Foder till eksem hästar?

Zqathan

Trådstartare
Funkar det?
Jag menar de här färdig foderna som finns som som påståss förebygga.
Som tex Derma Vital cubes
Finns kanske fler, det var det jag hittade på sökning.

Sv: Foder till eksem hästar?

Eksem anses av forskarna vara orsakat av knottallergi.

Själv är jag skeptisk till att några fodertillverkare har hittat nyckeln till eksemets gåta (utan att fodret är ren doping) och tvivlar starkt på att man kan påverka eksemet med hjälp av utfodringen.

Det skall tydligen finnas något foder på GG för eksemhästar. Tydligen skall detta fungera på endel hästar. Jag har själv inte provat det.

jag är skeptisk.
Har aldrig sett några forskningar som tyder på det.
Viktigt att hålla magen i trim på hästen med bra foder.
Förr trodde man att dom skulle svältas för att må bättre, vilket gav motsatt resultat.

Vad står GG för?
Och vad är det i det som gör att det funkar?
Lite svåert att Gogla på GG....

Som ny inom eksemområdet var även jag övertygad om att det fanns foder som var bättre för eksemhästar, idag känns det som jag vet mer.

I regel är dessa sk eksemfoder väldigt innehålls fattiga näringsmässigt, inte helt ovanligt med lågt smrp osv.

Visst är magen hos en eksemhäst A och O, ofta förekommer rubbningar som ger hästen ökade symtom i sina besvär. Dock räcker det inte med enstaka fodermedel för att få bukt med det, utan det krävs långt mycket mer än så tyvärr. Jag skulle säga, om det vore så väl ändå att enstaka fodermedel kunde lösa gåtan på eksem så hade vi inte haft så många eksemhästar som det faktiskt finns.

Att använda täcke resp stalla in när knotten är som värst är självklart.
Jag tänkte mer, mat ska man ju ändå ge om dessa foder kan hjälpa så är det ju jättebra, är det enbart bluff så finns det kanske bättre foder att ge?

Bluff och bluff, ofta innehåller dessa foder det som en eksemhäst behöver, dock i en väldigt fördyrad form. Men det kvittar om man inte har en helhetssyn på fodret till sin häst, och den typen av foder går att få långt mycket billigare än genom en säck.

Tex, att fodra en eksemhäst med tillräckligt och ett bra grovfoder, detta förser hästen med stommen i näringsintaget samt förser magen med nödvändiga och tillräckligt med fibrer. Att inte göra för många och stora foderbyten, varje sådan ändrar floran i mage och tarm det i sin tur förorsakar störningar.

Det handlar om att få fram en foderstat som täcker hela intaget med få fodermedel som kan störa, och sen hålla den hela tiden. Ett tips är att aldrig köpa in små partier av grovfoder, utan att se till så hela säsongen kommer från samma vall för att slippa foderbyten.

Bra saker att ta till om foderbyten blir nödvändiga, Probiotica som stabliserar magen och tarmen. Detta kan man ge varje gång en förändring är i faggorna, te x avmaskning, byte av hö, betessläpp osv. Då kör man några dagar före aktuell händelse, samt 1-2 veckor efter.

Ja jag har linfröolja till min eksemhäst, han har numera inga eller om det är illa, väldigt väldigt små symptom. Inga svullnader, värme eller avskavd mankam. OCH jag är rätt säker på att detta är linfröoljans förtjänst.

Vi har i samma stall en eksemhäst till, även han gick på linfröolja. Men sedan åkte han på bete, har inte fått olja på över två månader och kliar sig nu som en galning. Innan kliade han absolut inget alls, medan andra hästar hade hunnit skava av sig det mesta i tagel väg.:cry:

Jo jag ger en halv dl linfröolja/dag
Är det lagom, för mycket, för litte?

Jag ger nu min islänning en underhålls dos på ½ dl per dag, vid hårdare tryck ökas dosen till 1 dl.

Precis den första tiden, dvs de första 120-150 dagarna låg dosen på 2 dl per dag. Jag vet inte vad du har för häst, hur länge du har gett oljan osv. Därför är det svårt att svara på.

Jag ger nu min islänning en underhålls dos på ½ dl per dag, vid hårdare tryck ökas dosen till 1 dl.

Precis den första tiden, dvs de första 120-150 dagarna låg dosen på 2 dl per dag. Jag vet inte vad du har för häst, hur länge du har gett oljan osv. Därför är det svårt att svara på.

Jag har också en islandshäst, hon har fått oljan i 1,5 år, i början mer sedan har vi minskat och det sista halvåret har hon fått en halv del/dag.

Min erfarenhet när det gäller mina "exempållar" är att deras symptom är ett uttryck för obalans i magen på något sätt. Jag har sett gott resultat hos dem när jag har begränsat mängden bete och varit noga med att ge mineraler (alger) i balanserad dos. Extra magnesium, linfröolja och magstärkande och cirkulationsfrämjande örter ger jag också i varierad mängd (kamomill, gullris, bovete och hagtorn exv).
Nu i vinter ska mina pållar som är ponnisar få hö, algmineraler och lite lucernhack utan melass.

Piggy

Nu har visserligen min eksemponny varit nästintill symptomfri hela året, fram tills nu (nu kliar det på huvudet, ffa öronen). Men kan man underlätta livet för honom ännu mer för kommande år är det ju bara bra.
Alltså;
Hur ska man gå till väga för att få bästa resultat av oljan? Är det någon mening med att börja nu, eller bättre att vänta till årsslutet?
Börja på 2 dl, trappa ner till 1 och senare kunna underhålla med ½ dl?

Vet du varför linfröoljan fungerar? Innehållet av omegasyror eller nått annat? *Nyfiken* Är det varmpressad förresten?

Du kan gott börja nu, men något resultat kommer du inte att få nu. Den process som kroppen sätter igång behöver ha minst 120-150 dagar på sig för att vara fullständig och att kroppen har hunnit absorbera allt.

Nej det är kallpressad linfröolja, varför det funkar? Kort version, linfröolja innehåller stora mängder omegafetter. Magen och tarmen har en fetthinna, omegafetterna ersätter kroppens egen fettvävnad med hjälp av omegafetter och den är mycket mer tålig och beständig än kroppens original vävnad. Det innebär att vi störningar i mage och tarm påverkas inte hästen i samma utsträckning

Man har gjort studier på detta, och även på hästar med fång. Här såg man också en förbättrad symptom bild med färre eller uteblivna återfall.
Även en fånghäst har ett liknande förlopp genom mage och tarm.

En mycket förenklad beskrivning

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=12418783

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/71/1/367S

Senast ändrad:

Tackar tackar :D
Då kan det nästan vara värt att börja nu, så är vi förhoppningsvis väl förberedda på nästa säsong. Räcker det att ge 1 dl olja såhär i början med, eller ska man "rivstarta" med 2 dl ett par veckor?
Det går inte lika bra med linfrökakor/hela linfrön har jag förståt, om det är själva effekten mot eksem man är ute efter, utan det ska vara den kallpressade oljan?
Ska sätta mig och läsa studien ikväll när jag packat färdigt, håller på att flytta :D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 440
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar