Foder till het häst...

fiaskurken

Trådstartare
Vad skulle ni ge ert sto om hon var alldeles för het? Havre, fast minskad mängd? Somliga håller ju inte med om att det är havren som (delvis) gör hästarna heta. Det är dock vad jag alltid har hört, men nu är jag som sagt bara förvirrad :confused: Hon får Krafft nu, men tycker inte det är någon märkbar skillnad direkt... Tips?
 
Fundera istället på grovfodergivan, kan den ökas? Hur ser den eventuella analysen ut?

Om man har ett grovfoder utan analys och en väldigt pigg häst finns det anledning att misstänka att grovfodret i sig innehåller tillräckliga mängder energi och protein utan att behöva kompletteras med kraftfoder. För den vanligaste foderrelaterade orsaken till het häst är just överutfodring.

Vad gäller havre finns det ju en del teorier om att just detta foderslag skulle göra hästen het. En teori är att havren innehåller mycket lättsmälta kolhydrater som snabbt tas upp i blodet. En annan teori är att havren på ett eller annat sätt påverkar en "uppiggande" signalsubstans i hästens hjärna.
 
jag tror inte så mycke på de där med havren... men fibergi då??
 
Krafft innehåller rätt mycket havre... Jag tror att det är ca 40% havre i krafft grund.
Testa ett havre fritt foder.
Dodson och horrell vet jag har helt havrefria foder och det finns säkert fler.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 136
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 053
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 505

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Häst med känslig hud - era bästa tips!

Omröstningar

Tillbaka
Upp