Foder till Fånghäst?

jonna

Trådstartare
Vad kan jag ge för kraftfoder till min fång ponny? kan jag ge müsli? min unghäst ger jag hippo grow alfa (pellets) och kan jag ge han lite utav de också eller vad ger ni era? :)

det finns en hel del äldre trådar i ämnet
det du generellt ska undvika är spannmål i alla dess former
sen finns ingen anledning att ge färdiga foderblandningar med diverse kryddor, äppelskruttar och vindruvskärnor i, bara för att fodertillverkarna påstår att det är bra.

Idealet är att klara sig så långt det går på ett grovfoder med lågt sockerinnehåll och komplettera så lite som möjligt.

Min gamla häst var fånghäst och enligt analysen av hö´t behövde han extra protein bara. Så han fick hö, lucern och linfröolja.

Du får se över hästens dagliga näringsbehov. Hur mycket energi, protein m.m. behöver den per dag för att hålla bra hull? Grovfodret ska täcka så mycket som möjligt. Sedan får man fylla upp det övriga behovet med kraftfoder beroende på vad som behöver kompletteras. Det går ej att ge något svar på exakt fodermärke/slag utan att veta vad den behöver komplettera. :)

Du får se över hästens dagliga näringsbehov. Hur mycket energi, protein m.m. behöver den per dag för att hålla bra hull? Grovfodret ska täcka så mycket som möjligt. Sedan får man fylla upp det övriga behovet med kraftfoder beroende på vad som behöver kompletteras. Det går ej att ge något svar på exakt fodermärke/slag utan att veta vad den behöver komplettera. :)
Han är jätte fin i hullet nu, han behöver knappt någon mat för att hålla sig fin! Han är jätte lätt född :) men tack! :)

Jag gav inte min fånghäst något kraftfoder alls. Efter hennes sista fångattack vågade jag helt enkelt inte. Men det var en lättfödd ponny som redan innan hade klarat sig bra på enbart grovfoder och mineraler.

Min lilla fångponny får bara hö och lite skrammel i krubban bara för att de andra får när de kommer in, skramlet består av lite uppblött luzern och några bitar av den pellets de andra får. Så har vi gjort i flera år nu och det funkar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 004
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
578
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 278
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
524
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama