Foder till het häst

Emsan

Trådstartare
Jag har ett väldigt het sto som jag hade velat få lite fodertips till, vet att det finns många som är väldigt duktiga på foder här och jag önskar själv att jag kunde mer.

Vi har nytt ensilage och nu när vi har detta är hon ännu hetare än tidigare. Aanalysen på detta ensilage är:

TS 62.7 %
Rå protein 138
Smb protein 98
Energi 10.7 Mj
AAT Ensilage Grönm 71
PBV Ensilage Grönm 16
NDFNIR 558
Aska 78.1

Hon har som sakt väldigt mycket energi samtidigt är hon svårfödd. Hon tränas ca 90 minuter/ 6 dagar i veckan och tävlar 1.20-1.40 klasser.
Jag har läst lite på olika leverantörers hemsidor att det finns speciallfoder för heta hästar som ska verka "lugnande". Någon som har några erfarenheter av dessa fodersorter? Något ni kan rekommendera?

Sv: Foder till het häst

Är du säker på att hästen är het och inte stressad ? Många gånger kan en häst uppfattas som het då den i själva verket är stressad. Och min tanke ang din var att du skrev den var svårfödd. Hungriga hästar blir stressade, för hunger utlöser stress. Vad äter hästen och i vilka mängder ? Kanske problemet helt enkelt sitter i intaget av föda, dvs får den tillräckligt ?

Hon är het, inte stressad. Hon har i princip haft fri tillgång till ensilage hela sitt liv och hon får tillräckligt med foder.

Tack i allafall.

Det jag frågade efter var om någon har erfarenheter av dessa olika speciallfoder för heta hästar som finns på marknaden.

Senast ändrad:

Jag har en väldigt pigg häst och periodvis får han ett tillskott som heter "Relax me", det fungerar bra tycker jag. Eventuellt kanske man kan ge ren magnesium istället för det är ju ungefär samma sak.

Ett risklibaserat foder kanske skulle passa för din häst? Dock så måste du kolla med tillverkaren så att det inte är dopingklassat.

Låter lite som min häst, Hippo Grow Alfa och Krafft Rehab (kommer inte ihåg det nya namnet) tycker jag funkar när det gäller att hålla hullet och inte flippa ut.

Jag har erfarenhet av olika reaktioner på havrebaserat och havrefritt. Men då kan denna häst inte äta ren havre iheller. Betfor fixar han inte.
Du skriver inte vad du provat och vad du ger nu. Måste hästen ha kraftfoder?
Eftersom du har gott om protein i grovfodret så undvik "avelsfoder" som ökar proteinet ännu mer. Se över om du har tillräckligt med Mg i foderstaten.
Ett havrefritt foder med hög energi och lågt med protein är Salsa Havrefri.
// Linda

Havrefri fet musli av den typ som rekommenderas för distanshästar ger mycket energi - långsamt och utan 'energikickar.' Nåt sånt kunde nog vara bra för din häst. Jag bad en kunnig människa om råd och kan säga att det foder hon rekommenderade har fungerat jättebra så kan du hitta nån som kan så är det värt ett försök.

Finns det någon som säljer foder till galoppörer i närheten? Eller ett galoppstall? De brukar vara bra på kombinationen het/svårfödd. Kanske gäller det även travstallen. Till de större stallen kommer fodret lastbilsvis, man kan alltid fråga om man får köpa.

Cool 'n easy från Gains är ett galoppörfoder som funkar bra på svårfödda hästar som lätt blir för heta av vanligt kraftfoder. Innehåller örter, bla mynta (fodret luktar tandkräm :d). Tyvärr hade de problem med kvaliteten ett tag och det känns ju lite avigt att importera foder från Irland så jag vet inte i vilken omattning som det säljs i Sverige numera. Men det finns säkert alternativ.
Lycka till!

Hon får även luserpellets och sen 1 kg korn. Kornen vill jag helt ta bort och ersätta med ett foder anpassat för heta hästar.

Låter lite som min häst, Hippo Grow Alfa och Krafft Rehab (kommer inte ihåg det nya namnet) tycker jag funkar när det gäller att hålla hullet och inte flippa ut.

Håller helt med om Hippo Grow Alfa, ger de till min häst som jag tycker kan bli het, men hon har blivit lugnare sen hon fick de och har dessutom blivit helt perfekt i sin kropp och hull :)

Du har så mycket SMRP i stråfodret så om din häst äter mycket av det så borde du kunna byta ut lusernet och kornet mot 1 kg (+ vatten) Kwik-Beet och 3 kg Build Up Conditioner per dag. Alternativt ta bort 1 kg av Build Up och ge 8 hekto av t e x Equi Jewel istället - ihop med det andra. Din häst borde rimligen behöva mer MJ, det håller jag med Mahlmt om. 4-5 hekto pelleterade linfrön per dag skulle kanske också vara bra?
Det finns naturligtvis andra fodersorter som har ett likvärdigt innehåll, detta var bara ett förslag. Om jag har fel i sammansättningen av det hela så får någon rätta mig.

Behöver hon kraftfoder för att hålla hullet eller går det att få i henne tillräckligt med grovfoder? Det är ju det absolut bästa.

Kan hon inte fortsätta på kornet annars, de allra flesta kraftfoder för heta hästar har ju korn som första ingrediens och 1 kg är ju ingen jättemängd för en stor häst som tränas om man är rädd för stärkelsen.

Jag försökte själv hitta ett havrefritt foder med lite protein ett år. Fastnade för Salsa havrefri. Jag ville även ha så lite melass som möjligt i och är glad för svenska fodertillverkare.
La till lite mer olja för högre MJ.
Nu använder jag Kvarnbyfoders Vitafor Derby. Lite vete i annars spannmålsfritt och låg stärkelse. 1dl Olja för extra energi och hästen är hanterbar och ridbar ;)

Hade jag varit du hade jag tagit bort lusernen som tillför protein. Vad du sen väljer för foder beror ju också på vad du kan få tag i.
// Linda

Tack alla för tipsen.

Ska leta upp lite info om de fodersorterna ni rekommendera.

Någon som har erfarenheter av HippoBas Cool & Hippo Bas Harmoni.

Enligt Hippo: Produkten är sammansatt för att ge hästen ett balanserat energiupptag och bidra till lugna och harmoniska hästar.

Liknande trådar

B
Foder & Strö Jag kan inget om det här men vill lära mig mycket! Skriver ner allt som stod på bondens papper...
2
Svar
35
· Visningar
2 303
Senast: Nina83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve