foder till kolikhäst?

peachezz

Trådstartare
vårt dräktiga sto har fått kolik 2 ggr under en veckas period! hon har inte fått det tidigare, dock sa hennes förra ägare att hon kunde få kolik ibland...dock lindrig.

kan nån ge tips på bra foder för kolikhästar? som går att ges även vid dräktighet.
hur farligt är det att hästen får kolik vid dräktighet? har hört att dräktiga ston kan få koliksymptom när livmodern förändras.

snälla tips på BRA foder bra för kolikhästar:bow:

Sv: foder till kolikhäst?

Grovfoder!!
Skaffa ett bra hö som du kan ge mycket av. På så sätt kan du hålla nere kraftfodergivorna som kan orsaka störningar i tarmsystemet och ge kolik.

hon får redan lite kraftfoder och mkt hö så jag kan inte göra så mkt just där..tänkte mer på ett tillskott eller ngt som skulle vara bra för magen, har hört om sådana foder tidigare.

Gud vad jobbigt.....

Något som är viktigt är att man ser till att de dricker tillräckligt mkt, när min unghäst var yngre hände det att hon fick kolik ett par ggr, veterinären trodde att hon fick i sig grus:confused: Min andre häst fick en lindrigare kolik i höstas när frosten kom (frost i gräset) de finns lite olika saker de kan få kolik av.... från häst till häst....Jag häller på lite linfrösolja ( finns fler bra oljor )på kraftfodret nu för tiden bara för att jag vet att de smörjer tarmarna...
Ge även foderjäst till mina hästar vintertid för tarmflorans skull...
Att ge tillskott med selen är jätteviktigt på en dräktig häst oxå, men det har kanske inte med kolik att göra:smirk:

http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/halsa/kolik.html

Hoppas det löser sig;)

Ett billigt sätt är att ge linfrö, tror att jag lägger mindre än en hundring i månaden på linfrö. Köper på lantmännen, 9 kg för 158:- .

Linfrö får min häst.

Han fick kolik så fort han gick på för kort gräs (hagen var nerbetad så han fick trol i sig massa jord och sand med gräsrötterna) men när han gick på rejält med gräs, eller kunde välja (öppet mellan hagen med gräs och den som var nerbetad) så gick det bra.

Linfrö och vetekli
Betfor
Olja av något slag

Något jag tror på är att ge hästen varm mat, de tycker om det och även om jag inte har sett det svart på vitt så känns det bra för magen. Det kan väl inte skada i alla fall.

Det finns ett tyskt foder, typ müslifoder, som det finns en massa sorter av, bl.a. ett som ska vara bra för kolik- och maghästar, kommer inte ihåg vad det heter.
Har en häst som hade rejäl kolik i vintras och fick då en säck, dom finns på Djurmagazinet här, men det var inte så märkvärdigt.. havrekross, kornkross, melass, linfrö och kli. Betydligt billigare att ge hästen lite av varje själv..:smirk:
Hur som helst så hade den här foderfirman en svensk hemsida vet jag. Och säcken var grön och gul...:idea:

vårt dräktiga sto har fått kolik 2 ggr under en veckas period! hon har inte fått det tidigare, dock sa hennes förra ägare att hon kunde få kolik ibland...dock lindrig.

kan nån ge tips på bra foder för kolikhästar? som går att ges även vid dräktighet.
hur farligt är det att hästen får kolik vid dräktighet? har hört att dräktiga ston kan få koliksymptom när livmodern förändras.

snälla tips på BRA foder bra för kolikhästar:bow:

Mitt NF sto har alltid haft mycket lätt för att få kolik och problemet låg i havren och betforen. Så vi bytte foder till Krafft Musli och Krafft Groov. Sedan dess har hon aldrig haft kolik! Hon fick ett välskapt föl i somras=).

Har många gånger använt mig av linfrökaka. Den behöver du inte göra något med utan kan blanda i fodret som den är. Förutom matsmältningen ger den bra hovkvalitet på sikt.

Kan du på ngt sätt ta reda på vad tyska müslifodret heter? tack

I vilken dräktighetsmånad är stoet ? Har du tagit träckprov för att utesluta parasiter ? Har du kollat bandmask ?

Amen, det var väl fan att folk ska gräva upp gammal skåpmat...och att inte Gunnar RADERAR gamla trådar. ja, ja...får skylla mig själv som inte kollade datumet ;)

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
583
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 546
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar