Foder till gammal katt?

Lokkur

Trådstartare
Hej! Våran stallkatt börjar bli gammal nu och har börjat bli ganska mager.
Så jag undrar om ni har några bra tips som man kan ge henne något extra?

Just nu får hon junior mat som har lite mer fett i sig, vet dock inte om de är det "rätta" att ge. Hon får både torrfoder och blötfoder.
Och som sagt är hon stallkatt, så hon jagar ju fortfarnade råttor och fåglar och äter på. Men hon rör ju på sig mycket också.


Mvh sandra:)
 
Sv: Foder till gammal katt?

En gammal katt som börjar magra av hade jag satt på ett njurfoder.
 
Sv: Foder till gammal katt?

Gammal, antar att du menar kring 15 år då? Som torrfoder kan jag rekommendera Royal Canins nya Ageing +12, som katterna tycks älska. :d Det är också lätt att tugga, eftersom det är mjukt inuti.
 
Sv: Foder till gammal katt?

Ja hon är runt 15-16 år. Okej tack för de.:)
Ska kika runt efter detta!

vet att senior mat ska inhålla mindre fett? (Gäller ialf hundar, då min hund är en aning överviktig, hon blev rekommenderad att ge senior mat)
 
Sv: Foder till gammal katt?

Katter behöver mycket protin så jag hade kollat in mat med högt proteininnehåll. Det är det som de ska få sin energi av inte fett.
 
Sv: Foder till gammal katt?

Gamla katter ska inte ha så väldigt hög proteinhalt i torrfoder, eftersom det kan vara ansträngande för njurarna. De behöver ganska fet mat för att inte magra av. Seniorfodren brukar vara anpassade efter det. Det brukar också innehålla glukosamin för lederna.
 
Sv: Foder till gammal katt?

Tja det var min vet som gav mig rådet.

Varför ska man stoppa i glykosamin i maten?
Jag frågade om glykosamin när jag var på en föreläsning på regiondjursjukhuset i Hbg och det finns ingen undersökning på att detta hjälper katter.

På människor finns det däremot en(!) studie som påvisar en viss effekt på lindrig knäartros hos människor. Vid en test i Norge på de med ryggartros var det lika stor förbättring bland de som tog placebo som tog glykosamin. Glöm sen inte bort att det dessutom förekommer en hel del biverkningar vid användande av olika preparat. :eek:
 
Sv: Foder till gammal katt?

En gammal katt som börjar magra av hade jag satt på ett njurfoder.

Utan att veta om det är njurarna som gör att katten magrar??

TS: Hur mår katten? Äter den som vanligt, mer, mindre? Kräks?
Tycker att du ska ta din katt till en veterinär för en koll, med blodprov. Det tycker jag att din gammelkatt är värd! Är det inte njurarna kan det vara till exempel sköldkörteln (hypertyreoidism/giftstruma) eller något helt annat.
 
Sv: Foder till gammal katt?

Utan att veta om det är njurarna som gör att katten magrar??

TS: Hur mår katten? Äter den som vanligt, mer, mindre? Kräks?
Tycker att du ska ta din katt till en veterinär för en koll, med blodprov. Det tycker jag att din gammelkatt är värd! Är det inte njurarna kan det vara till exempel sköldkörteln (hypertyreoidism/giftstruma) eller något helt annat.

Ja katten mår bra för övrigt, hon kommer ofta med råttor/möss. Hon har alltid varit en katt som äter lite taget (Av torrfodret) äter inte upp allt på en gång utan kommer och små äter då och då.

Klart att hon inte springer runt som hon gjorde förr, men de är ju helt acceptabelt tycker jag, hon är ju ändå runt 16 år.
Har sett att kattspy några gånger i stallet (Mest sommartid) men vi har en till katt i stallet så ja vet inte om det kan vara båda eller om det är en katt som gör det.

Därimot så vet jag att ger man den gamla katten för mycket blötmat så går hon ut och spyr upp det , så vi ger henne en halvpåse morgon och en halvpåse kväll. På vintertid är hon inte alls lika smal, men då ligger hon bara i sadelkammaren mest och myser^^ Hon ser ju inte helt undernärd ut, men hon får inte gå ner mer bara.

Många har sagt att ja kan ge henne en skvätt grädde, men har för mig att laktos är inte är bra för katter?
 
Sv: Foder till gammal katt?

Nej, seniorer ska inte ges mager mat. Precis som med människor får äldre katter det lite svårare att tillgodogöra sig maten och så magrar de lätt av. Därför kan de behöva fetare mat än yngre katter. Proteinet bör du inte dra ner på om det inte finns indikation för det eftersom proteinfattig mat kan försämra muskulaturen.

Är katten pigg och fräsch på den mat hon äter så fortsätt. Är hon mager är det mer fett som behövs men ett juniorfoder bör duga på den fronten.
 
Sv: Foder till gammal katt?

Tack för alla svaren, Vi har bestämt i stallet att ta en hälsokoll hos veterinären. Senaste har hon legat väldigt mycket,
vet inte om de är för värmen?? Men vissa dagar kan hon vara ute hela dagen. Andra vara kvar i stallet.

Men vi vill ta de säkra före de osäkra!:)
 
Sv: Foder till gammal katt?

Jätteskönt att läsa att du värnar o bryr dig om din stallkatt , tyvärr råkar man ofta ut för att stallkatter inte får kosta något.
 
Sv: Foder till gammal katt?

Jätteskönt att läsa att du värnar o bryr dig om din stallkatt , tyvärr råkar man ofta ut för att stallkatter inte får kosta något.

Ja självklart=) Dem ska ju inte gå och må dåligt bara för hon har blivit stallkatt:p Nä dem skall behandlas som vilken annan katt som helst!
 

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 194
Senast: Marvin
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 913
Senast: Catsu
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 560
Senast: Sassy
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
742
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp