foder till gammal häst

L

little_blondie

Jag har ett litet problem. Det är så att jag har en gammal shettis valack på 27 år har haft han sedan han var tio år. Men nu på de senaste åren så äter han väldigt dåligt. Hans tänder är kollade och det är så att det fattas en tand i överkäken och efetrsom han är såpass gammal så har han inte så mycket till tänder kvar. Pågrund av att det saknas en tand så har han svårt att tugga då det låser sig.
Jag tror att pågrund av att han inte kan tugga ordentligt får kolik han har fått det med bara några månaders mellanrum nu.
Jag har därför nu bestämt mig för att ge lusern till honom men det kan väl aldrig vara bra att bara ge lusern och inget hö alls? eller ska jag ge hälften hö och hälften lusern kan det vara bättre? Vad tycker ni?
 
Om han har så svårt att tugga kan du ju ge pelleterad lucern uppblött. Vet tyvärr inte om det går att ge bara lucern. Kanske blir lite väl mycket protein? Finns väl lucernhö men jag vet inte om det är så mycket lättare att tugga än vanligt hö.
 
Vad gäller kraftfoder kan jag varmt rekommendera Dodson ? Horrells "Sixteen Plus", speciellt till gamla hästar.
 
Kan också rekommendera Dodson&Horrell's foder! :love: (För äldre hästar så har de bl a 'Sixteen Plus')
Du kan gå in på deras hemsida: www.dodsonandhorrell.com för mer information, tror även att de har en artikel om äldre hästar. Har du frågor så kan du alltid maila till dom - de är jättetrevliga! :)

Mvh Huntress
 
Kommer här med den svåraste åtgärden. Du får ursäkta om jag låter brysk.

Om hästen verkligen har så dåliga tänder att den inte kan äta, är det då inte dags att låta honom gå vidare?

Hästar dör inte av ålder utan av näringsbrist, när de inte längre kan tillgodogöra sig maten de äter, på grund av att deras tänder inte fungerar.

Det är naturligt för hästar att deras tänder slits ned tills de är helt glatta, och då har hästen svårt för att tugga och därmed få de inte i sig den näring de behöver.

Jag tycker inte att man ska gå och vänta på att hästen självdör.

mvh Jessica
 
Om han lämnar mycket hö kvar kan det bero på att äldre hästar ofta selekterar höet ganska mycket och äter de strån de anser passar. Man kan prova att ge fri tillgång på ett ganska fint (tunna strån ) hö.
För koliken skull kan lucern vara ett bra val eftersom det rent fysiologiskt är ett grovfoder, betfor kan också vara bra, eller kli. Även om du ger lucern tycker jag att du ska ge honom tillgång till hö.
mvh Maria
 
Om hästen verkligen har så dåliga tänder att den inte kan äta, är det då inte dags att låta honom gå vidare?
Jag har en gammal häst. Han är fullt frisk men tänderna håller på att bli just gamla.

Jag tog upp den frågan med min veterinär, och fick svaret att jag minsann skulle lösa det med uppblött luzernpellets, betfor och kli. Det fanns då ingen anledning att ta bort en frisk häst bara för att den var gammal, utan det var bara att se till att anpassa maten det.

Ord och inga visor fick jag.
Veterinären ansåg att om jag bara skötte det rätt, så skulle hästen ha många fina och friska år framför sig.
 
Rådet jag fick var:
fri tillgång på hö och
tillräcklig mängd av uppblötta tillskott för att hålla hästen i bra hull.

Så jag kommer att låta min gamla häst få nytt hö vid varje fodertillfälle och de unga hästarna får ta över hans utsorterade.
 
Ja, kanske det men jag tycker ändå frågan bör väckas. Man bör tänka på när gränsen är nådd för just sin egen gamling.

mvh Jessica
 
Sv: foder till gammal häst

Finns Lucern Mix (Krafft) som ska fungera som fullständig ersättning till hö. Det ska jag gå över till när min lilla gamling inte kan tugga hö alls längre. Idag får min (30 årig shettis) fri tillgång till finstråigt hö + 1,25 kg Lucern hack, kli, linfröpellets och rapsolja. Rund, glad och skinande är hon - trots lösa tänder! Livsglädje = liv - med eller utan tänder!! Och sin mat älskar hon!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: foder till gammal häst

Har du prövat Kraft grov? Hästen behöver ju endel långstråigt, så att du kan inte bara ge korthackad lusern eller lusernpellets. Lite hö MÅSTE hästen ha.
Om han har såna problem att tugga, så råder jag dig till att du blötlägger maten, så det bara blir en sörja av det. :banana:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 362
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 009
Senast: canine
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 705
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp