Foder till häst med leversjukdom

pews1972

Trådstartare
Min svärdotters islänning på 29 år har dåliga levervärden. Jag undrar om det finns något foder/tillskott som är bra och kanske till och med lite läkande som vi kan ge honom?
Vi har såklart vet. kontakt men hon visste inget.
Han har inte cushings, ir eller någon annan sådan sjukdom som gärna kommer med åldern. Alla andra värden ser toppenfina ut, han har bra tänder fortfarande. Känns lite trist om levern ska ställa till det :(

Det som brukar rekommenderas är att utesluta foder med mycket socker, melass,betfor. Fast det senare är inte så sockerberikat, men såklart sammantaget i hela foderstaten så kan det få betydelse. Man bör även se till att hästens intag av protein är balanserad men inte med överskott, sedan sägs det att pelleterat foder bör man inte använda. Fast här har jag inte fått en i mina ögon acceptabel förklaring, det ska finnas en del örter som sägs vara leverstimulerande. Samtidigt har hästen antagit en aktningsvärd ålder och man måste även se på ålderssymptom och att det kanske inte går att göra något åt.

Det som brukar rekommenderas är att utesluta foder med mycket socker, melass,betfor. Fast det senare är inte så sockerberikat, men såklart sammantaget i hela foderstaten så kan det få betydelse. Man bör även se till att hästens intag av protein är balanserad men inte med överskott, sedan sägs det att pelleterat foder bör man inte använda. Fast här har jag inte fått en i mina ögon acceptabel förklaring, det ska finnas en del örter som sägs vara leverstimulerande. Samtidigt har hästen antagit en aktningsvärd ålder och man måste även se på ålderssymptom och att det kanske inte går att göra något åt.

Tack för tips. Han äter idag melass-fritt foder och även minimalt med stärkelse. Han har gått ner i vikt därför tog vi kontakt med vet som tog proverna. Förutom vikten, som inte alls är jättedålig så är han jättepigg och fräsch för sin ålder.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 130
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 410
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Parfym