Foder till häst som ska äta upp sig?

charmant

Trådstartare
Fick för en månad sen hem en vanskött pålle som fick åka till ett grannstall för att äta upp sig så att han kunde kastreras(gjordes i går)i det stallet jag har min andra pålle får jag ej ha hingst.Nu funderar jag på vad jag ska ge honom att äta när han kommer hem utöver hösilage och gräs?Där han står nu äter han fri tillgång på hösilage och 3 dl breed och 2 dl havre om dagen.Tycker det låter lite på en 3 åring som ska käka upp sig och inga vitaminer elelr mineraler får han där heller.Har funderingar kring Kort(mycket fett i va)betfor,b-vitamin(han fäller massa och är glanslös i pälsen efter all vanvård)och mineraler??Har ni bra tips och råd?Tacksam för alla svar.
 
Ge honom lite olja i maten oxå.
Det gör jag till min pålla som har svårt att behålla vikten + att pälsen blir blank o fin, annars kan du ge extra B-vitamin av nåt slag för pälsen oxå ex. shy feeder.
 
Vad innehåller höet han har fått??? Frågan är om han har fått en lika slarvig foderstat (förutsatt att höet var av normalvärden) under hela unghästtiden eller om den har dragits ned på den sista tiden.

Prova att ge Hippo Alfa eller Krafft Grön Pluss och/eller betfor, det brukar ge hull.

Har du grovfoderanalys?

mvh Jessica
 
Det beror ju helt på vad grovfodret har för energi och proteininnehåll. Finns det en analys är det enkelt att räkna ut en bra foderstat åt hästen. Om du inte gjort det förut kan du ta hjälp av Kristina Plancks bok. "Hästens utfodring".
 
Foderjäst är oslagbart. Innehåller en hel del B-vit och räknas till proteinfoderna. Det är främjande på många sätt! Bra för magen dessutom. Börja med tex 50gr och öka på till 200gr/dag eller mer. Men räkna först ut vad du behöver i protein etc utifrån ditt hö.

Foderjäst innehåller 12,1 MJ o 405 smrp. Åtminstone den jag använt (spann med grön text o några kg i).
 
Tyvärr är analysen till vårt hösilage borta,nån idiot har väl plockat ner och slängt lappen som satt på anslags tavlan.vad jag vet om honom så har han i minst 6 månader bara fått några tussar inkastade någon gång i bland av ett sk hö.....kletigt och mögligt sen när höt var skut fick han MASSA havre ...bara!!!!!!!!Tjejen som haft honom är inte klok på en fläck kan jag ju tala om.
B-vitamin ska han klart få när han kommer hem nu men jag funderar på annat kraft foder som är lämpligt.vad sägs om korn??
 
Lånar tråden... vad väger foderjäst per dl? Nån som har någon susning?
 
Analyssiffrorna vill vi veta...angivit i g per kg/FODER. Mj, smb.rp, ca, p och Mg kan du skriva ned.
 
Energi 8,1 mj/kg foder
Smb 4,6 g/kg foder
Rp 92 g/kg torrsubstans
Ca 13,0 g/kg foder
P 1,7 g/kg foder
Mh 0,8 g/Kg foder
:)kan någon snäll hjälpa oss nu?
En liten arab kille som under minst 6 månader stått undernärd...grovt!!!
tacksam för svar
 
Har du skrivit fel, eller innehåller verkligen höet 4,6 gram smb rp? Ska det kanske vara 46 gram?

Likaså ca-värdet, ska det vara 1,3 gram?

Hur gammal är hästen?
 
Hmm,lappen ´jag hitatde är väldans dålig kvalite på,legar i stallet och folk är ju inte så rädda om saker alltid.Tyvärr kan jag ej tyda vad som står.Några ideer utifrån det?
 
Man ska ju vara väldigt försiktig med hästar som har varit undernärda så därför är det nog ide att ta det väldigt lugnt med proteinet. Lägger därför en kvot på 6 till att börja med, så får vi höja om/när vi märker att han börjar hämta sig igen. Vad tror du om det?

Har räknat på att ditt hö innehåller 46 g smrp och 1,3 gr Ca per kg. Stämmer inte detta så måste foderstaten räknas om.

Förslag

7 kg hö
1 kg Hippo Breed
0,5 kg betfor
30 gr krafft miner blå
1 dosmått dikalciumfosfat

MJ 73
Smrp/MJ 6,09
Ca/P 1,43
Ca/Mg 2,94

Om hästen behöver mer mat kan du höja höet 1-2 kg.

mvh Jessica
 
Hejsan.Finns det något liknande kraft foder i märket kraft?Och vad är dicalsuimfosfat?Inga b-vitaminer???hur är det med krafts mineraler grön för betes hästar?
 
Det går att bygga liknande foderstat på Krafft Pluss Blå/röd också men Hippo Breeden är bättre.

Förslag

7 kg hö
1 kg Krafft Pluss Blå/Röd
0,5 kg betfor
200 gr vetekli
1 dosmått BioMineral
0,75 dosmått Dikalciumfosfat

MJ 75
Smrp/MJ 6,02
Ca/P 1,36
Ca/Mg 2,76

Vill du höja maten så kan du ge 1-2 kg hö till men då får du höja kliet med 100 gr (tot 300 gr) och Biomineralen med ett halvt dosmått (tot 1,5 dosmått).

Inga extra mineraler eller vitaminer behövs.

mvh Jessica
 
Låter så krångligt men massa biomineraler mm,,,,,,Vad räknar man på då dom går ut på bete då?Klart behöver han ju ha annat då med men han kan ju inte äta 7 kilo hö då han äter gräs med??
 
Det är egentligen inte värre att ge Biomineraler än att ge andra mineraler. :D

När hästen går över helt från hö till gräs (ge honom hela tiden så mycket som han vill äta) så skulle jag nog ge 1 kg Krafft Pluss Blå/Röd och 0,5 kg betfor tills jag ser att han har tagit sig. Känner du att du behöver ge mer kraftfoder så ge inte av Pluss Blå/Röd (det blir för mycket selen då) utan ge något kg havre, korn eller Krafft Grund istället.

Jag skulle nog inte ge några mineraler/vitaminer alls under betet, eftersom det finns i Krafften.

Om du snart ska flytta över på betet så skippa de extra mineralerna. Det är onödigt att köpa förpackningar som kanske inte behövs nästa säsong heller.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Hästvård Nu får jag snart panik! Irländare, D-ponny, het I ridningen, men trygg och harmonisk på marken. Myser, kommer direkt i hagen.Tillgiven...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 940
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har börjat fundera på egen häst men jag har inte riktigt koll på vad hästen ska äta. Här kommer lite frågor som ni gärna får svara...
2
Svar
24
· Visningar
3 360
Senast: mackan
·
Foder & Strö Nu söker jag alla tips som kan finnas när det gäller att få hästen att äta mer. Hon är nyligen avmaskad, jag behandlade för magsår i en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
35 396
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 447
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp