Foder till gammal häst

M

Memmlan

Mitt äldre hbl har börjat att tappa lite hull. Någon som vet någon bra fodermix som man kan använda sig utav? eller någon som har något annat tips?
 
Mina tips:

Fri tillgång på hö/gräs/ensilage.
Öka på maten ordentligt (men långsamt förstås!).
Ge kraftfoder flera gånger om dagen om du har möjlighet.
Kolla tänderna och gör träckprov.

När det gäller fodermixer så får man nog prova sig fram till vad som passar den egna hästen. Min äldsta äter havre, betfor, kli och müsli (just nu fibergi, men ska byta till dodson&horrell 16+ tror jag), och ponnyn som är några år yngre får havre, hippo alfa, betfor och kli. Min erfarenhet (men den grundar sig bara på mina två gamlingar) är att de ganska plötsligt kan få ett betydligt större energibehov.
 
Jag rekommenderar varmt ett seniorfoder som heter "Sixteen Plus" (16+) från Dodson och Horrell. Det är ett utmärkt foder för äldre hästar och innehåller bla välgörande örter för äldre hästar. Har kopierat denna text från en återförsäljares hemsida:

"SIXTEEN PLUS Undersökningar indikerar att äldre hästar och ponnier behöver mer protein och fosfor och dessutom ett foder som kan smältas lätt. Sixteen Plus tillhanda håller näringsämnen från smältbara fibrer och oljor med reducerade mängder stärkelse. Proteinkällor av god kvalitet, typ soja och lucern garanterar att nödvändiga aminosyror tillförs och fodret har tillskott av stärkande medel med optimala nivåer av vitaminer, mineraler och örter som passar en äldre häst. (…)
Därutöver - en garanti från D & H att inga, av FEI eller Englands Jockey Club förbjudna substanser finns i vare sig foder - eller örtprodukterna, ett krav varje hästägare bör ställa på sin foderproducent. "

Har en bekant som ger detta foder till sitt äldre halvblod, och den hästen har "fått nytt liv". Han har verkligen levt upp, blivit mycket mjukare, fått bättre hull etc.
Kan verkligen rekommenderar foder från Dodson och Horrell! Ger själv flera av deras fodersorter. :love:
Om man inte vill ge deras färdigfoder så kan man ju ge tillskott, för mer information kan man gå in på www.dodsonhorrell.com

Jag tror att de har en sk "helpline" som man kan maila till om man har frågor. (gå in på webadressen jag angav tidigare) :)

Mvh Huntress
 
Håller med dig! Vet ett fullblodsstuteri som använder det till sina gamla avelsston och dom har blivit jättefina i hullet av det!
 
...och som någon redan påpekat, vikten av att regelbundet kolla tänderna på en äldre häst, eftersom att det är många gånger en bakomliggande orsak till att de tappar hull!

Kan tillägga att jag också fodrat med ovannämnda musli med ett nöjaktigt resultat :) !
 
Jag ger min gamla häst Breed från Krafft. Det fungerar superbra. Jag lägger det i lite vatten så att det inte är så hårt, och han är nu superfin i hullet och blank i pälsen!
(Han har en uträknad foderstat)
Ofta är det just protein som gamla hästar behöver.
 
Fast vad jag har lärt mig så är inte soja en "bra" proteinkälla. Lucern däremot skall vara bra eftersom det s.a.s är "gräs".
 
Kraffts nya produkt rehab ska var bra att ge till äldre hästar. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 674
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
466
Senast: Linda_A
·
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 322
Senast: Jahopp
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: screen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp