Foder till gamla hästar?

G

Geisli

Jag är intresserad av att få tips om lämpligt foder till åldrande hästar. Jag har en 30 årig shetlandsponny som enligt tandläkare börjat få lösa tänder. I övrigt är hon världens piggaste och arbetsgladaste lilla tjej. Fick tipset att ge henne lucern och hösilage. Sedan tidigare har jag gett henne olja till kraftfodret för att hjälpa tjocktarmen att uppta näringsämnen, för det är vad jag har hört ska vara bra.

Mer tips! Hon tycker väldigt mkt om lucernet eftersom det är "kryddat" med melass - men det ser så grovt ut - vore det bättre att eventuellt blöta ner det åt henne, eller blir det bara segare att tugga av det? Etc... Alla funderingar och förslag mottages tacksamt!

Hon får inte bli tunnare, utan gärna lägga på sig några kilon... Utan att för den sakens skull ådra sig fång - vilket hon hade lätt för att få förr. Kanske den tiden är förbi nu när näringsupptaget blivit sämre med åldern? Någon som har en tanke om det kanske?

Öppen för förslag! :)
 
Sv: Foder till gamla hästar?

jag hade nog blötlagt lucernet om hästen haft lösa tänder.
vet en som oxå har en shettis, den är lite över 30. Den får krossad korn och lucern (blötat), ser ut som gröt typ och blir inte segare att tugga, bara lättare.
 
Sv: Foder till gamla hästar?

Betfor, kli, lucern och krosshavre/krossat korn är mat som är lätt att äta. Om du vill ge någon sorts pellets så kan man blötlägga den så att det bli en gröt.

Är ditt ensilage analyserat? Hur ser hästens foderstat ut (i kg)?

Vilken sorts lucern ger du? Är det Green Power? Är du nöjd med den? *nyfiken*

Lycka till med din häst! Gamla hästar kan ibland behöva väldigt mycket mat.
 
Sv: Foder till gamla hästar?

Det finns ju foder som är speciellt framtagna för gamla hästar, tex "Sixteen Plus" från Dodson&Horrell. En kompis ger det och hon är väldigt nöjd!

Börjar/är hästen stel så finns det ju fodertillskott som motverkar detta, tex glucosamin. Jag ger en produkt som heter Bioglucomin, tycker att det fungerar mycket bra!

Olja i maten är nog bra, har du värden på hö osv? Det är svårt att räkna på en foderstat utan att veta värden...

Lycka till!

Mvh Huntress :)
 
Sv: Foder till gamla hästar?

Jag har hört att gammla hästar har ett behov att att gå en större hö/hösilage giva än vanligt, ÄVEN om dom "kastar" mer än hälften, eftersom hästen tydligen själv hittar dom stråm som ska vara lättast att tugga.
Vet inte hur det är med sanningshalten i det? Nån som stödjer den teorin eller säger rakt emot?
 
Sv: Foder till gamla hästar?

Tack för tips! :) Ska genast börja blötlägga lucernet... :idea: Jo, det är Green Power jag har - kan inte säga mer än att hon tycker om det. Resultat är för tidigt att säga någonting om än. Skadar ju dock inte att undersöka marknaden ytterligare.

Vad gäller ensilage har jag inte kunnat lösa den frågan, om inte det finns att köpa extremt små balar...(??) Däremot så har jag varit med och skördat mitt hö i år och sett att det har väldigt fina strån - kanske hyfsat lätt att tugga? Lille Emmisen är dock lite tokig på så vis att hon föredrar riktigt stråigt och grovt hö, framför det fina höet - men i år får hon sonika ta och vänja sig! :d

Just nu går hon på bete, men jag kraftutfodrar henne 2-3 ggr per dag med lucern, pellets, olja och b-vitamin. Håller på och ökar just nu och min tanke är att hon ska upp (per dag) i 1 kg lucern, 750 (?)gram Hippo Basic, 2 dl olja och 20 ml b-vitamin (hon sätter redan vinterpäls och så vill jag bidra till att hon har god aptit) + fri tillgång till en hink VitaBlock (mineraler). Känner mig lite osäker på vad MAX-givan skulle kunna vara för en så liten häst. Hon väger 150 kg. Lucernet är ju bra för det ger ju samtidigt fibrer, kanske kan jag ge mer än 1 kg till henne om dagen? Hur mkt korn t ex skulle jag kunna ge per dag?

Ska skicka en hötuss till analys så fort jag får tummen ur.

Krossat korn låter som en bra idé - det ska väl ha en tendens att göra ponnyer feta? (står i min foderbok) Utmärkt i så fall! Bara en dum fråga - köper man det färdig krossat per säck, och i så fall hur länge står det sig innan det härsknar? Har fått för mig att det bästa är att ha en egen kross och krossa typ en gång i veckan... Eller är det överkurs?

Önskar att min lilla häst tyckte om betfor, tokisen har ratat det vid ett antal tidigare försök - men det skadar ju inte att försöka igen.
 
Sv: Foder till gamla hästar?

I mina öron låter det som väldigt mycket kraftfoder för en shettis, även om hon är 30 år gammal! Så mycket som 2 dl olja ger jag knappt mitt åldrande avelssto (21) på ca 550 kg. Men det kanske funkar om man vänjer in väldigt långsamt på shettisen?
 
Sv: Foder till gamla hästar?

Kände inte till Sixteen plus - det får jag utforska vidare. Du vet inte var det säljs?

Glucosamin och Bioglucomin ska jag lägga på minnet. För stelhet kände jag bara till Tokoferol (E-vitamin + selen som ges till bl a grisar vid stelhet). Har visat sig fungera väldigt bra även på häst.

Tack för tips!
 
Sv: Foder till gamla hästar?

Maxgivan på korn ligger väl runt 400 gram per 100 kg häst och utfodringstillfälle? Jag minns inte helt säkert, men det är förhoppningsvis någon som kan tala om ifall det stämmer.

Man kan köpa fädigkrossat korn i 30-kilossäckar, men det hinner bli för gammalt om du bara ger det till den här hästen. Ibland kan man få köpa nykrossat korn av någon bonde och då kan man ju hämta för en vecka i taget. Kross havre har jag för mig att man kan ha stående längre, det fanns en tråd om det för ett tag sedan.
 
Sv: Foder till gamla hästar?

Ja, jag tycker också det känns mycket - men jag har jämfört med foderstatsförslagen i en bok om utfodring - och då tittat på foderstat för en mindre ponny (200 kg) i normalt arbete. Där föreslås en giva på 1 till 1,5 kg havre. Tänkte att det kunde vara en fingervisning om hur mkt kraftfoder man kan ge en liten häst.

Vad gäller oljan så vet jag inte maxgivan, men hon behöver massor kalorier samt hjälp att lösa näringsämnen i tjocktarmen (har jag läst att gamla hästar behöver). Än så länge får hon ca 1 dl olja om dagen... Vill ju att hon ska öka i vikt och få ett lite goare hull till vintern. Det enda jag undrar är om det kan vara skadligt att ge för mkt olja egentligen? Har för mig att hästar inte har någon galla, men vet inte hur det påverkar tåligheten för oljan. Gallan hos människor är ju den som sönderdelar fettet i det vi stoppar i oss. :confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foder till gamla hästar?

Men för att olja ska vara lämpligt som fodermedel krävs det högt proteininnehåll i foderstaten. Gamla hästar behöver ofta mer protein än övriga hästar, jämförbart med unghästens behov.

mvh Jessica
 
Sv: Foder till gamla hästar?

Tror nog att det stämmer ganska precis! Därför är min plan att ge henne fri tillgång till hö - för att försöka få henne att stoppa i sig i alla fall en 4 kg om dagen. Sen så är ju näringsupptaget sämre både pga tänder och försämrad funktion i tjocktarmen - så det bör ju indikera att de ska ha mer mat som gamla...
 
Sv: Foder till gamla hästar?

Jag har sett både GreenPower och Kraffts lucern och jag tycker att Kraffts ser finare ut. Personligen skulle jag nog välja det till en gammal häst, hellre än GreenPower, just för att stråna är finare och det ser mer lättuggat ut. Det tror jag inte är några problem att blöta heller, däremot kan jag tänka mig att GreenPower blir lite segt. Mer som blött hö.
 
Sv: Foder till gamla hästar?

Det var intressant. Då stämmer min känsla med att mängden olja bör hållas proportionerlig till övriga mängden kraftfoder. (Inte bara för att kraftfodret är bra som absorbtionsmaterial till oljan då alltså *fnissar*)
 
Sv: Foder till gamla hästar?

Precis vad jag tycker om Green Power, det ser så grovt ut och jag inbillar mig att det skulle bli segt om jag blötte det. Då måste jag köpa Krafft och testa! Har aldrig sett hur Lucern ser ut förut, trodde det var så grovt...
 
Sv: Foder till gamla hästar?

Har du analys på grovfodret?

mvh Jessica
 
Sv: Foder till gamla hästar?

Jessica skrev:
Har du analys på grovfodret?

Inte än, men ska skicka höet till analys. Men det är skördat i början på augusti (1a skörd) så jag tror det är lite halvdåliga värden. Kanske rent av ska basera huvudsakliga grovfodergivan på Lucern?

Vad vet du förresten mer om olja i foderstaten? Jag hittar ingenstans där det står något om det. Det verkar vara för nytt som påfund för att finna på pränt... Folkmun verkar veta bäst än så länge.
 
Sv: Foder till gamla hästar?

Den som söker skall finna: Hittade lite information jag ville ha på denna hemsida: http://www.kurant-bioactive-foder.com/feeding.html

"När det gäller extra tillskott av fett (vegetabilisk olja) utfodras maximalt 0.5 dl / 100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle.

Maximal kraftfodergiva motsvaras för en häst på 500 kg av 2.0 kg kraftfoder och 2.5 dl olja per utfodringstillfälle."

Det står ingen maxgiva per dygn, bara per tillfälle. Men det är i alla fall någon fingervisning!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foder till gamla hästar?

Jag tycker inte att olja är lämpligt alls till ett förstahö skördat i augusti. De protein-värdena kommer inte bli höga alls. Lucern kommer nog att behövas.

mvh Jessica
 
Sv: Foder till gamla hästar?

Om jag ger olja till ett mer eller mindre proteinrikt hö spelar väl ingen roll, utan det är väl den totala proteinhalten i foderstaten som har betydelse?

Enligt min mening är det kraftfodret är det som får ses som den främsta proteinkällan när höet är magert. Lucern ser jag som ett kraftfoder med den fördelen att det är ett stråfoder, vilket kan ersätta näringsfattigt hö helt (?) eller till vissa delar. Att hästen sedan också får sedvanligt kraftfoder (t ex pellets eller korn) borgar väl för att även olja kan ingå i foderstaten? Så jag förstår inte varför det inte skulle vara lämpligt med olja bara för att höet kan ha låga proteinvärden? Jo, om hästen ENBART får hö kanske, men det var aldrig frågan...
 

Liknande trådar

M
Foder & Strö Har en 24-årig valack som just buköppnats (med gott resultat) och fått en bit av tunntarmen avlägsnad (pga ett lipom som snurrat sig om...
Svar
9
· Visningar
1 584
Senast: MissInterpreted
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp