Sv: foder till föl
Jag hänger på din tråd då jag inte fick några svar på min egen.
Behoven vet jag, men jag har ett hö med något låg proteinvärde och började därför undra över hur mycket kraftfoder per mål man kan ge fölet - särskilt när man måste ge ganska koncentrerade foder (pga att de har ganska stort behov men oftast inte orkar äta "mycket") med protein.
Jag vet att 400 g/100 kg häst är vad som rekommenderas på vuxna hästar, i kraftfoder "per mål" - men för fölet då?
De har ju inte fullt utvecklad digestionsapparat förrän de är runt 10 mån och torde väl ha ännu svårare att tillgodogöra sej näringen från stora mängder kraftfoder, än vad vuxna har?
Just nu ger jag min 5,5 mån gamla fölunge ändå 400 g/100 kg häst - och jag räknar med att han väger ca 200 kg. Att han får så mycket vid ett enda mål beror på att jag inte har möjlighet att fodra två mål per dag just för tillfället.
Alltså får han 0.4 kg Krafft Pluss Grön, 0.2 kg soja och 0.2 kg Krafft Protein och utöver detta 0,75 kg lucernhack (max vad han har tålamod att äta på en gång), lucernhacket räknas ju som grovfoder... Har inte märkt av att han blivit dålig i magen men givetvis är man orolig ändå...