Foder till gammal häst

wrangler

Trådstartare
Har några fudneringar. Hästen det gäller är ett 26-årigt quartersto. Frisk och i bra skick och form, och så vill jag gärna fortsätta hålla henne.

Lucern, vilket är bäst hackelse eller uppblött pellets??? Jag ger hackelse till de andra men uppblött pellets kanske är lättare att tugga?

Kraftfoder, vad ger man så gamla hästar?
Mina andra får ett "halvpelleterat" fullfoder utan bindemedel, men det är för tävlingshästar.

Vad är extra vikigt att tänka på vad gäller näringsbiten?

Vad ger ni med gamla trotjänare era hästar.
Gärna svar från våra eminenta veterinärer på forumet!

Sv: Foder till gammal häst

Tandstatusen är avgörande för vad som är bäst för din häst gällande lucern och annan mat. Håll också koll på parasit trycket. Tänk på att ofta har äldre hästar mindre underhudsfett = fryser lättare, ev även vid sommarregn och rusk.
Oftast ökar även behoven, för att bibehålla nuvarande status och alltså skall de ha mera mat.

Har haft en gammal, mager rackare (tidigare vanskött) och det gick mat i mängder. Många fodringstillfällen så funkade det också :)

Det är ganska basic egentligen.

Ja du har rätt! Tack för svar!

Tror nog att jag kan räkna ut det mesta och använda mitt vanliga hästvett. Det är dock alltid bra att vara förberedd! Så alla tips emottages tacksamt!

Nu är denna hästen redan i väldigt bra skick, så min uppgift är att bibehålla den!

Tandstatusen ska vara bra vad jag förstår men det klart, 26 år, den blir ju inte bättre....

Just Lucern tycker jag är ett bra fodermedel, men jag vet faktsikt inte om uppblött pellets eller hackelse är bäst för gamla tänder... Tänkte om någon hade några erfarenheter!?

Hon kommer att som alla mina andra hästar få fri tillgång på hö/hösilage.

Finns det något särskilt seniofoder på marnaden som någon har provat med bra resultat. Vill helst inte ha för mkt bindemedel o sådant i....

Ger hellre mina hästar 'naturligt fodermedel' framför färdigfoder o annat spannmålsfoder.
Jag ger mina hästar lusern hackat strå. Dom åt lusernpellets tidigare, men märren ratade bort det o efter ett tag gjorde shettisen det också. Så nu blev det lusernhacket istället, o det är väldigt uppskattat.
Du avgör själv vad som är bäst för din gamling. Pellets eller hackelse.
Beroende på vad din häst tycker om. Många tycker bättre om hackat strå framför uppblötta pelletsen, som liknar grön gröt. :D

gamla hästar får som du redan vet ofta problem med tänderna, men också så minskar förmågan att bryta ner fibrer och utnyttja näringsämnena i detta..

sålänge hästen håller hullet bra så kör på med protein i form av lucern.. skulle hästen börja tappa ändå så gå över till peleterad lucern och skulle hästen tappa ändå kan du köpa något processerat pelleterat foder, t.ex krafft protein eller krafft groov 125, detta är väldigt lättsmält just för att det är processerat (halvtuggat i princip)

Lycka till!
hoppas att du får många fler år med den hästen!

Förutom de råd du redan fått ang tandstatus, så kan jag rekommendera Hestekraft. Tjatig, javisst men det är sällan jag blir lyrisk för ett foder men med H-kraft blev jag faktiskt det.

Har du möjligheten så ge gärna kortare hö eller silage, det verkar som det är lättare att tugga. Vår gentleman fick uppblött lucernpellets och krossad havre för hans tänder var inte i kalasskick.
(Löjligt, köpte t o m krossen för hans skull :o ). Därtill, för att bygga hull, även Krafft Breed, som jag tycker var suveränt. Men vårt exemplar saknade å andra sidan det mesta.

Att "dalta" och täcka lite extra är faktiskt inte fel, de blir lättare genomblöta om de inte har lika fin päls som andra hästar. Tänker på det "feta" skyddet, som gör att vattnet inte tränger in lika lätt. Äldre hästar blir lätt "fluffigare" i hårremmen och då blir det inte kul med ihållande regn.

Tillägg, tror det är Dodson & Horrell som har nån seniorvariant med DK, alltså bra för leder och lätt smärtstillande. Skulle själv INTE använda det på arbetande häst, men för att förbättra vardagen för pensionär känns det helt ok. Dock får du kolla vad det gör med magen - man vill ju inte att det skall balla ur där ...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har ett 26 år gammalt varmblodstravarsto. Hästen har fri tillgång på hö med MJ/kg foder på 7,7 och smrp/kg foder på 25. Jag...
Svar
18
· Visningar
2 008
Senast: Masse
·
Foder & Strö Jag har en fräsch 26 årig b-ponny som just nu får Eggersmanns senior musli som han inte gillar så speciellt mycket, så vad ger ni era...
Svar
0
· Visningar
599
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 708
Senast: axel
·
Foder & Strö Vår trotjänare blir 30 till nyår. I år är första året hon faller ur fort på vintern och jag gör vad jag kan för att hålla henne i...
2
Svar
28
· Visningar
4 935
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10