Foder till exem häst

angelaL

Trådstartare
Jag har en tjej som har sommarexem som är minst sakt besvärliga och jag tror att det till största delen har med hennes mage /tarmar att göra och funderar på hur jag bäst ska kunna förebygga exemet inifrån.

Just nu så får hon aloe vera i maten varje dag, för att det är så himmla bra för magen och imunförsvaret. och i sommar så ska jag öka dosen.

Sen så får hon även vitlöksgranulat för att hon ska bli mindre poppis hoss de otäcka små...

Men jag var i alla fall på en kurs förra veckan där vi pratade lite om sockerhalten i höet och gräset och vad de hade för effekt på magen

I alla fall så sa några att sockerhalten var negativ för magen och att om man blötlade höet någon /några timmar inan man ger det så minskar sockerhalten med ca 30% och blir snällare för magen..

Deta är helt nytt för mig, så är det någon som vet lite om deta så dela gärna med dig.. /angela
 
Sv: Foder till exem häst

Sommareksem är en ellergisk reaktion av samma typ som när människor får böjveckseksem eller hösnuva. På häst är det oftast insekter som är allergenet.

Kolhydrater är huvudingrediensen i hästens föda och den för mag/tarmkanalen skonsammaste formen att tillföra dem är i grovfoder.
Att laka ur näringen ur höet – vilket händer om det ligger i blöt mer än 20-30 minuter hjälper inte mot allergi och medför bara att du måste ge en större mgd för att hästen ska få i sig den näring den behöver. En eksemhäst behöver ett gott näringstillstånd. För en 15-20 år sen var det många som trodde att eksemet hade med ngn allmän proteinöverkänslighet att göra och drog in på fodret. Följden blev ofta att den svultna hästens eksem blev värre.

Det bästa du kan göra i förebyggande syfte är att skydda hästen mot insektsangrepp på olika sätt, att den är väl avmaskad före insektssäsongen och har ett bra allmänstillstånd
 
Sv: Foder till exem häst

min kompis har en islänning som alltid haft exem.
hon gav jonom aloe vera gel from våren fram till hösten å nu har han massor me fin man,
vårt russ har exem så vi ska prova med detta i år...
man vet ju inte vad det kommer ifrån, kan vara magrubbning, insekter, bete...sol... allt möjligt....
efetrsom detta funkade för henne så tror jag i datta fallet på mag/tarmrubbning..
lycka till :)
 
Sv: Foder till exem häst

shallowxx skrev:
man vet ju inte vad det kommer ifrån, kan vara magrubbning, insekter, bete...sol... allt möjligt....
efetrsom detta funkade för henne så tror jag i datta fallet på mag/tarmrubbning..
lycka till :)


Jo man vet alldeles bestämt att sommareksem är en allergisk reaktion. Det finns ingen tveksamhet om det. Inte heller om att den alldeles dominerande orsaken över hela världen är insekt- ffa knott och mygg överkänslighet. Därför är den också så varierande från år till år och över betessäsongen då symptomen är direkt relaterade till mängden knott och mygg som landar på hästen. Därför är också behandlingar svåra att utvädera om man inte har behandlade och obehandlade hästar med samma grad av eksem i samma hage under samma period.

Men precis som en del människor med hösnuva tål hö och reagerar på ngt annat kan också vissa eksemhästar vara allergisk mot något annat. Soleksem är något helt annat – eksem på opigmenterad hud vid stark solbestrålning.
 
Sv: Foder till exem häst

MAn vet inte vad exemen beror på faktiskt, För att man ska veta det så måste man ta ett pricktest och det har inte ägaren gjort..

Min häst har oxå blivigt bättre av aloe vera, så jag tror oxå på problem inifrån,

Sen så har jag inte tänkt svälta min häst, så jag efterlyser fortfarande information om foder och exem
 
Sv: Foder till exem häst

MAn vet inte vad exemen beror på faktiskt, För att man ska veta det så måste man ta ett pricktest och det har inte ägaren gjort..

Att eksem i grunden handlar om överkänslighet av insekter, och då bitande sådana det vet man. Om det inte är den orsaken, har hästen kvar sina besvär även under den delen av året när insekterna ligger i dvala.

Sen kan iofs varje individ ha ytterligare reaktioner på annat, detta kan man ta fram via en sk pricktest. Den utlösande faktorn för de flesta hästar är just överkänslighet mot insekter, sen kan symtomerna variera till en viss del mellan olika individer även om grundorsaken är densamme.

Därför skall en sådan häst skyddas mot insekt, genom tex ett täcke men även någon form av insektsmedel. I svåra fall talar vi också om installning som skydd, då under den jobbigaste tiden av dygnet vid solens nedgång och uppgång.
 
Sv: Foder till exem häst

Hmmm, jag har ju en travare med eksem...hennes börjar INNAN insekterna börjar....så därför vill jag tro att det har med det första späda gräset att göra...att det sen kanske späs på med sol o insekter tror jag också på....min märr slutar att klia sig i slutet av augusti...och då finns ju fortfarande mygg o knott.....
 
Sv: Foder till exem häst

Har det kommit spädgräs, kan du även vara säker på att det finns insekter. De lixom har en förmåga att följas åt, jag märker också att min valack som är eksem häst har nära nog inga symtomer vid väldigt torra somrar för att vi en regning sommar få betydligt mer besvär.

Just starten av eksemperioden är olika över hela landet, men jag tycker mig märka att vi inte alltid ser insekterna trots att de finns där. På hösten när dom borde vara väck efter ett antal frostnätter, är dom det då. Nä... fy attan va seg :eek: livade de är.
 
Sv: Foder till exem häst

man vet inte alls säkert att det beror på insektsangrepp!!
det finns inga bevis på det och fler å fler tror på mag/tarmrubbningar...
:cool:
 
Sv: Foder till exem häst

fast mygg o knott finns ju även efter augusti..ända till sept okt...t om nov ibland....
 
Sv: Foder till exem häst

Har två islandshästar med exem och sedan ett år tillbaka ger jag MSM. Det verkar som om de fått ett bättre allmäntillstånd, immunförsvar ?? Sommaren som gick var de betydligt mindre påverkade av sina exem. De hade inte täcke speciellt ofta (nu bor vi mycket gynnsamt ska tilläggas) och behövde inte stallas in. Kostnaden för insektsmedel och diverse salvor sjönk (det var inte mycket sommar att tala om här iofs). MSM är dyrt men jag tycker att det har haft en klart positiv inverkan på hästarna.
Sen är det såklart viktigt med en bra foderstat och foderkvalitet.
 
Sv: Foder till exem häst

det finns inga bevis på det och fler å fler tror på mag/tarmrubbningar...

Jodå studier har man gjort i massor ang utbrottet av eksem, och majoriteten av eksemet är konstaterat från just insektsangrepp. Dock är det på det viset att mycket av hästens immunförsvar sitter i mage och tarm, därför är det också naturligt att grunden kommer från magen samt tarmen genom nedsatt immunförsvar.
 
Sv: Foder till exem häst

shallowxx skrev:
man vet inte alls säkert att det beror på insektsangrepp!!
det finns inga bevis på det och fler å fler tror på mag/tarmrubbningar...
:cool:

Man vet med 100 % säkerhet från väldigt många studierr att sommareksem är en allergisk reaktion dvs en särskild del av immunsystemet överreagerar när kroppen på något sätt kommer i kontakt med ett ämne genom huden, gm inandning, födointag eller injektion. Både hos hästar, människor, hundar och katter m fl däggdjur kan då eksem uppstå, människor får ofta hösnuva det är inte så vanligt hos häst däremot.

Denna typ av allergisk inflammation uppstod i utvecklingen för 450 miljoner år sen strax innan däggdjuren uppstod och är därför i princip gemensam för alla däggdjur även om detaljer skiljer mellan arter.

Det är väldigt viktigt att förstå att det är en allergi=överkänslighet så man kan skydda sin häst mot det/de ämnen som den inte tål. Det är den allra viktigaste åtgärden man kan och bör göra. Ju mindre hästen kommer i kontakt med ämnet den är allergisk mot ju mindre eksem får den. Andra åtgärder kan bara lindra.

För hästar är insekter och framför allt en speciell släkt av knott den allra vanligaste orsaken hos både japanska fullblod, svenska russ, islandshästar, engelska ponnies osv. Det finns rimligen enstaka hästar som tål insekter men är allergisk mot ngt annat fast jag har aldrig stött på ngn. Pricktestet kan vara till hjälp för att upptäcka vad hästen reagerar på.

Vad gäller att få allergi mot något man äter så tycks det vara mycket mindre vanligt hos häst än hos människor.

Sommareksem är inte någon mag/tarmrubbning. Det är möjligt att den missuppfattningen uppkommit gm att det visat sig i en del studier att barn i fattiga länder som har mer tarminfektioner och parasiter samtidigt har mindre allergier.
 
Sv: Foder till exem häst

hmmm, en annan sak som jag tänkt på är ju att det "oftast" är importer som får eksem...skulle vara intressant att se det procentuellt....
 
Sv: Foder till exem häst

Men de hästar som har problem året runt då? Vad är det vanligaste problemen på dem?
 
Sv: Foder till exem häst

min häst exem började när hon var utlånad på foder och hon inte fick tillräckligt med mat, så hennes imunnförsvar måste fått sig en törn.

Folk säger så olika, båda att all exem börjar med insekter, och att det kan bero på annat, och alla säger att det finns forskning..

Just nu är forskningen inte det viktiga för mig, eftersom jag har gjort mitt bästa på isektsidan och hagsidan,, så kan jag inte göra mera.. hon har täcke och fungerande insektsmedel, hon har inga träd och klia sig på. men det räker inte,,

Hon har blivigt bättre av aloe veran, för det hjälper imunnförsvaret,, och imunförsvaret sitter i tarmarna,, mår de bra så mår hästen BRa (bättre) Så jag undrar fortfarande om någon vet något som kan hjälpa min häst?

Fjodur -- vad är msm?
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp