Foder till greyhound?

toughcookie

Trådstartare
Ok, ni med greyhound, vad ger ni för foder och ungefär hur mkt?
Jag fick idag hem en fyraårig tik, tunn tom för att vara greyhound och väldigt "skabbig" i pälsen, glanslös och mjällig.
Verkar ha god aptit och inte kräsen (har bara haft henne hemma ett par tim).
Hon är van att få färskfoder(kommer inte ihåg märke) så det har jag fått med en laddning, men dels verkar det jobbigt att förvara och dels så ser hon ju inte bra ut så jag tänkte vänja in henne på något torrfoder.
Vår jack russel äter doggy men det antar jag är för lågt i högvärdigt protein för en GH?
Så fram med era bästa tips och huskurer!
 
Sv: Foder till greyhound?

det är skillnad på färskfoder och färskfoder, precis som det är skillnad på icafoder och vanligt torrfoder. men generellt brukar färskfoder vara mer lättsmält än torrfoder. är hunden helt frisk? om den är det hade jag nog börjat med att tillsätta mer b-vitaminer och sedan gett ett foder för aktiva hundar av hög kvalitet (hög andel smältbara råvaror).
 
Sv: Foder till greyhound?

Hills Eicosa är super för hud och päls. Annars så skulle jag tillsätta essentiella fettsyror, t.ex. Viakutan till det foder hon får.
 
Sv: Foder till greyhound?

Gå in på detta vinthundsforum, där finns massor av trådar för dig att läsa. Ett eget forum om greyhounds och ett om foder, bl.a. :idea:

http://www.vinthund.com

Mvh
Ishtar med whippar

Hehe, är inloggad där just nu!

Har tagit reda på att färskfodret hon fick med sig heter "fodax" och det lilla jag har hunnit läsa om det är väl inte jätteimponerande så det känns som ett vettigt beslut att byta.
 
Sv: Foder till greyhound?

Jag ger mina greyhonds Sportmans Pride Premium torrfoder den lila säcken. Detta fungerar jättebra på mina hundar. Dom är glansiga och i bra hull och kondition. Greyhounds är en hundras som behöver ett foder med mkt protein och fett. Ett foder för hundar med stort energibehov. Några gånger i veckan brukar jag blanda i en rå ägg-gula i maten. Grattis till en underbar hundras
 
Sv: Foder till greyhound?

Tack!
Hon är faktiskt underbar och har redan blivit en självklar del av familjen. Just nu ligger hon i sängen och morrar kaxigt så fort våran "natt schäfer" kommer nära. Det är HENNES säng redan efter en natt i den!!
 
Sv: Foder till greyhound?

Jag ger min hund Fodax, visserligen är han inte någon vinthund men det är det bästa fodret jag har provat.

Det finns ju olika sorters också får hunden bara det "vanliga" fodret så är det väl inte konstigt att den inte ser bra ut om den behöver ett foder med mer fett och energi, fodax tillverkar ju foder till draghundar prova det så kanske det blir bättre.
 
Sv: Foder till greyhound?

Tack!
Hon är faktiskt underbar och har redan blivit en självklar del av familjen. Just nu ligger hon i sängen och morrar kaxigt så fort våran "natt schäfer" kommer nära. Det är HENNES säng redan efter en natt i den!!

Ja visst är dom underbara! Jag älskar mina greyhounds.:love: Skulle aldrig kunna ha en annan ras. Dom är något speciellt för mig. Är det en kapplöpnignsgreyhound eller utställningshund?
Jag har också hört att fodax är bra om man köper typen för hundar med mer energi behov. Det som kan vara jobbigt är att man behöver ha plats i frysen till det. Tar ganska mkt plats om man vill köpa hem för ett tag. Jag tycker att det är smidigt och bra med ett bra torrfoder.
 
Sv: Foder till greyhound?

Ah, vad kul! Det här med foder kan mat prata om hur länge som helst - och prova hur många sorter som helst känns det som. Men man märker ju inte förrän ganska lång tid hur bra eller dåligt det är.

Jag har alltid gett mina Purina (kyckling o ris), har hört att det ska vara bra och av någon anledning är det många vinthundsägare som ger det. Innehåller väl bra med protein antar jag, för det ska de ha har jag för mig. Sen har uppfödaren gett det och vi gick ihop ett tag och jag fick ta del av hennes uppfödarrabatt.

Just nu ger jag Klass, har faktiskt inte märkt någon större skillnad på avföringen tex, som jag trodde. Den ena har jättebra konsistens o mängd medans den andra bajsar varje gång vi är ute och korvarna är alltid mer "mjuka" än normala. :o Vilket prat... :o :D Den ena är också rätt lös i hullet, inte tjock men det känns som att han har ganska mkt hud och väldigt mjukt fettlager. "löst" undra om det skulle hjälpa med ett foderbyte igen nu. Det är ju mkt fett i Klass så den som har "löst hull" får den mindre halvan av korven + rivna morötter eller rispuffar. Eftersom han får rätt lite mat så brukar jag ge ett tillskott (till båda) som heter Dogpowder. Det innehåller aminosyror, vitaminer o mineraler.


Jag har iaf nu läst att hundar som har problem med lite magkatarr och gula kräkningar (min hund 1) samt hundar som kan bli lösa i magen kan bli hjälpta av att välja ett foder av typ Standart och det hade med fiber- och kolhydrathalten att göra.

Ja, vilken djungel. Vad ska jag ge då? Sorry för babbel i din tråd förrresten. :smirk:
 
Sv: Foder till greyhound?

Bara tacksam för babbel! Är helt novis på det här med hundfoder, har precis (efter en sådär 25år:o ) börjat fatta vad jag proppar i mina hästar.
Det är en kappis med iallafall tio segrar och hon ska tydligen ha en riktigt bra härstammning så förra ägaren tyckte det vore kul om jag tog valpar på henne nästa år. Men vad jag har förstått så är dem riktigt svårsålda så då blir det ju risk att man sitter där med en himlans massa hundar sedan:D .

Tyvärr har jag absolut inte plats att ge färskfoder även om det rent spontant känns som att det är vad hundra borde äta.
Jag ska pallra mig ner till "hundexperten" i byn och se vad hon har för åsikter, det enklaste är ju att ge något som man kan köpa i hygglig närhet. Åtminstonde innan man vet om man är nöjd och vill beställa hem mera varje gång.

Sen kommer nästa fråga, blöta torrfodret eller ge torrt? Jack russeln äter torrt men av någon anledning känns det som att jag skulle vilja blöta till Gloria.
Kanske bara för att hon vädjar till modersinstinkterna hos mig:angel:
 
Sv: Foder till greyhound?

Min greyhound äter royal canin performance 4800 och klass (färskfoder). Det enda han hållit bra hull på hittills. :bow:
 
Sv: Foder till greyhound?

'kl'
Nu har vi inköpt en liten påse PROformance seom lokala hundaffären rekomenderade.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 000
Senast: MJLee
·
L
Hundhälsa Ja,det är vad jag fått lära mig.Hunden är ett rovdjur(köttätare),men också en allätare.Detta får mig att börja fundera i fodrets banor...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 510
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp