Foder till islänning

Bugaboo

Trådstartare
Har en kvot på mitt grovfoder på endast 3,8 katastrof :eek: Massor med mj och pytte med protein. Hur jag än räknar så får min pålle för mkt energi och för lite prot. Är det någon som har något tips :confused: Han behöver gå ner i vikt.

Sv: Foder till islänning

Det är ingen katastrof, men det är lite knivigare att få ihop en bra foderstat
det man får göra när man har lågt proteininnehåll i sitt grovfoder är att lägga grovfodergivan på minimum (1,2 kg hö/100 kg häst) och sen komplettera med proteinrika fodermedel. En häst som behöver gå ner i vikt bör man lägga på mindre energi än vad som behövs, men man måste se till att proteinbehovet är tillgodosett ändå. Vill man räkna kvoter så är det alltså en högre kvot som behövs till ett lägre energiintag.
exempel - säj att hans tabellbehov är 50 MJ och 300 g smbrp, lägg honom då på t.ex 45 MJ och 300 g smbrp.

Proteinrika fodermedel är t.ex lusern, krafft protein, kvarnbyfoders proteinmineral, soja, potatisprotein.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 459
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård