpmedel för att kunna hitta rätt foderstat till hästen från första början istället för att till exempel ev. proteinbrist ska visa sig framåt våren. För att hitta rätt foderstat så måste man självklart använda ögonen och titta hur hästen håller sig på en viss mängd foder. När man hittat rätt så vet man hur man ska planera sin foderstat till nästa gång.

Liknande trådar

Foder & Strö Nytt år men kanske samma gamla foderstat? ;) Jag har iaf ändrat lite i Herr Hästs foderstat då det blev en jäkla massa kraftfoder i...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 817
Senast: Gesska
·
Foder & Strö Hej på er det finns säkerligen samma fråga på forumet redan men jag tycker det är lite krångligt o söka så därför skriver jag en...
Svar
6
· Visningar
1 266
Senast: poetin
·
A
Foder & Strö Jag satt här å funderade på min treårings kommande foderstat (går på bete nu) och han fick betfor hela våren tillsammans med kornkross...
2
Svar
30
· Visningar
2 918
Senast: Underbar
·
E
Foder & Strö Jag behöver verkligen hjälp! Jag har en Varmblodsvalack på 11år. Lite förhistoria: Jag köpte honom 1februari i år, då såg han...
Svar
8
· Visningar
1 079
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama