foder till dräktigt sto

Z

Zimzalabim

hej. jag undrar vad och hur mycket foder man borde ge ett dräktigt halvblodssto? är det några speciella tillskott man ska ge? eller räcker det med det vanliga, betfor, havre, mineraler och hö/ensilage?
tacksam för alla svar! :)

Sv: foder till dräktigt sto

Nej, i de flesta fall räcker det inte om man inte har mycket bra hövärden.

Ett dräktigt sto kräver stora mängder mat iaf de 3 sista månaderna och i början av digivningen.

Ta och skaffa dig lite vettiga böcker om utfodring och läs på - det är ett stort ansvar att ha häst och att dessutom ha ansvaret för en ofödd fölunge är det ännu viktigare med rätt kunskap.

Sv: foder till dräktigt sto

Man här måste man ju utgå från något. :idea:

Och i fodersammanhang ÄR det grovfoderanalys.

Du kan t.ex ha 12 i Smrp eller 98 i Smrp.
Hösilaget kan ha en Ts på 25 eller 72..osv, osv

Sååå..hur ska man veta vad och hur mycket man ska ge dit sto??

AM

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
752
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
334
Senast: Raderad medlem 148240
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka