foder till liten pigg ponny.

T

Tjalfe

Jag har en stor shettis som promenad rids och tömkörs lite lätt ca 2-3 dagar i veckan(ibland mer, ibland mindre). Ett sto på 10 år. Just nu är hon väldigt tjock men kommer förhoppningsvis försvinna nu när våren kommer och jag motionerar henne mer.

I vinter har hon fått LITE hippo basic + 1dl mineraler(miner blå) om dagen.
Och hon är så ruskigt pigg! Riktig överskotts energi så att det bara rycker i henne:crazy:
Jag börjar bli lite orolig nu när vårgräset börjar komma då jag är livrädd för fång:eek: (hennes mamma fick avlivas pågrund av kronisk fång).
Jag har inget analyserat hö. Men kan det räcka med att jag BARA ger henne mineraler när gräset har börjat komma upp, eller blir det för lite?
Har ni något annat förslag? Vill ju att hon ska få tillräckligt för att må bra och kunna bygga muskler.

Sv: foder till liten pigg ponny.

Hur lite är LITE Hippo Basic?;)

Handlar det om någon enstaka dl så kan man nog anta att det räcker med bara höet, eller gräset så småningom. Mineraler kan vara bra att ge ändå.

Övervikt betyder att hästen antingen äter för mycket eller fel, eller rör sig för lite.

Satsa gärna på att analysera grovfodret till nästa säsong, speciellt eftersom man har så små marginaler att röra sig med när det gäller näringsintaget för så små hästar, och för att kunna fodra så "fångvänligt" som möjligt om du nu är orolig för det.

Lite Hippo basic är ca 3-4 dl om dagen:angel:

Hennes övervikt just nu beror nog på att hon stått så mycke senaste tiden. Vilket det kommer bli skillnad på nu när hon ska arbetas mer.

Men om hon bara äter gräset i hagen + grovfoder + mineraler. Kan hon bygga dom musklerna hon behöver då? Eftersom hon har stått mycke nu så kommer jag ju försöka träna upp hennes muskler ordentligt nu.

Är jätte dålig när det gäller foder:o Ska nog föröska gå på lite mer föreläsningar i det ämnet:angel:

Finns det något man kan ge som inte ändrar vikt/energi på hästen som jag kan blanda mineralerna med? Hon är väldigt kräsen och gillar inte att äta bara mineraler...

Lite Hippo basic är ca 3-4 dl om dagen
Hm, nu vet jag inte vikten eller det exakta näringsinnehållet i Hippo Basic för tillfället, men för en shettis kanske det är mycket?

Till så små hästar brukar det vara så att energibehovet utan problem täcks av ett normalt grovfoder,och fattas det protein så får man ta till mer koncentrerade proteintillskott som inte ger så mycket energi "på köpet". Energi som inte förbrukas är ju det som så småningom lägger sig på hullet...

Hennes övervikt just nu beror nog på att hon stått så mycke senaste tiden. Vilket det kommer bli skillnad på nu när hon ska arbetas mer.
Men det kanske inte behövs tillskott ändå, eftersom hästen blivit överviktig när den vilat? Var den inte överviktig på samma foderstat när den tränades så kanske det räcker att bara börja motionera igen för att komma i balans?

Men om hon bara äter gräset i hagen + grovfoder + mineraler. Kan hon bygga dom musklerna hon behöver då? Eftersom hon har stått mycke nu så kommer jag ju försöka träna upp hennes muskler ordentligt nu.
Muskler byggs av protein, och finns det tillräckligt med protein i grovfodret så behövs inget kraftfoder.
Och skulle grovfodret vara proteinfattigt så är nog inte Hippo Basic rätt tillskott för att komma tillrätta med den bristen hos en shettis...

Är jätte dålig när det gäller foder Ska nog föröska gå på lite mer föreläsningar i det ämnet
Ja, gör det om du har chansen!:)
Du kan även lära dig massor av att läsa här på Buke, och Christina Plancks böcker är mycket bra.

Finns det något man kan ge som inte ändrar vikt/energi på hästen som jag kan blanda mineralerna med? Hon är väldigt kräsen och gillar inte att äta bara mineraler...
Allt foder -utom mineralerna- tillför energi, så det är nog svårt. Däremot borde inte en liten skvätt betfor (vi pratar nästan enstaka frön...;) ) eller något annat kraftfoder påverka foderstaten så mycket.
Betfor har fördelen att det ger ganska stor volym att gömma saker i redan vid liten vikt.

Om jag tar kanske 1 dl betfor tillsammans med 1 dl mineraler/dag ,- kan det vara ett bra exempel?

Hur är det med vetekli? Om jag tar LITE. Har nämligen en sån säck står till ingen nytta:angel:

Om jag tar kanske 1 dl betfor tillsammans med 1 dl mineraler/dag ,- kan det vara ett bra exempel?
Det kan funka bra det!
Hur är det med vetekli? Om jag tar LITE. Har nämligen en sån säck står till ingen nytta

Nja, jag skulle nog undvika in i det längsta att ge en överviktig shettis något "bara för att jag har en säck står".:angel: Finns det ingen större häst som kan äta upp kliet?

Eller tänkte du använda kliet istället för betfor?

nej självklart tänkte jag inte ge det bara för att jag har en säck står! men såhär sa du: "Däremot borde inte en liten skvätt betfor (vi pratar nästan enstaka frön... ) eller något annat kraftfoder påverka foderstaten så mycket."

Då kanske jag lika gärna kan ge 1 dl vetekli istället för 1 dl betfor?
Om min lilla dam går med på att äta det vill säga:)

Om hästen äter mineralerna tillsammans med kliet så kan du använda det istället som "gömma".

ok, men då göra jag så. vårgräset börjar ju komma nu och på lördag ska dom släppas i ny hage så är nog lagom att gå över till det nu då.

Tack för hjälpen:bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 845
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 631
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Hej! Behöver er hjälp efter som detta är vår första häst och ägt henne sen skiftet nov-dec. Hon är precis fyllda 19år(förra lördagen:) )...
Svar
4
· Visningar
1 274

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka