Foder till fånghäst som behöver mera energi?

Sofian

Trådstartare
Min häst åkte på en lindrig släng av fång i början av sommaren( har tidigare aldrig haft det). Åt antiinflammatoriskt i 4 dagar o sedan var han i princip bra. Efter det gick han på bete men gavs ingen krafft, krafften skar jag bort när fånget kom. Han reds sporadiskt o visade inte upp några som helst tecken på fång under sommaren.
Mot hösten började jag rida mera aktivt igen o la därför på havre . Dessutom "lyxade" jag till det o gav honom både hästgodis o morötter. Mycket ogenomtänkt då han visade på blod i hoven vid verkning. MEN han har inte varit halt, är ej ömfotad, ingen puls så jag misstänker att blodet mest var en varning. Nu är han återställd igen.

Hursomhelst äter han ingen krafft nu, men jag behöver något jag kan ge utan att oroa mig för att han ska få fång igen. Han är en ganska lat häst av naturen o jag skulle vilja ge ett foder som kan öka energin hos honom något. Hö äter han nu rikliga mängder av, i princip fri tillgång.

Vad har ni för erfarenheter? Vad utfodrar ni era fånghästar med som är lite lätt bekväma av naturen? Nån som har testat de här s.k "fångfodren"? Vet att Dodson & Horrel har något.

MVH
S

Sv: Foder till fånghäst som behöver mera energi?

Jag har använt flera olika foder till min fångponny. Nu är han ingen "latmask" men ändå.
Krafft Rehab har funkat absolut bäst. Fått bra hull, fina muskler, varit allmänt välmående.
Lucernhack likaså, stor favorti, men mest protein.
Har testat Dodson&horrells safe&sound samt kwikbeet. Tycker båda funkade bra, kan tänka mig att om det är energi du vill åt borde det finnas i kwikbeeten (som är som betfor fast mer fångvänligt).

Olja är en bra energikälla.

Jag gav min fånghäst lucernhack och olja periodvis. Annars så testade jag Spillers sortiment av foder till fånghästar. Mycket bra foder.

Blod i hoven vid verkning, jamen alla hästar har ju blod i hovarna och tar man för mycket så blöder det ju. Men för den skull handlar det ju inte om fång bara för dom blöder vid verkning.

Oavsett hästen har blod vid verkning eller inte är det olämpligt att ge en fånghäst havre (spannmål över lag) eftersom det innehåller mkt stärkelse o det är det man bör undvika.
Som bra fångfoder är faktisk Lusern och Betfor, man behöver inte krångla till det för sig allt för mkt.

Jag skulle undvika spannmål helt och istället ge t.ex. lusern och /eller betfor. Kanske t.o.m. olja om hästen har mycket svårt att hålla hullet.

Min fånghäst äter hö, halm, lusern och mineraler. Men hon är å andra sidan myyyycket lättfödd...:angel:

Lånar knapp...
Linfrökakan duger utmärkt det med! Innehåller ju bl a 14 MJ. Det ger jag min shettis, som oxå har fång med Kvarnbyfoders lusernpellets. Han har jag börjat träningsköra därav mera energi. Aldrig mera "färdigfoder" då jag är mera skeptisk till det där innehållet även om många säger att det finns "havrefritt".
Betfor är populärt, dock! Beror lite på hur man räknar in i foderstaten.

Jag vill dock höja ett litet varnande finger för betforen som flera rekomm. Min fångis blev markant sämre av betforen under sin rehab. Det var ingen tvekan om att det var den som var orsaken (trots enb 2dl/dag). Och enl vet så var det ganska så vanligt att fångisar inte tålde betfor och då skulle morötter ges istället. Så om du ska börja utfodra med det så börja med mkt små mängder och håll NOGA koll på hur hästen reagerar. Ha i bakhuvudet att inte alla fångisar tål det.

Tyvärr har jag inget annat foder som jag kan ssk rekommendera då jag aldrig haft det problemet eftersom att min fångis för det första inte rids, och för det andra har energi så att det räcker och blir över i massor.

Kraft Rehab vet jag dock flera stycken som med framgång har kunnat fodra sina fångisar med i lite större mängder utan att de fått problem. Men jag har själv ingen erfarenhet utav fodret och vet heller inte hur pass energigivande det är (men det är väl gissningsvis lågt).

Det är lite olika från häst till häst med fång. Beroende på hur allvarlig fången ponnyn/hästen har, dock. Jag har en shettis, som funkar jättebra på betfor. Men nu får ju han linfrökaka eftersom det passar in till vårat hö o sedan får även han lusernpellets från kvarnbyfoder (helt melassfritt). Både mina damer får även lusern, o annars så brukar ju ena damen rata lusernpelletsen, o hellre äter lusernhack men just denna från kvarnbyfoder gillar hon.
Du kanske ska testa kvarnbyfoder lusernpellets då det är helt fritt från melass.
Sedan så finns det även Kwik beet, som liknar betfor men som inte innehåller melass.
Annars så är linfrökakan bra. Det är ju bra för magen bara om den ska passa in i foderstaten. Annars är lusernet det bästa, sen ska man ge den hästen mineraler o vitaminer om det saknas något i foderstaten.

ring till krafft och rådfråga!!
dom har ett foder som heter krafft rehab som är bra för fånghästar tror jag

Krafft Rehab innehåller en liten mängd spannmål.
Jag ger helst inget färdigfoder där det innehåller stärkelse.
Hellre LUSERN, linfrökaka eller betfor (beroende på om hästen klarar av det, men det innehåller ju nyttiga fibrer).

Tack för tipsen! Men mitt sto är helt återställd då det var ett par år sedan så nu för tiden så "tål" hon alla kraftfoder igen. Det är endast att jag måste vara nogrann med att hon inte blir fet, i övrigt så är allt återställt till det normala (men jag är såklart väldigt försiktig med henne).

Förresten! Glömde faktiskt bakjästen som HH hade rekommenderat i tidigare trådar!
Bakjästen hjälper hästens tarmflora. Jag gav 1/4 bakjäst per dag till min shettis i några dagar. Då o då får han detta om jag ser att han behöver t ex krånglig mage men han har klarat sig sedan dess. Sist var det i somras då fick han detta i några dagar.

Liknande trådar

Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 133
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Hej! Har precis fått hem en ny häst som mestadels under sommaren bara stått i en skogshage och skrotat. Fd ridskolehäst som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 533
Senast: Tillis
·
Foder & Strö Vill ha lite tips, har tyvärr dålig koll på olika foder. Ska göra en analys på hö´et för i år och utgå från det. Men som sagt ge lite...
2
Svar
26
· Visningar
2 965
K
Foder & Strö Min Jasmine drabbades av fång förra året, o fick hovbensrotation. Hon är mycket bättre nu, som tur är och rotationen ska ha blivit...
Svar
5
· Visningar
2 620
Senast: milly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp